پودر قالب ریخته‌گری برای  فولادهای ساختمانی

احسان عباد، رئیس دفتر فنی تولید فولاد سبا، در این باره گفت: با توجه به موفقیت‌های حاصل‌شده در بومی‌سازی سایر قطعات استراتژیک ریخته‌گری تختال نازک که در دنیا دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است، در حماسه‌ای دیگر با همت مدیریت و کارکنان ذی‌ربط این مجتمع، بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری در دستور کار قرار گرفت و به‌رغم پیچیدگی فنی این قبیل پودرها، با اتکا به دانش موجود در کشور، به موفقیت چشمگیری در این عرصه دست یافتیم.

وی ادامه داد: با عنایت به تجاربی که در این زمینه نزد متخصصان فولاد سبا و شرکت‌های سازنده داخلی نهادینه شده است، تولید پودر قالب برای تمامی گریدهای فولادی که حتی پیش از این نیز به دانش و توان تولید آن‌ها دسترسی نداشتیم و حتی تولید آن‌ها در کشورهای خارجی هم بسیار محدود است، انجام گرفته و اکنون برای بومی‌سازی پودر قالب موردنیاز در فولادهای زنگ‌نزن نیز مطالعات و اقدامات خوبی در دست انجام است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک، این پروژه نیز به بار خواهد نشست.

در همین زمینه، جواد صباغی، رئیس ریخته‌گری فولاد سبا نیز گفت: پودرهای روانکار قالب ریخته‌گری که وظیفه کنترل انتقال حرارت، جلوگیری از ایجاد چسبندگی در قالب و جذب ناخالصی‌ها را بر عهده دارند نقش مهمی در فرایند ریخته‌گری مداوم و کیفیت و کمیت تختال تولیدی ایفا می‌کنند که به علت جایگاه مهم آن‌ها در فرایند تولید، تأمین آن‌ها از برندها و شرکت‌های معتبر خارجی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در جریان تحریم‌ها، دسترسی و تأمین این پودرها عملاً با موانع زیادی مواجه بود، افزود: با همت و تلاش کارکنان و با اعتماد و حمایت از شرکت‌های داخلی، سرمایه‌گذاری فنی و تجهیزاتی در بومی‌سازی این پودرها به بار نشست و پس از تست‌های آزمایشگاهی و عملکردی و بهینه کردن پارامترهای فنی حاصل از تست‌ها، تولید با موفقیت انجام شد.

صباغی تصریح کرد: بومی‌سازی پودرهای قالب پرمصرف و اصلی ریخته‌گری برای فولادهای کم‌کربن و فولادهای کربن متوسط با موفقیت انجام گرفت و صنعت فولاد کشور را از واردات پودرهای خارجی و خروج ارز بی‌نیاز ساخت. در این خصوص شایسته است از تلاش و زحمات همکاران و شرکت‌های سازنده داخلی که در این امر مهم صنعت مجدانه تلاش کردند، تشکر و قدردانی کنیم.

 فرهاد فرهمند، کارشناس دفتر فنی تولید نیز در خصوص کسب این موفقیت ارزشمند ادامه داد: خط ریخته‌گری فولاد سبا تنها تولیدکننده تختال نازک ۷۵ میلی‌متری ایران و خاورمیانه است. اگرچه این جنبه که تنها تولیدکننده این محصولات هستیم یک مزیت محسوب می‌شود، اما این خط به دلیل نبود کارخانه و خطوط تولید مشابه در زمینه تأمین قطعات و مواد مصرفی، با محدودیت‌های خاص خود مواجه است و در هر زمینه به تکنولوژی‌های جدید، دانش خاص و زمان زیاد برای تولید نیاز دارد.

وی گفت: یکی از این اقلام پودر قالب ریخته‌گری فولاد سباست که با توجه به ابعاد قالب ریخته‌گری و همچنین سرعت بالای ماشین‌های ریخته‌گری تا ۶ متر بر دقیقه دارای حساسیت‌های بسیار زیادی است؛ این در حالی است که تنها چند شرکت اروپایی توان تولید پودر قالب مناسب با ماشین‌های ریخته‌گری فولاد سبا را دارند.

فرهمند در تشریح فرایند بومی‌سازی این نمونه پودر قالب ادامه داد: با توجه به نیاز ناحیه به تولید این ماده استراتژیک در داخل کشور و عدم امکان تأمین پودر قالب فولاد سبا، اقدام به برگزاری جلسات مشترک کارشناسی با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کرد که از میان شرکت‌های داخلی، دو شرکت جهت همکاری و تولید پودر قالب اعلام آمادگی کردند. ازآنجا‌که فولاد سبا علاوه بر در اختیار گذاشتن دانش و تجربیات به‌دست‌آمده، در گذشته نیز به‌طور ویژه جهت تسریع در نتیجه‌گیری و انجام تست‌های گرم (در حین تولید) با شرکت‌های تولیدکننده همکاری داشت، در این خصوص نیز به لطف تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و همت کارکنان ریخته‌گری موفق به بومی‌سازی پودر قالب در گریدهای کم‌کربن و کربن متوسط کربن شدیم.

کارشناس دفتر فنی تولید فولاد سبا خاطرنشان کرد: اکنون در حال بررسی و کارشناسی تولید پودر قالب گریدهای کربن بالا، پریتیکتیک و فولاد زنگ‌نزن هستیم تا بتوانیم با تولید این گرید در فولاد سبا سبد محصولات فولاد سبا را تکمیل‌تر کنیم.

در ادامه این گزارش، سعید کلانتری، کارشناس خرید نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مجتمع فولاد سبا و افزایش موانع تأمین از شرکت‌های خارجی، واحد خرید نسبت به شناسایی تأمین‌کنندگان داخلی اقدام کرد. در ادامه پس از بررسی توانایی‌های تأمین‌کنندگان داخلی نسبت به هماهنگی‌های لازم جهت تولید نمونه‌های اولیه و انجام تست‌های لازم اقدام شد که خوشبختانه نتایج مثبت حاصل از تست‌ها سبب شد نیازمندی به خرید خارج پودر قالب برطرف گردد. این دستاورد ارزشمند مزایای دیگری ازجمله کاهش هزینه‌های تولید، تأمین به‌موقع، اشتغال‌زایی و سودآوری بیشتر و سهولت دسترسی به کارشناسان فنی تأمین‌کنندگان را نیز به همراه دارد.