به گزارش دنیای اقتصاد پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: این میزان پسماند در قالب طرح های ملی و استانی «مسیر سبز، ایران پاک» و «استقبال از بهار قرآن و طبیعت با پاکسازی طبیعت» از ۱۵ تا ۲۹ اسفند سال گذشته جمع آوری شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، باتوجه به تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای طرح ملی «مسیر سبز، ایران پاک»، این طرح با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست ناشی از عدم مدیریت اصولی پسماندها بویژه در حاشیه محورهای دسترسی اصلی، مناطق ساحلی، دریایی و طبیعی و پخش و پراکنش انواع پسماندها مانند پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و دیگر پسماندها اجرا شد.

همچنین طرح استانی «استقبال از بهار قرآن و طبیعت با پاکسازی طبیعت» همزمان با این طرح ملی از ۱۵ تا ۲۹ اسفند سال گذشته در حاشیه محورهای دسترسی شهری و روستایی، تفرجگاه ها و زیستگاه های طبیعی استان اصفهان به اجرا در آمد.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، شهرستان‌های آران و بیدگل، اصفهان، برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، خوانسار، خور و بیابانک، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نطنز، جرقویه، کوهپایه، هرند و ورزنه، پالایشگاه اصفهان، شهرداری زواره از شهرستان اردستان و شهرداری های بیده، کمه و ونک از شهرستان دهاقان در این طرح مشارکت فعال داشتند و با پاکسازی اراضی و عرصه های طبیعی از آلودگی ها، نقش مؤثری در اجرای موفق این دو طرح ایفا کردند.

درمجموع با اجرای این طرح در استان اصفهان بیش از ۲ هزار و ۲۱۱ هکتار از اراضی مدنظر پاکسازی و ۲۴ هزار و ۶۰۱ تُن پسماند از سطح اراضی جمع‌آوری شده است.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح در آستانه نوروز ۱۴۰۲ برای دومین بار در سطح استان اجرا شد.

حمیرا صفی قلی با اشاره به موفقیت آمیز بودن اجرای طرح «مسیر سبز، ایران پاک» در استان اصفهان، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت و مسوولیت حُسن اجرای قانون مدیریت پسماند را به عهده دارد بنابراین این موضوع در ستاد سفر استان اصفهان مطرح شد. وی با بیان اینکه برخی از محورهای دسترسی و مبادی ورودی شهرهای استان وضعیت چندان مناسبی ندارند و مقدار زیادی پسماند و نخاله های ساختمانی در آنها به چشم می خورد، تاکید کرد: این موضوع زیبنده استان گردشگرپذیر اصفهان نیست بنابراین در اجرای طرح مذکور به پاکسازی این محورها، تفرجگاه‌ها و زیستگاه های طبیعی از پسماند تاکید شد.

وی با اشاره به همکاری خوب برخی از شهرداری ها برای اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: تعدادی از شهرداری های استان هنوز گزارش مربوط به اجرای این طرح را ارائه نکرده اند.