«کسا» همراه همیشگی بیماران مبتلا به سرطان

شرایط پذیرش بیمار به این صورت است که اگر کودکی در هنگام ابتلا به بیماری سرطان، زیر ۱۶ سال سن داشته باشد بدون در نظر گرفتن ملیت مذهب، نوع و یا مقدار هزینه بیماری توسط کسا پذیرفته خواهد شد و تا هر سنی که درمان ادامه داشته باشد، توسط کسا حمایت می‌شود.

این مجموعه‌ به‌تازگی و در سال جدید شرایط پذیرش بیمار را از ۱۶ سال به ۱۸ سال افزایش داده است. محمدرضا احمدی، مدیرعامل خیریه «کسا»صریحا اعلام کرد که کسا همه کودکان مبتلا به سرطان استان اصفهان و همچنین کودکانی که از استان‌های هم‌جوار و جنوبی به کسا مراجعه کرده‌اند را تحت پوشش قرار داده است که این تعداد بالغ‌بر ۲۰۰۰ کودک است. بنا بر سیاست کسا مبنی بر عدم توجه به ملیت و مذهب در پذیرش بیمار، کودکان دیگر کشورها مانند عراق، افغانستان ورا نیز شامل می‌شود. محمدرضا احمدی، مدیرعامل خیریه کسا با اشاره به تاریخچه تاسیس «کسا» گفت: خیریه کسا از یک تشکل داوطلبی در سال ۱۳۸۹ و در بیمارستان امید اصفهان آغاز به فعالیت کرد.

در ابتدا داوطلبان برای سرگرم کردن کودکان بستری در بیمارستان فعالیت داشتند و در حین این رفت‌وآمدها با خانواده‌هایی مواجه شدند که برای درمان کودکشان با مشکلات مالی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. در آن زمان خیریه «محک» در تهران در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می‌کرد و خانواده‌های زیادی را تحت پوشش داشت، اما این خانواده‌ها امکان رفتن به تهران و دریافت این کمک‌ها را نداشتند.

او افزود: این مواجهه با خانواده‌ها و آشنایی با شرایط سخت و دشواری که گاه منجر به ترک درمان و عود بیماری می‌شد، باعث گشت تا با جلب همکاری موسسه خیریه محک، اتاقی را در بیمارستان سیدالشهدا در اختیار بگیرند و به تشکیل پرونده‌ کودکان مبتلا به سرطان بپردازند. در این دفتر، مدارک درمانی کودکان دریافت می‌شد، پس از ارسال مدارک پزشکی و درمانی این کودکان به تهران، این پول توسط خیریه محک به‌حساب خانواده‌ها واریز می‌شد.

احمدی ادامه داد: پس از قریب پنج سال همکاری با موسسه خیریه محک، به تقاضای نیکوکارانی که از نزدیک با فعالیت‌های انسان دوستانه این نهاد آشنایی داشتند و همچنین تمایل داشتند در درمان این کودکان و این امر خیر مشارکت داشته باشند، موسسه خیریه محک پیشنهاد کرد تا این دفتر به‌صورت رسمی ثبت‌شده و اقدام به جذب کمک‌های انسان دوستانه نیکوکاران کند. در همین راستا موسسه خیریه محک با خیریه‌های استان‌های اصفهان، استان خراسان رضوی و آذربایجان غربی وارد مذاکره شد و درنهایت قرار بر این گردید که یک سازمان مردم‌نهاد و مستقل از «محک» تشکیل شود که اهداف آن مطابق و در راستای محک بوده و تمام هزینه‌های کودکان مبتلا به سرطان را بپردازند.

محوری بالا کوچک copy

درنهایت در روز 15 شهریورماه سال 1393، «موسسه مردم‌نهاد کسا» تاسیس و ثبت گردید. هم‌زمان دفتر کسا از بیمارستان به محل کنونی موسسه منتقل گشت. مدیرعامل خیریه کسا به اقدامات خیریه اشاره کرد و گفت: در گام‌های اولیه، هزینه درمان کودکان تامین می‌شد، اما در گام‌های بعدی سعی کردیم به مباحثی مثل تامین ارزاق و پوشاک نیز ورود پیدا کنیم که این هدف با کمک خیرین و جذب کمک‌های نقدی به‌خوبی برداشته شد. او بابیان اینکه در ابتدا خیریه کسا به‌صورت پلکانی هزینه‌ها را تقبل کرد، افزود: در سال اول، هشتادوپنج درصد هزینه‌های درمانی توسط «محک»پرداخت و پانزده درصد هزینه توسط «کسا»تامین می شد، در ادامه هرسال پانزده درصد به این عدد اضافه شد تا اکنون که ۷۵ درصد هزینه‌ها را کسا تقبل می کند.

وی همچنین افزود: امیدواریم در سال آینده به لطف خداوند و مشارکت نیکوکاران، به ۸۵ یا 90 درصد برسیم. او افزود: تابه‌حال دو هزار و 32 کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش «کسا » قرارگرفته‌اند. 492 نفر از کودکان کاملا درمان شده‌اند.

او ادامه داد: متاسفانه تعدادی از کودکان عزیزمان را هم ازدست‌داده‌ایم، اما هدف مهم کسا این است که هیچ خانواده‌ای به علت عدم توان مالی، فرزند مبتلا به سرطان خود را از دست ندهد و تلاش‌ ما این است که در تمام لحظات در کنار خانواده‌ها باشیم و این حس خوب همراهی را به خانواده‌ها نیز منتقل نماییم.

 احمدی همچنین به مردم‌نهاد بودن کسا اشاره کرد و ادامه داد: خیریه کسا، کاملا مردم‌نهاد بوده و به هیچ سازمان دولتی یا خصوصی وابسته نیست و از هیچ ارگانی نیز کمک دریافت نمی‌کند. احمدی ادامه داد: پروتکل‌ها و قوانینی که ما در «کسا» داریم با «موسسه محک» همسو است.

او همچنین افزود: ما امانت‌دار کمک‌های مردمی هستیم و برای آنکه مطمئن شویم این کمک‌ها برای درمان کودک مبتلا به سرطان استفاده می‌شود، تمامی مدارک را با دقت بسیار بررسی و سپس هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم. مدیرعامل خیریه کسا با اشاره به شفافیت مالی موسسه گفت: از سال 1394 موسسه کسا با یک شرکت حسابرسی مستقل، قرارداد بست تا شفافیت و دقت مالی موسسه را تحت نظر قرار دهد و هرسال یک گزارش مالی به ما ارائه دهد. این گزارش‌ها از طریق وب‌سایت کسا و صفحات فضای مجازی کسا منتشر می‌شود. همچنین اداره مالیات هرماه حساب‌های «کسا» را بررسی می‌کند.

او بابیان اینکه در شرایط کنونی تامین دارو یکی از مراحل سخت‌درمان است، افزود: متاسفانه چند سالی می‌شود که خانواده‌ها در زمینه تامین دارو با مشکلات زیادی مواجه‌اند و اگرچه کسا وظیفه پرداخت هزینه درمان و دارو را بر عهده دارد و در زمینه تهیه دارو دخالتی ندارد اما گاهی داروخانه‌ها و شرکت‌های معتبر دارویی، نیز این کار را انجام می‌دهند اما در حال حاضر و ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌های دارویی امکان واردات دارو ندارند، درمجموع بیشتر داروهای خاص فقط از طریق معاونت غذا و دارو وارد و توزیع می‌شود. احمدی به خدمات مددکاری حمایتی کسا اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقدامات «کسا» مددکاری حمایتی است. ما سعی داریم در تمام مراحل کنار خانواده‌ها باشیم. تعدادی از مددکاران «کسا»که همگی تحصیل‌کرده این رشته هستند، خانواده‌ها را همراهی می‌کنند. قبل از پاندمی کرونا این همراهی به‌صورت حضوری در موسسه «کسا» انجام می‌شد اما در زمان کرونا و پس‌ازآن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

مدیرعامل خیریه کسا بابیان اینکه اقدامات قابل‌توجهی در سال 1401 انجام شد گفت: اعتقاد ما بر این است که داوطلبین پتانسیل بسیار ویژه‌ای دارند و اگر ما بتوانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم در راستای پیشبرد اهدافمان قدم برداریم. بر همین اساس در سال 1401، پس‌ازاین که سایه کرونا کم‌رنگ‌تر شد، برای جذب داوطلب فراخوان منتشر کردیم و توانستیم « کانون داوطلبان کسا « را تاسیس کنیم. از زمان تشکیل این کانون تقریبا چهار ماه می‌گذرد. ما در نظر داریم با تشکیل اتاق فکر و ایده پردازی‌، اقدامات ویژه‌ای در راستای جذب کمک و حمایت از مددجوها و خانواده‌ آنان و همچنین برند سازی مجموعه کسا انجام دهیم. خیریه کسا در حال حضور حدود سیصد داوطلب فعال دارد که در رویدادها در کنار مجموعه هستند.

او افزود: خیریه کسا سال 1401 را تقریبا با هزینه‌ای معادل با سی میلیارد تومان به پایان رساند. با توجه به اینکه سن پذیرش بیماران مبتلا به 18 سال رسیده، پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آینده هزینه کسا به چهل‌وپنج میلیارد تومان برسد. امیدواریم سال آینده نیز به یاری خداوند و مشارکت‌های مردمی قادر باشیم تا از کودکان مبتلا به سرطان حمایت نماییم. احمدی ادامه داد: خیریه کسا، از پیشتازان برگزاری رویدادهای گوناگون در راستای جذب کمک‌های مردمی است. امسال پس از کم‌رنگ‌ شدن سایه کرونا، به لطف خداوند و یاری داوطلبان و البته استقبال شهروندان، توانستیم دو رویداد مهم در اردیبهشت و اسفندماه برگزار کنیم.

مدیرعامل خیریه کسا با تاکید بر مردم‌نهاد بودن این موسسه گفت: یکی از منابع درآمد کسا «قلک» های مجموعه است. این قلک‌ها توسط خیرین پر می‌شود و به کسا برگردانده می‌شود و اگرچه در دنیای دیجیتال امروز، بسیاری از کمک‌ها از طریق واریز به‌حساب انجام می‌شود اما این قلک‌ها هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از منابع درآمد کسا «نمادهای همدردی»   یا «استندهای تسلیت» است که در مراسم ترحیم استفاده می‌شود. برگزاری کمپین‌ در صفحات فضای مجازی کسا و شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک به شماره همراه خیرین در مناسبت‌های مختلف و غیره از دیگر راه‌های جذب درآمد موسسه است. او افزود: مجموعه کسا توسط هیات امنایی متشکل از 21 نفر از افراد معتمد و باتجربه اداره می‌گردد. هیات مدیره شامل حسین احمدی رئیس هیات مدیره، سعید فامیل در دشتی خزانه‌دار، دکتر محمدحسن امامی، دکتر مسعود اعتمادی فر و مسعود حاج رسولی‌ها به‌عنوان بازرس نیز از اعضای هیات مدیره هستند. می‌توان شعار کسا را در این چند جمله خلاصه کرد: آمده‌ایم تا نگذاریم هیچ خانواده‌ای به علت عدم توان مالی، کودک مبتلا به سرطان خود را از دست بدهد.