درآمدهای مالیاتی استان اصفهان  ۴۸.۵ درصد افزایش یافت

به گزارش دنیای اقتصاد  عباس مزیکی، روز پنجشنبه گذشته  در جمع خبرنگاران در مجتمع مطبوعاتی اصفهان گفت : بخشی از افزایش درآمدهای مالیاتی استان ناشی از تورم، بخشی ناشی از رونق کسب و کارها و بخشی هم بدلیل شفافیت و بستن راه‌های فرار مالیاتی بوده است. وی اجرای برنامه‌های نظام مالیاتی را در راستای شفافیت توصیف کرد و افزود: بتدریج راه‌های فرار مالیاتی در حال بسته شدن است اما هنوز هم تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم و این کار زمانبر است. مدیرکل امور مالیاتی اصفهان افزود: حدود ۱۲۰ هزار پرونده در راستای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی(POS) در نظام مالیاتی استان اضافه و رشد قابل توجهی در زمینه وصول مالیات مشاغل محقق شده است. وی با بیان اینکه درصد وصول مالیات مشاغل در استان نسبت به درآمد و تعداد آنها هنوز هم پایین است، اضافه کرد: یکی از بیشترین میزان رشد سال گذشته مربوط به بخش مشاغل بوده که ناشی از ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی(POS) و اعمال شفافیت در این زمینه است.

مزیکی با بیان تاثیر مستقیم مالیات ارزش افزوده در شهرها خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط مردم بعنوان عوارض پرداخت شد که حدود ۹۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: این عوارض به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مدیریت عشایر استان پرداخت شده و بطور خالص هفت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان آن به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مدیریت امور عشایر و ۱۰ درصد آن هم به حساب وزارت کشور اختصاص یافته است که در امور حمل و نقل و مناطق خاص هزینه می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان افزود: اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، امسال بعنوان اَبَرپروژه و یک کار اساسی برای نخستین بار پس از انقلاب در نظام امور مالیاتی انجام خواهد شد که کار موثری در کسب و کارهای متعدد محسوب می‌شود و به احراز شفافیت در نظام اقتصادی کمک می کند.

وی ادامه داد: کلیه اشخاص حقوقی از ابتدای سال جاری مُکلف به اجرای قانون سامانه‌های مودیان و پایانه‌های فروشگاهی هستند اما تا امروز اطلاع رسانی چندانی در این زمینه انجام نشده است.

مزیکی هشدار داد: در صورتی که اشخاص حقوقی نسبت به اجرای این قانون مبادرت نکنند معادل ۱۰ درصد از فروش خود جریمه خواهند شد.

وی با تاکید بر نقش‌های متعدد مالیات از جمله در توزیع ثروت، توسعه کشور، کنترل واردات و کنترل مصرف گفت: دریافت مالیات نقش توسعه را در جامعه دارد اما اگر مسوولان کار خود را بدرستی انجام ندهند، خودِ این امر نقش ترمز در توسعه کسب و کارها را خواهد داشت. رئیس اداره روابط عمومی امور مالیاتی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: یکی از رویکردهای اساسی این اداره کل تعامل مطلوب با مطبوعات و رسانه‌ها در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مباحث مالیاتی است. محمدعلی علیخانی افزود: مدیریت امور مالیات استان در این دوره بصورت ماهیانه نشست های تخصصی و اختصاصی با رسانه‌ها برگزار کرده است.

او عضویت فعالان اقتصادی در سامانه مودیان، ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی، تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی و جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در توسعه عمران وآبادانی شهری از مهمترین مطالب مطرح شده در این جلسه رسانه‌ای اعلام کرد.