همچنین از ابتدای سال‌ ۱۴۰۲ سایر اشخاص حقوقی (به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰) نیز ملزم به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند. لازم به ذکر است براساس ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام‌شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست‌میلیون ریال (هریک که بیشتر باشد) جریمه دارد. گفتنی است مطابق ماده مذکور، عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام‌شده از آن طرق یا بیست‌میلیون ریال (هریک که بیشتر باشد) و محرومیت از اعمال معافیت‌‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌‌های مستقیم در همان سال مالی را در پی خواهد داشت.

همچنین بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، تا آخرین ساعات نهمین روز فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۶۱میلیون صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال شده است. تاکنون بیش از ۶۱میلیون صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال شده است که از این تعداد، بیش از ۴۶میلیون صورتحساب توسط خود مودیان، حدود ۱۴میلیون صورتحساب با کمک شرکت‌‌های معتمد و حدود ۲۴هزار صورتحساب نیز از طریق سامانه‌های دولتی ارسال شده است. بر اساس این گزارش، تا نهم فروردین ماه سال جاری حدود ۶۵۳ مودی موفق به ارسال صورتحساب الکترونیکی شده‌اند که از این تعداد ۱۵۵ مورد به صورت مستقیم، حدود ۴۸۰ مورد از طریق شرکت‌های معتمد و تعداد ۱۸ مورد نیز از طریق سامانه‌های دولتی در سامانه مودیان ثبت شده است.

لازم به ذکر است تا نهمین روز فروردین‌ماه، بالغ بر ۱۰هزار مودی به صورت مستقیم، حدود ۳هزار مودی از طریق شرکت‌‌های معتمد و بیش از یک‌هزار مودی از طریق سامانه‌های دولتی موفق به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی شده‌اند. گفتنی است شرکت‌‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس از اول آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ و شرکت‌‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از اول دی‌ماه همان سال طبق قانون ملزم به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی شده‌اند.