زیست‌بوم هدهد

سهامداران

هیات موسس هدهد بر مبنای باور خود در راستای فعالیت در اکوسیستم فناوری و نوآوری اصفهان، هسته اولیه شرکت را در سال ۱۳۹۹ بنا نهادند. پس از گذشت یک سال، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند، شاخص و آگاه دیگری  از بخش خصوصی به  جمع سرمایه‌گذاران هدهد پیوستند.

با توجه به مدل کسب‌وکار شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، هدهد پس‌ازاین نیز آماده پذیرش افراد علاقه‌مند به‌عنوان سرمایه‌گذار خواهد بود.

مشارکت فعال هدهد در تاسیس باشگاه سرمایه‌گذاران نوآوری و فناوری اصفهان

(انجل کلاب اصفهان- اصفهانیک) نیز در همین راستا به جهت  آشنایی، معرفی و جذب دیگر سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سهامداری هدهد بوده است.

به‌طورقطع صبر و جسارت هیات مدیره هدهد در این مدت بزرگ‌ترین اهرم برای رسیدن  به  دستاوردهایی بوده، که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

سرمایه انسانی

همکاران متخصص، علاقه‌مند و پرتلاش در کنار استارت‌آپ‌ها و سهامداران از ارکان  اصلی بقای هدهد هستند. در هدهد به‌صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت، خرید خدمت و یا کارآموزی با مجموعه‌ای شایسته از  افراد و موسسات در بخش‌های امور اجرایی، حسابداری، حسابرسی، حقوقی، ارزش‌گذاری، راستی آزمایی و ... در حال همکاری هستیم.

در راستای حفظ و ارتقای انگیزه این سرمایه انسانی اقداماتی انجام شد، ازجمله:

- برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی در داخل شرکت

- شرکت در کلاس‌های مرتبط خارج از شرکت

- تاسیس صندوق قرض‌الحسنه داخلی (صندوق فیروزه‌ای) و ...

- سبد سرمایه‌گذاری (پورتفولیو)

مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری‌های جسورانه اولین اولویت هر شرکتی است. شرکت‌های مختلف با راهبردهای متفاوتی سعی در مدیریت ریسک دارند، ازجمله این راهبردها انتخاب استارت‌آپ در حوزه‌های متنوع، با مراحل بلوغ متفاوت و ... است.

در هدهد نیز در تلاشیم با راهبردهای موجود ریسک را مدیریت کنیم. در ادامه توضیح مختصری از سبد سرمایه‌گذاری حال حاضر هدهد به ترتیب زمان سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود:

سلوا: در حوزه فروش آنلاین محصولات سالم و روستایی فعالیت دارند. سلوا مراحل رشد اولیه خود را طی کرده و در آستانه توسعه است.

دوسل: دوسل در حوزه موسیقی در راستای ساختن شبکه اجتماعی برای اتصال افراد متفاوت جامعه موسیقی، فعالیت می‌کند. و در حال توسعه محصولی است که بازار پذیرای آن باشد.

دانشیار: دانشیار توسعه خود را در حوزه آموزش آنلاین به‌طور گسترده‌‌ای انجام داده است و در حال توسعه محتوای خود و بازاریابی محصول است.

گنبد کبود: در حوزه محتوای کودک، متمرکز به قصه‌گویی و قصه‌خوانی فعالیت می‌کند و اقدام به توسعه محصول کرده‌اند.

تراول گرام: فعالیت تراول‌گرام در حوزه اجاره وسایل سفر و کمپینگ است. در راستای افزایش تجهیزات و بازاریابی فعالیت می‌کند.

مشاوروم: در حوزه مشاوره به کسب‌وکارها فعال است. بعد از جذب سرمایه به ‌صورت متمرکزی فرآیند بازاریابی و فروش را برای پارک‌های علمی و فناوری و ... انجام دادند.

پویش پیشتازی: پویش پیشتازی در راستای برطرف کردن مشکلات نیروی انسانی راه‌حل شتاب‌دهنده نیروی انسانی را مطرح و پیش بردند و متمرکز بر فرآیند بازاریابی در هر دوسمت کسب‌وکار خود هستند.

آیفاند: آیفاند به‌عنوان تنها سکوی تامین مالی جمعی با مجوز فرابورس در اصفهان است که در حال توسعه کسب‌وکار متمرکز بر گسترش مشتریان است.

ویسگون: شبکه اجتماعی مستقل در حوزه ویدئو عکس است که در زمان جذب سرمایه به تعداد قابل توجهی کاربر بر روی سایت و اپلیکیشن خود رسیده بود.

هیوا: این استارت‌آپ مشکلات مربوط به یخچال‌های صنعتی را با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی می‌کند. محصول مربوطه آزمون‌های لازم را انجام داده و در مرحله گسترش بازار خود است.

کاراپژوهش: کاراپژوهش در حوزه کشاورزی در حوزه کشت بافت است. به جهت توسعه برای تولید و فروش نهال جذب سرمایه انجام دادند و وارد فاز توسعه خود شده‌اند.

خانه نوآوری اصفهان: خانه نوآوری اصفهان شعبه‌ای از خانه نوآوری تهران است که پس از یک سال فعالیت به جهت گسترش تیم‌های ورودی به شتاب‌دهنده اقدام به جذب سرمایه کردند.

هم سرمایه‌گذاری

به جهت کاهش ریسک علاوه برداشتن سبد سرمایه‌گذاری متنوع، دو یا چند سرمایه‌گذار که یا از جنس سرمایه‌گذار جسورانه هستند، یا سرمایه‌گذار فرشته به همراه هم مبلغ موردنیاز استارت‌آپ را تامین می‌کنند.

هدهد نیز بخشی از استارت‌آپ‌های سبد سرمایه‌گذاری خود را به صورت هم سرمایه‌گذاری انجام داده است تا علاوه بر مدیریت ریسک بتواند ارتباطات بیشتری در اصفهان و تهران داشته باشد. شناسا، داوین، صندوق پژوهش اصفهان، نهاد سرمایه‌گذاری همراه اول، شرکت فرانکو از نهادهایی بودند که هدهد در این سی ماه، فرآیند هم سرمایه‌گذاری را با آن‌ها پیش برده است.

ابزارهای تامین مالی

سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از راه‌های متنوع تامین مالی پروژه‌های فناوری و نوآوری است. به جهت تنوع‌بخشی به دامنه خدمات تامین مالی و درعین‌حال حفظ چابکی، هدهد، شرایط دیگری برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها فراهم آورده است:

سامانه تامین مالی جمعی (کراد فاندینگ) آیفاند با مجوز از شرکت فرابورس ایران از استارت‌آپ‌های سبد سرمایه‌گذاری هدهد است؛ که  شرکت‌ها می‌توانند از این طریق و با ضمانت‌نامه به تامین مالی برای پروژه‌های خود اقدام کنند.

همچنین عضویت در هیات موسس باشگاه سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش فناوری و نوآوری اصفهان (اصفهانیک- انجل کتاب اصفهان) به دلیل تامین مالی سریع و ایجاد راهی برای هم سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

علاوه بر این‌ها، سهامداری صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان در شرکت هدهد، علاوه بر ایجاد امکان هم ‌سرمایه‌گذاری ، این امکان را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند که از خدمات دیگر صندوق مانند اخذ تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای تامین مالی استفاده کرد.

مجوزها و ارتباطات سازمانی 

در این سی ماه تفاهم‌نامه‌ها و ارتباطات کاربردی با دیگر سرمایه‌گذاران جسورانه شاخص در ایران و نهادهای مرتبط و بالادستی ایجادشده که تسهیل‌کننده بخش‌های مختلفی ازجمله هم سرمایه‌گذاری، برگزاری رویدادهای مشترک، راهبری تیم‌های سرمایه‌گذاری شده، کمک به فرآیند ارزیابی موشکافانه و ... برای هدهد بوده  است.

همچنین عضویت در انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و سازمان نظام صنفی رایانه از دستاوردهای هدهد است. عضویت در هرکدام از موارد ذکرشده هدهد را در مسیر سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری یاری خواهد کرد. علاوه بر این هدهد در جریان گرفتن مجوز دانش‌بنیان خود نیز است.

استقرار حاکمیت شرکتی

شرکت سرمایه‌گذاری هدهد، هم در وجه عملیات داخلی مانند تدوین و تهیه آیین‌نامه‌های داخلی و فرآیندها، برنامه راهبردی، ساختار حسابداری، حسابرسی رسمی سالانه،  ایجاد هویت بصری، روابط عمومی فعال و ... و هم در بخش مدیریت پورتفولیو (سبد سرمایه‌گذاری) و ارائه کمک‌های مدیریتی، حقوقی، مالی و مالیاتی، شبکه ارتباطی، بازاریابی و منابع انسانی به سرمایه‌گذاری‌های خود به‌صورت موثری در حال فعالیت است.

فرآیند جذب استارت‌آپ

ورود و انتخاب استارت‌آپ در هدهد از پایه‌ای‌ترین فعالیت‌هاست؛ در همین راستا به جهت چابکی بیشتر فرآیند تدوین‌شده‌ای وجود دارد که بر اساس آن این مسیر  طی خواهد شد:

این فرآیند شامل ورود طرح، بررسی‌های اولیه و اعلام نتیجه اولیه، در صورت گذر از مرحله اولیه ورود به مرحله ارزیابی موشکافانه با اعلام شرایط سرمایه‌گذاری و در صورت گذر از این مرحله ورود به مرحله عقد قرارداد است.  ورود استارت‌آپ به جهت بررسی ممکن است از طرق مختلفی اتفاق بیفتد که در ادامه مختصرا نام‌برده می‌شود:

 الف ) مستقیم:

-  رویدادهای تخصص مانند رویداد سرمایه‌گذاری مهرگان

-  وب‌سایت شرکت و SEO

-  فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

-  افتتاح دفتر در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان

-  عضویت شهرک علمی تحقیقاتی

ب ) غیرمستقیم:

-  خرید سهام شتاب‌دهنده خانه نوآوری

-  برگزاری جلسات ارائه و آشنایی با هدهد و سرمایه‌گذاری جسورانه در فضاهای کارآفرینی شهر اصفهان

- حضور در باشگاه کارآفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان

-  حضور در باشگاه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

-  حضور در رویدادهای مرتبط مانند هفت‌صد هوش مصنوعی و هفته تجارت الکترونیک اصفهان و ...

فعالیت‌های ترویجی

در طی سی ماه گذشته هدهد فعالیت‌هایی به جهت کمک به رشد و توسعه فضای نوآوری و فناوری در  اصفهان داشته است که علاوه بر مسوولیت اجتماعی هدهد بر ایجاد یک نام و نشان نیک در اذهان ذینفعان هدهد کمک شایانی کرده است . فعالیت‌هایی مانند:

- حمایت از برگزاری رویدادها و دورهمی و کلاس‌های آموزشی

- انتشار مقالات آموزشی

- پذیرش کارآموز و آموزش در حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری جسورانه

- برگزاری رویدادهای داستان موفقیت و شکست مانند سیمرغ

-  سخنرانی در نمایشگاه‌ها، سمینارها و جلسات

-  حضور در باشگاه مدیران و مشاوران اصفهان و ...

با توجه به موارد فوق چشم‌انداز شرکت هدهد این‌گونه ترسیم‌شده است.

کاراترین مرکز اصفهان

 برای ارتباط با اقتصاد نوآوری و فناوری‌ ایران