قدرتمندترین نسل

آن‌ها مشتریان اصلی محصولات و خدمات و بخش بزرگی از سرمایه انسانی شرکت‌ها خواهند شد. نسلی که در حال به پایان رساندن تحصیلات، ورود به بازار کار و حتی ازدواج است. این‌یک فرصت فوق‌العاده برای برندهایی است که محصولات و خدمات آن‌ها برای اولین بار توسط این نسل استفاده خواهند شد. ضمن اینکه تاثیر زیادی بر خریدهای والدین خوددارند، پس این نسل یکی از قدرتمندترین نیروها در بازار مصرف محصولات و خدمات است. اگر شما هم جز برندهایی هستید که قصد دارید از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید باید بدانید که نسل زد، چه تمایلات و انتظاراتی دارند.

جمعیت ۲۵ میلیون نفری در ایران که متولدین بین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۹ هستند را «نسل زد» نام‌گذاری کرده‌اند. نسلی که سکوت جزئی از سبک زندگی آن‌هاست و از ویژگی‌های بارز این نسل می‌توان به شباهت زیاد آن‌ها به هم‌نسلان خود در سرتاسر دنیا اشاره کرد. از شرق تا غرب کره خاکی متولدان نسل زد همگی ذاتا به دنبال لذت‌های آنی و خوشی‌های لحظه‌ای هستند، از ماجراجویی و تجربه‌هایی که انجام آن جسارت می‌خواهد استقبال می‌کنند.

متولدان این نسل برخلاف نسل پیش از خود که بر کیفیت محصولات تمرکز می‌کردند، آن‌ها به دنبال شخصی‌سازی کردن هستند و پس از خرید محصول آن را تا حد امکان مطابق میل خود تغییر می‌دهند.

بخش اعظم اعضای نسل زد برای تمام عمر خود، از ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال استفاده خواهند کرد. آن‌ها از وقتی‌که چشم به جهان گشوده‌اند در اطراف خود به‌طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر وب، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، پیام کوتاه، ام‌پی‌تری پلیرها، تلفن‌های همراه و یوتیوب مواجه بوده‌اند. به همین دلیل برخی به این نسل لقب شهروندان دیجیتال (بومیان دیجیتال) داده‌اند. تا پیش‌ازاین نسل، اینترنت صرفا برای فعالیت‌هایی کوچک ازجمله کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی و به‌طور محدود جهت خریدهای اینترنتی استفاده می‌شد، اما برای این نسل، اینترنت بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست؛ از سفارش غذا، گرفتن تاکسی، ایجاد روابط جدید و خرید بلیت سینما و حتی یکی از تفریحات آن‌ها خواندن کامنت های دیگران است و ممکن است اطلاعاتی که دیگران در مورد محصولی در کامنت ارائه کرده‌اند فقط به خاطر یک کامنت هرگز خریداری نشود. باید در نظر داشت که استفاده بیش‌ازحد از صفحه‌نمایش‌های متعدد (تلفن همراه، کامپیوتر، لپ‌تاپ و...) تاثیرات منفی زیادی بر روی این نسل خواهد گذاشت.

طی تحقیقات انجام‌شده نسل زد در مقایسه با نسل‌های قبل از خود تمایل به خوش‌رفتاری و پرهیزکاری دارند. آن‌ها کمتر از همسالان خود در نسل‌های قبلی الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند. بیش از نسل‌های قبلی به عملکرد تحصیلی خود اهمیت می‌دهند و چشم‌انداز شغلی برای خود در نظر می‌گیرند. در کشورهایی با روابط آزادتر حتی آن‌ها تمایل کمتری به باردارشدن از خود نشان داده‌اند و تا حد امکان سعی دارند اولین تجربه خود در هر فعالیتی را به همراه والدین خود داشته باشند. تمام موارد ذکرشده تنها یک ویژگی میان آن‌ها مشترک است. نسل زد آن‌ها را فعالیت‌های بزرگ سالانه می‌داند و تمایل کمتری به رفتارهای بزرگ سالانه دارد. همین امر باعث شده برای تصمیم‌گیری‌ها آمادگی کمتری داشته باشند. کارفرمایان زیادی در جهان از اینکه کارمندان جوان توانایی کار مستقل را ندارند ابراز نگرانی کرده‌اند. هرچند آن‌ها از اخلاق کاری قوی‌تری نسبت به نسل قبل از خود نشان می‌دهند، اما احتمالاً در فرآیند انتقال به بزرگ‌سالی به راهنمایی بیشتری نیز نیاز خواهند داشت.

نسل زد حتی در روابط اجتماعی نسبت به نسل پیش از خود، نسل هزاره، آن‌قدر متفاوت است که می‌توان گفت جهشی بزرگ در نژاد بشر اتفاق افتاده است. متولدان نسل زد عمیقاً به کارآمدی گفتگو برای حل تعارضات و بهبود جهان اعتقاددارند. آن‌ها با دیگران به روشی بسیار تحلیلی و عملی ارتباط برقرار می‌کنند. در مقابل، نسل قبلی - هزاره‌ها، در دوران رشد بر خودشان تمرکز کردند، اعضای آن آرمان‌گراتر، متخاصم‌تر و کمتر تمایل به پذیرش دیدگاه‌های گوناگون دارند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بومیان دیجیتال تا ده سال آینده بیش از یک‌سوم نیروی کار را تشکیل خواهند داد. آن‌ها با جاه‌طلبی و انتظارات شغلی بالایی به بازار کار وارد خواهند شد و حاضر نیستند زندگی شخصی خود را فدای فشارهای کاری کنند و تعادل کار و زندگی خود را برهم زنند.

طبق گزارش‌های به دست آماده مهم‌ترین دلایل رها کردن یک شغل توسط نسل زد به ترتیب حقوق نامناسب (۵۴%)، عدم تعادل کار و زندگی (۴۳%) و انجام ندادن کاری که به آن علاقه ندارند (۳۷%) بوده است. این مورد را هم کارفرمایان باید در نظر داشته باشند که متولدان نسل زد کسب تجربه حضور در سازمان‌های قوی‌تر و موقعیت‌های شغلی بالاتر را مهم‌ترین دلیل برای انتخاب شغل خود می‌دانند.

کارفرمایان و مدیران منابع انسانی باید خود را آماده رویارویی با عجیب‌ترین نسل با جابجایی‌های زیاد کنند زیرا که آن‌ها از این شاخه به آن شاخه پریدن را دوست دارند و سئو کار امروز شرکت شما ممکن است مدیر محصول پنج سال آینده شرکت دیگری باشد.

نسل زد در قامت مصرف‌کننده و خریداران به‌شدت به قیمت حساس‌اند و قیمت‌ها را در فروشگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. این نسل حتی در خرید هم متفاوت از دیگر نسل‌های خود عمل می‌کند.

آن‌ها به‌جای خرید یک خدمت ترجیح می‌دهند اشتراک دسترسی به آن را خرید کنند زیرا در مالکیت اعتماد به‌تدریج ایجاد می‌شود و پایدار می‌ماند اما در دسترسی اعتماد هرروزه سنجیده می‌شود.

کسب‌وکارها را در فضای مجازی رصد می‌کنند تا همیشه بهترین سرویس‌ها را دریافت کنند و کسب‌وکاری که در فضای مجازی وجود نداشته باشد ازنظر این نسل کلا وجود ندارد. به همین دلیل بیشتر کسب‌وکارها یک فروشگاه آنلاین دارند اما برنده کسی است که یک تجربه جذاب در خرید آنلاین ایجاد کند. نسل زد بیشتر از هر چیزی دوستان و خانواده خود را دنبال می‌کنند و پس‌ازآن به سراغی سرگرمی‌ها و هنرپیشه‌های سینما و موسیقی می‌روند.

برندهایی که قصد دارند در شبکه‌های اجتماعی رگ خواب نسل زد را به دست بگیرند باید از ویدیوهای کوتاه و سرگرم‌کننده که توسط خود مخاطبان نسل زد تولیدشده استفاده کنند؛ زیرا این نسل مدت‌زمان کمتری برای توجه به محتوا صرف می‌کند و این دلیل به وجود آمدن بخش استوری و ریلز در اینستاگرام، اپلیکیشن تیک‌تاک، استاتوس در واتس آپ و ویدیوهای کوتاه در یوتیوب است.

برندها باید یادشان باشد، نسل زد برخلاف نسل‌های قبلی مصرف‌کننده محتوا نیستند، آن‌ها دوست دارند خودشان هم بخشی از بازی باشند؛ اینجاست که استراتژِی UGC به کمک برندها می‌آید و علاوه بر محبوب شدن در بین این نسل هزینه‌های تولید محتوای خود را نیز کاهش می‌دهند.

همه ما به نحوی با این نسل در ارتباط هستیم و ضروری است که با دنیای آن‌ها آشنا باشیم. نگرش‌هایشان را بدانیم، سبک زندگی‌شان را بپذیریم. یادمان نرود، آن‌ها قوی‌ترین نسل بر روی زمین‌اند.