تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال در اصفهان در مسیر توسعه پوشش گیاهی

 حفظ منابع طبیعی، عرصه‌های جنگلی و پوشش گیاهی از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های کشورهاست زیرا این پهنه‌های خدادادی ریه‌های تنفسی نواحی و مناطق مختلف، زیستگاه حیوانات، محل امرار معاش انسان‌ها و ضامن سلامتی مردم هستند.

بر اساس آمار موجود سرانه فضای سبز و جنگل در ایران ۲ هزار متر مربع به ازای هر نفر و حدود چهار هزار مترمربع کمتر از متوسط جهانی است و این در حالیست که متوسط سرانه فضای سبز و جنگل در جهان حدود پنج تا ۶ هزار مترمربع است و میزان کمبود موجود در کشور را باید با اجرای طرح‌های کاشت نهال و توسعه جنگل افزایش داد.

بر همین مبنا با تلاش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سه پروژه کلان در سطح کشور در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تعریف شده که یکی از آنها تولید و کشت یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال با هدف افزایش سرانه پوشش گیاهی است، اکنون برای تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال، برنامه‌ریزی و محل تعیین اعتبار آن مشخص شده است.

استان اصفهان از جمله مناطق با اهمیت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و در مرکز کشور از جمله مناطقی‌ است که پهنه گوناگون زیست محیطی و حیاتی را داراست، این استان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

به گفته رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، با هدف توسعه پوشش گیاهی و افزایش سرانه فضای سبز طبیعی امسال ۳۰۰ هزار اصله نهال از گونه های ارغوان، زیتون تلخ، عرعر، سنجد، اقاقیا، توت، گنجشک، کاج تران و سرو خمره‌ای در استان تولید شده است.

اجرای پروژه مرتبط با جنگل در وسعت یک هزار و ۹۰۶ هکتار در استان

رضا شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیگر طرح‌های مرتبط با توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز جنگلی اظهارداشت: توسعه جنگل با بذر و نهال در سطح ۱۰۶ هکتار و جنگلکاری اقتصادی در سطح ۸۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی این استان در ماه‌های گذشته انجام گرفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شناسایی، تشخیص، تعیین حدود آگهی ذخیره‌گاه‌های جنگلی را امسال در دستور کار داشتیم به که در سطح یک هزار هکتار از اراضی طبیعی استان اجرا شد.

آنطور که متخصصان معتقدند، توسعه صنعت زراعت چوب از دیگر راهکارهای حفظ درختان، جنگل‌‍‌ها و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود و سود اقتصادی مناسبی را نیز برای فعالان آن به همراه دارد.

اجرای طرح زراعت چوب در ۲۴۰ هکتار از اراضی اصفهان

در همین ارتباط معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: امسال ۲۴۰ هکتار از اراضی این استان برای اجرای طرح زراعت چوب اختصاص دادیم.

حسینعلی نریمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار‌کرد: ۲۰۰ هکتار از این اراضی در شهرستان کاشان به کاشت نهال «اوکالیپتوس» و ۴۰ هکتار در شهرستان تیران و کرون به کاشت نهال «زبان گُنجشک» اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح که با مشارکت ۲ شرکت خصوصی انجام شد، در هر هکتار یک هزار و ۱۱۱ اصله نهال از هر یک از درختان مورد نظر کاشته می‌شود و هفت سال آینده این درختان به میزان لازم رشد کرده و آماده بهره‌برداری خواهند بود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: چوب به‌دست آمده در صنایعی مانند نئوپان سازی کاربرد دارد و شاخه‌ها نیز در تولید هیزم استفاده و برگ‌های اوکالیپتوس نیز در صنایع دارویی به‌کارگیری می‌شود. نریمانی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری برای هر هکتار از این طرح‌ها با احتساب قیمت و هزینه‌های سال قبل، دستکم ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گفته وی، این پروژه با استفاده از پساب با حجم ۸۰ لیتر در ثانیه در کاشان و ۱۶ لیتر در ثانیه در تیران و کرون انجام می‌شود و بی‌نیاز از آب سطحی یا زیرسطحی است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه زراعت چوب، وابستگی به چوب جنگل به‌ویژه در نواحی شمال کشور را به حداقل می‌رساند، گفت: اداره منابع طبیعی در صورت تامین پساب از سوی متقاضیان بخش خصوصی، زمین مورد نیاز با هدف توسعه این صنعت را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

تخصیص اعتبارات اصلی ترین نیاز استان در توسعه پوشش گیاهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه کاشت نهال در مناطق بیابانی از جمله راهکاری جلوگیری از انتشار ریزگرد و گرد و غبار است، گفت: این امر توسعه پوشش گیاهی را نیز در پی دارد و از خطراتی مانند سیلاب نیز می‌کاهد.

ابوطالب امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای آغاز طرح بیابان زدایی در استان تاکنون، کشت گونه‌های بیابانی مقاوم به خشکسالی در مساحتی بالغ بر ۳۲۰ هزار هکتار از نواحی کانونی ریزگرد انجام شده است به این معنا که بخشی از نواحی بیابانی را به جنگل‌های دست کاشت با گونه های بیابانی تبدیل کردیم. وی تاکید کرد که برای افزایش طرح‌های مربوط به توسعه پوشش گیاهی، حفاظت از جنگل‌ها، گسترش پروژه‌های کشت نهال در بیابان ها و کاشت نهال در عرصه های طبیعی، تخصیص اعتبارات کافی بیش از هر مقوله دیگر اهمیت دارد.