طرح‌های مرتع‌داری در ۷۴ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی اصفهان اجرا شد

وی با بیان اینکه نبود طرح‌های مرتعی، استفاده بیش از حد و فقیر شدن پوشش گیاهی آنها را در پی دارد، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با مرتع و جلوگیری و کاهش چرای مفرط دام، میزان پوشش گیاهی این پهنه‌های طبیعی را در حد استاندارد نگه می دارد و باعث کاهش تخریب آنها می‌شود. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: احاله مدیریت طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده به مجریان طرح‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ برای بالغ بر ۵۰ هزار هکتار از مراتع استان انجام شد. نریمانی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته همچنین توانستیم عملیات بیولوژیک مراتع را در مساحتی بالغ بر ۶۵۵ هکتار از این عرصه ها انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اخذ عوارض پروانه چرای دام در این استان در سالجاری حدود هزار میلیارد تومان و اخذ بهره مالکانه مراتع نیز در این مدت نیز حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان  اظهار‌کرد: در بهار سال ۱۴۰۱، مدیریت کوچ و جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع ییلاقی در یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از مراتع استان با تجهیز ۱۷ پایگاه ثابت و ۴۰ گشت سیار انجام شد.

استان اصفهان با ۲۸شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است. جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.