مهدی محمدی  در گفتگویی  با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت فیزیکی در روزهای آلوده می افزاید: ورزش در هوای آلوده محدودیت‌ها، عوارض و مشکلاتی دارد که باید به آنها توجه شود.

او هشدار می دهد: حین ورزش‌های هوازی که نیاز به تنفس بیشتر دارد بدلیل افزایش تعداد و عمق تنفس، میزان ورود آلاینده‌ها و ریزگردها به عمق ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ورزشکاران در معرض خطر قرار دارند، افزایش ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی سبب ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود و در نتیجه عوارض ورزش در هوای آلوده خطرناکتر است.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمان آلودگی هوا، ورزش در سطح حرفه‌ای نیز شرایط ویژه ‌ای دارد و مسابقات لغو می‌شود که عارضه‌ای برای ورزشکاران ایجاد نشود، افزود: تنگی‌ نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، برهم خوردن تعادل، تعریق زیاد، کاهش سطح هوشیاری و اختلال در تکلم از علائم هشداردهنده است و افراد در صورت بروز این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

محمدی با بیان اینکه ورزش در هوای آلوده بدلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز می‌تواند برای سالمندان ناظر به شرایط و ویژگی‌های سنی آنها به عوارض قلبی‌ عروقی منجر شود، اظهار می کند: ورزش در هوای آزاد در وضعیت نیمه‌هشدار برای سالمندان و کودکان و در وضعیت هشدار برای ورزشکاران باید محدود شود.

دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان اضافه می کند: ورزش در اماکن و سالن‌های سربسته حتی با تهویه مناسب باید کمتر از روزهای معمولی باشد و در شرایط خیلی حاد بطورکامل ممنوع شود، هم چنانکه  آلودگی چنین روزهایی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی عروقی و کلیوی بسیار خطرناکتر است و باید به این گروه‌ها برای حضور در فضای باز هشدار داد.

دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان تصریح می کند: اگرچه این هیات نقشی در تعطیلی مسابقات ورزشی در فضای باز و بسته ندارد اما بطورکلی ورزش در این روزها توصیه نمی‌شود.

این در حالی است که اداره کل هواشناسی استان  از روز یک شنبه هفته جاری بر اساس هشدارهای مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در باره تشدید شرایط پایداری جوی و انباشت مواد آلاینده‌ در مناطقی از استان به‌ویژه کلان‌شهر اصفهان «هشدار نارنجی» صادر کرده است،، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

هواشناسی اصفهان روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از تشدید شرایط پایداری جوی و انباشت مواد آلاینده در مناطق مرکزی، صنعتی و کلان‌شهر اصفهان از فردا( دوشنبه) تا اوایل روز پنجشنبه در مناطق مرکزی، صنعتی و کلان‌شهر اصفهان خبر داده و می گوید به‌دلیل سکون نسبی و پایداری جوی، افزایش غلظت آلاینده‌ها، انباشت آلاینده‌های جوی احتمال کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد.

در این اطلاعیه به هموطنان و مسوولان توصیه شده است ضمن کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام افراد، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم اقدام کنند.

در همین حال منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد: در پی صدور هشدار نارنجی وضعیت هوا و استقرار توده هوای سرد و سنگین، پایداری جو و رطوبت بالا که سبب تشدید شرایط آلودگی هوا و انباشت آلاینده ها در روزهای گذشته و قرارگیری شاخص کیفیت هوای اصفهان و مناطق مجاور در شرایط ناسالم برای عموم شده است.

به این ترتیب و در حالی که اصفهانی ها هر روز بدون استفاده از قلیان، چپق و سیگار از هوای آلوده کام می گیرند، مدیریت بحران آلودگی در این شهر می خواهد با فنونی که پیشتر آزموده و وضعیت امروز ناشی از بی ثمر بودنشان است، غول آلاینده ها را ضربه فنی کند، غولی که دیگر سر بازگشتن به دودکش ها و اگزوزها را ندارد.