حجت‌الاسلام‌ جعفری در نهمین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی، با اشاره به آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: کلان‌شهر اصفهان با دارا بودن صنایع گسترده و بزرگ در اطراف، با مشکل آلودگی هوا روبرو است و با وجود برخی اقدامات در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از سوی برخی از صنایع، هنوز با وضع مطلوب فاصله وجود دارد.

وی گفت: دستگاه قضایی استان از یک سو وظیفه حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در جهت رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال را دارد و از سوی دیگر رعایت موارد مربوط به حفظ سلامت مردم و قوانین زیست‌محیطی را نیز در اولویت فعالیت‌های خود دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بر لزوم رعایت مقررات زیست‌محیطی توسط شرکت‌های تولیدی تأکید کرد و افزود: با توجه به آلودگی کلان‌شهر اصفهان و اهمیت موضوع سلامت مردم، شرکت‌های تولیدی باید استانداردهای مربوط به آلایندگی و مسائل زیست‌محیطی را رعایت کرده و باید هر هزینه‌ و اقدامی که در جهت کاهش آلایندگی لازم است انجام گیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان، حجت‌الاسلام‌ از پیگیری ویژه دستگاه قضایی استان در رابطه با کاهش آلاینده‌های هوای اصفهان توسط مدعی‌العموم و دادستان مرکز استان خبر داد.

در همین حال مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: رانندگان تاکسی دارای خودروی فرسوده که مدل خودروی آن‌ها از سال ۱۳۹۰ به پایین است، می‌توانند برای تعویض خودروی فرسوده خود به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.

محمد پرورش با اعلام این خبر، اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان ۲۰ هزار راننده را تحت پوشش خود دارد که با ۱۸ هزار تاکسی در شهر فعالیت می‌کنند و دو هزار نفر از آن‌ها به عنوان راننده کمکی فعالیت دارند.

وی افزود: از مجموع ۱۸ هزار تاکسی شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی از نوع زرد رنگ و ۹ هزار خودروی دیگر در حوزه سرویس مدارس و آژانس‌های تاکسی مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۹ هزار تاکسی زردرنگ گردشی، خطی یا تاکسی‌های ویژه مربوط به ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه است، گفت: از مجموع ۹ هزار تاکسی زرد رنگ، ۷۲۰۰ تاکسی معادل حدود ۸۰ درصد فرسوده است.

پرورش ادامه داد: از پایان اسفندماه سال گذشته سایت نوسازی تاکسی‌ها بسته شد و این امکان وجود نداشت که رانندگان در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند که با پیگیری‌های انجام شده از طریق اتحادیه تاکسیرانی و وزارت کشور، بیست‌وششم آذرماه امسال به مناسبت روز حمل‌ونقل سایت نوسازی بازگشایی شد و رانندگان تاکسی دارای خودروی فرسوده که مدل خودروی آن‌ها از سال ۱۳۹۰ به پایین است، می‌توانند جهت تعویض خودروی فرسوده خود به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات فردی و خودروی فرسوده رانندگان در سامانه نوسازی به نشانی nosazi.org پس از دریافت تاییدیه، توسط سازمان ثبت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه تمام مدارک رانندگان در اختیار این سازمان قرار دارد، همراه داشتن هیچ‌گونه مدرکی لازم نیست و پس از تأیید اتحادیه سازمان تاکسیرانی کشور، نمایندگی مربوطه مشخص می‌شود.

به گفته پرورش، در حال حاضر خودروی سمند سورن پلاس برای جایگزینی خودروهای فرسوده با قیمت دو میلیارد و ۷۳۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۶۰۷ ریال (۲.۷۳۱.۷۶۵.۶۰۷) معین شده است و در اختیار تاکسیرانان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان افزود: پس از تأیید سازمان تاکسیرانی و ثبت‌نام در سامانه، نمایندگی مربوطه با راننده تماس می‌گیرد و با واریز مبلغ مورد نظر توسط رانندگان متقاضی پس از چند ماه سند صادر و خودرو به نمایندگی ارسال خواهد شد و  رانندگان پس از انتقال خودروی فرسوده خود به مراکز اسقاط منتخب، می‌توانند خودروی جدید را تحویل بگیرند.