Ehramiyan Bahador copy

درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین مواد اولیه صنعت فولاد لازم است بگویم تحریم‌ها تاثیری بر تامین قطعات و مواد اولیه نداشته است و همه خطوط تولید نیز در بازه زمانی تحریم‌ها فعال بودند و حتی تعمیرات دستگاه‌ها نیز با مشکلی مواجه نبود. بازار داخلی صنعت فولاد سال‌هاست که با رکود مواجه شده و آمار جوازهای تولیدی هم نشان از سیر نزولی دارد و در مبحث صادرات نیز با توجه به وجود فرصت بسیار ویژه برای افزایش قیمت‌ها، در ابتدای سال به دلیل وجود عوارض صادراتی این فرصت از دست رفت. به‌طور کلی در مبحث تولید و صادرات در شرایط خوبی قرار نداریم و در صورت ادامه این روند، همچنان با مشکلاتی که ناشی از تحریم‌هاست، روبه‌رو خواهیم بود. پیشتر تصور غلطی بر مبحث تغییرات قیمت فولاد حاکم بود. در دو سال گذشته تصور بر این بود که تغییرات قیمت فولاد در بازار داخلی ناشی از دست به یکی شدن شرکت‌های تولیدکننده فولادی است و حتماً باید کنترل قیمت‌ها در بازار انجام گیرد اما در حال حاضر بر همگان مبرهن شد که افزایش قیمت فولاد به دلیل تورم است و قیمت‌گذاری دستوری و تعزیرات حلال مشکل نیست.

دو کشور روسیه و ترکیه از رقبای صادراتی، ایران است. کشور روسیه به دلیل فروش فولاد با قیمت‌های پایین‌تر و با سوءاستفاده از عوارض صادراتی که در ایران وضع شده بود و مخصوصاً مشکلاتی که ایران در دوره تحریم‌ها با آن دست‌به‌گریبان بود، جایگاه ایران را در صادرات محصولات فولادی از آن خود کرد در صادرات میلگرد، به عنوان محصول دوم صادراتی نیز کشور ترکیه رقیب است که با بهره‌گیری از موقعیت و دسترسی به امکانات تجاری و فرصت‌های مالی بیشتر، از جایگاه بالاتری نسبت به ایران برخوردار است. در ایران، مشکلی که در حوزه صادرات فولاد و محصولات فولادی وجود دارد، مشکل فضای کسب‌وکار است که به دلیل محدودیت در ارتباطات با سایر کشورها ایجاد شده است.

اکنون سنگ‌آهن به عنوان خوراک اصلی صنعت فولاد دچار کمبود است. برای حل این مشکل دو راهکار موجود است، راهکار اول، توسعه معادن سنگ‌آهن داخل کشور و راهکار دوم، واردات است. در اجرای راهکار اول عمده موانعی همچون وجود بوروکراسی اداری اکتشافات و نبود تسهیلات مالی وجود دارد.

بازار تولیدات داخل کشور باید با نیاز و شرایط موجود هماهنگ باشد. در شرایط موجود، با توجه به این موضوع که تولیدکنندگان تمایل به کسب بیشترین ارزش افزوده برای تولیدات خود دارند و با توجه به محدودیت‌هایی که در عرضه داریم و به تازگی هم وارد عرصه صادرات شده‌ایم، باید محصولاتی تولید کنیم که با محدودیت‌های موجود هم خوانی داشته باشد.