رویکرد جشنواره خیرین مدرسه‌ساز اصفهان، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است

وی اظهار‌کرد: همچنین از خیرین می‌خواهیم که علاوه بر مدرسه‌سازی به مجمع و اداره کل نوسازی مدارس در مدارس کمک کنند تا به این شیوه نسبت به حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی تلاش کنند و نیاز کمتری به احداث‌ مدرسه جدید حاصل شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان همچنین به رونمایی از اطلس نیازمندی فضاهای آموزش‌وپرورش در این جشنواره اشاره کرد و افزود: با طراحی و به‌کارگیری این اطلس، وضعیت مناطق مختلف استان در باب تعداد و نوع مدارس شناسایی می‌شود تا خیرین با شناخت کامل نسبت به مدرسه‌سازی اقدام کنند.

وی همچنین راه‌اندازی سامانه رصد پروژه‌های خیر ساز را از دیگر طرح‌های در دست اقدام این مجمع هم‌زمان با برگزاری این‌ جشنواره ذکر کرد و گفت: در این سامانه تمام مراحل از زمان انعقاد تفاهم‌نامه ساخت مدرسه تا بهره‌برداری رصد و ثبت می‌شود.

ملااحمدی، رونمایی از طرح مدارس متری را از دیگر برنامه‌های جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان عنوان کرد و گفت: در این طرح خیرین می‌توانند در ساخت یک مدرسه، حتی هزینه ساخت چند‌متر را بپذیرند و در این کار نیک شرکت کنند.

وی با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه‌ساز در استان گفت: در مدت ۲ سال و نیم گذشته، روند مدرسه‌سازی در استان رشد ۲،۵ برابری داشته است.

مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس اصفهان نیز با اشاره به رشد ۳،۳۱ درصدی جمعیت دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته از خیرین دعوت کرد که همچنان سنگر مدرسه‌سازی و کمک به دولت در توسعه فضاهای آموزشی را حفظ کنند.

مجید نسیمی افزود: در سال تحصیلی جاری ۲۳۰ مدرسه با ۲ هزار و ۲۱۹ کلاس و با جمعیت ۶۸ هزار و ۲۱۳ دانش‌آموز دو نوبته اداره می‌شود.

وی اظهار‌کرد: در این راستا برای یک‌نوبته کردن مدارس در استان به ۲۳۰ مدرسه ۹ کلاسه یا ۱۸۵ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز است.

مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان افزود: همچنین در کل استان ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ دانش‌آموز براثر فرونشست دچار آسیب شده که باید تخلیه و بازسازی شود.

به گفته وی ۹۴ مدرسه نیز با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزء مدارس خطرآفرین است که در سال‌های اخیر برای ۲۲ مدرسه با ۱۷۷ کلاس به‌فوریت تخلیه شدند و با استفاده از محل اعتبارات دولتی و همچنین مشارکت خیرین تخریب و بازسازی‌شده است.

نسیمی یادآور شد: در سال تحصیلی جاری با ۸۴ نفر از خیرین برای اجرای ۹۹ پروژه آموزشی و غیر آموزشی با ۴۸۸ باب کلاس و تعهد ۴۸۶ میلیارد تومانی موافقت‌نامه منعقدشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان نیز گفت: فضا و تجهیزات یکی از عوامل موثر بر روند تعلیم و تربیت صحیح است.

محمدرضا ابراهیمی افزود: با همراهی خوب خیرین مدرسه‌ساز استان با دستگاه تعلیم و تربیت تعداد مدارس خیرساز استان به بیش از ۲ برابر رسیده است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۳۵ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی این استان اضافه می‌شود و به همین دلیل اصفهان بیشترین نقاط بحرانی را به لحاظ تراکم دانش‌آموزی و کمبود فضای آموزشی دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان افزود: عموم مدارس دونوبته اصفهان در نقاط مرکزی شهر، شهرک‌های اقماری، فولادشهر، شاهین‌شهر و نجف‌آباد وجود دارد.

وی بیان داشت: باید تلاش شود تا علاوه برساختن مدارس خوب،  در حفظ و نگهداری مدارس فعلی هم همت صورت گیرد.

ابراهیمی همچنین از خیرین مدرسه‌ساز استان دعوت کرد که حتی با مقدار جزئی کمک مالی به نهضت مدرسه‌سازی و توسعه فضای آموزشی در استان کمک کنند.

بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان ۲۲ دی در سالن همایش‌های سیتی سنتر برگزار می‌شود.

مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان در سال ۱۳۷۸ به‌منظور جذب هر چه بیشتر خیرین و ساماندهی کمک‌های مردم در حوزه مدرسه‌سازی تشکیل شد، این مجمع با یک هزار و ۵۰۰ عضو در ۱۶ شهرستان استان اصفهان فعال است.

حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی در استان مشغول به تحصیل هستند.