مجموع اراضی مجهز شده به سامانه‌های جدید آبیاری دراصفهان به ۱۴۰ هزار هکتار رسید

غلامرضا عشاقی افزود: سامانه‌های جدید آبیاری قطره ای و تحت فشار در نقاط مختلف استان اصفهان انجام شده و برنامه سازمان گسترش این پروژه ها در دیگر مزارع این خطه است.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه طرح‌ها از دهه ۷۰ در استان اصفهان به طور ویژه دنبال شد و با توجه به شرایط خشکسالی اهمیت آن بیش از گذشته مشخص شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارکرد: بهبود بهره‌وری در کشاورزی این استان مستلزم گسترش طرح های آب و خاک به‌ویژه در موضوع مدیریت بهینه مصرف آب است، با توجه به تداوم شرایط خشکسالی با برای حفظ تولیدات باید مصرف آب را به طور جدی مدیریت کرد.

عشاقی ادامه داد: طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی ٣ و ۴ به عنوان طرحی دیگر در مدیریت مصرف آب از دهه هفتاد تاکنون در ۶۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان اجرا شده است. وی گفت: در این سال‌ها همچنین تسطیح لیزری در ۵٧ هزار هکتار از سطح مزارع استان انجام شده است.

استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

مجموع اراضی باغی استان اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای آن در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

کمبود منابع آبی سطحی و زیرسطحی و تخصیص نیافتن آب به اندازه کافی برای کشت و کار از جمله چالش‌های صنعت کشاورزی در این استان اصفهان است.