زاینده‌رود بسته شد

دریچه‌های سد زاینده‌رود که صبح روز ۱۲ بهمن‌ماه برای نوبت اول کشت کشاورزان شرق اصفهان باز شده بود با اتمام این دوره کشت و با توجه به تصمیم قبلی کارگروه سازگاری با کم‌آبی، ساعت ۱۰ صبح امروز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه بسته شد و از امروز به بعد خروجی سد تنها برای تأمین آب شرب و صنعت است.

اگرچه این خبر امروز از سوی مقامات رسمی استان و شرکت آب منطقه‌ای تائید نشد، اما عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با تایید این موضوع به ایسنا، گفت: احتمالاً بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت آبراهه زاینده‌رود به دست کشاورزان اصفهان می‌شود.

اصفهان به‌هیچ‌وجه زیر بار تغییر مدیریت سد زاینده‌رود نمی‌رود

همچنین معاون امور عمرانی استانداری اصفهان دراین‌باره به ایسنا، گفت: در این مدت جریان زاینده‌رود، اگرچه با مشکلاتی همراه بوده، اما درمجموع پیش‌بینی ۲۰ تا ۳۰ درصد کشت کشاورزان محقق شده است و تا حدودی کشاورزان رضایت نسبی دارند.

مهران زینلیان همچنین درباره برخی انتقادات در استان بالادست نسبت به مدیریت سد زاینده‌رود در اصفهان، اظهار کرد: تاکنون هیچ صحبت رسمی درباره تغییر مدیریت سد زاینده‌رود نشده و صحبت‌های موجود به‌نوعی بی‌اعتبار است و نباید به آن توجهی کنیم.

وی تصریح کرد: البته استان اصفهان به‌هیچ‌وجه زیر بار  تغییر مدیریت سد زاینده‌رود نمی‌رود و اساساً بحث حقابه کشاورزان و رژیم طبیعی رودخانه مطرح است و این موضوع امکان‌پذیر نیست.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان درباره تحویل آب در نوبت دوم کشت به کشاورزان شرق اصفهان، گفت: دراین‌باره کمیته چهارجانبه تشکیل می‌شود که بعد از طرح درخواست توسط کشاورزان و بررسی و تائید آن از سوی سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه، درنهایت موضوع مورد تائید استانداری قرار می‌گیرد و اعلام می‌شود.

خط قرمز شرب بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب

 وی تأکید کرد: البته زمان بازگشایی زاینده‌رود در نوبت دوم کشت کشاورزان به وضعیت بارش‌ها برمی‌گردد که اگر بارش‌ها خوب باشد، دیرتر، اما اگر بارش‌ها خوب نباشد آب زودتر تحویل کشاورزان می‌شود، بنابراین با توجه به این شرایط و رعایت خط آب شرب تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای کشاورزان حقابه دار غرب زاینده‌رود نیز از اکنون پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و زمان آن بعد از درخواست آنها و تایید نهایی مشخص خواهد شد.

وی درباره وضعیت سد زاینده‌رود و خط قرمز آب شرب، گفت: خط قرمز شرب در سد زاینده‌رود بین ۱۲۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب است و روز گذشته (شنبه-۲۳ بهمن‌ماه) ذخیره سد زاینده‌رود ۱۱۷ میلیون مترمکعب بود.

وی درباره برخی انتقادات از ورودی کم سد زاینده‌رود باوجود بارش‌های خوب در سرچشمه‌های زاینده‌رود، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر با توجه به فصل سرد، برداشت زیادی در بالادست برای باغات نداریم.

تنها  ۱۰ درصد حجم سد زاینده‌رود دارای آب است

همچنین شب گذشته استاندار اصفهان در ویژه‌برنامه «گفتگوی هفته» با اشاره به وضعیت خشکی زاینده‌رود و مشکلات زارعان و کشاورزان استان به‌ویژه شرق اصفهان و شرایط فوق بحرانی منابع آب استان، اظهار کرد: باید با تصمیم‌گیری‌های بسیار دقیق و کارشناسی و ملاحظات ژرف این شرایط را مدیریت کرد و از سطح ملی تا سطح استانی تلاش کرد تا تصمیمات کارشناسی و تمهیدات منطقی در حوزه آب در استان اصفهان گرفته و عملیاتی شود.

سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه تا امروز مقدار بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود بالغ بر ۷۰۹ میلیمتر بوده است، یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته میزان بارندگی تنها ۴۷۷ میلیمتر بود و اگر همچون این ایام بارش داشته باشیم و بارندگی‌ها روند خوب خود را داشته باشد، بی‌گمان شرایط بهبودی نسبی می‌یابد.

وی، با اشاره به اینکه خروجی سد ۵۵ مترمکعب بر ثانیه و ورودی ۱۲.۳ مترمکعب بر ثانیه است، تصریح کرد: اکنون حجم سد زاینده‌رود که افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است به زیر ۱۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و این یعنی ۱۰ درصد از حجم سد دارای آب است و این موضوع مبین شرایط خوبی در موضوع ذخیره آب نیست.

استاندار اصفهان ادامه داد: خط قرمز این فصل ۱۲۰ میلیون مترمکعب است و حسب درخواست کشاورزان و نظر کارشناسی کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان و ضوابط جاری میزان آب خروجی سد مورد توافق قرار گرفت و مقدار اندکی آب برای شرق اصفهان که  بتواند ۲۰ تا ۳۰ درصد از زمین‌های قابل‌کشت، تحت پوشش قرار دهد، در بستر رودخانه جاری شد.

وی با بیان اینکه اولویت ما حفظ و تأمین آب شرب جمعیت پنج میلیون نفری حوضه زاینده‌رود است، تأکید کرد: در صورت مساعد بودن شرایط و نظر مثبت کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان و ضوابط جاری مرحله دوم بازگشایی آب در فصل بهار محقق می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.