همایش هفته پژوهش با محوریت خاک  برگزار شد

 حکمرانی مساله امروز کشور است

مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه موضوع حکمرانی آب و خاک امروز در حوزه کشاورزی برای ما مساله است، تصریح کرد: جایگاه حاکمیتی که قرار است تصدیگر نباشد، حکمرانی خوب است.

وی جامعه رشد یافته را جامعه‌‎ای که به خوبی می‌تواند از دارایی‌های خود استفاده کند معرفی کرد و افزود: متاسفانه در حوزه آب در طی ۴۰ سال گذشته، آنطور که باید و حتی طبق روال سابق از داشته‌های خود حفاظت نکرده‌ایم به گونه‌ای که ۴۸ هزار چاه کشاورزی در کشور در سال ۱۳۵۷ اکنون به بیش از ۹۰۰ هزار رسیده است و این در حالی است که منابع زیرزمینی ما نیز در این مدت افزایش نیافته است.

وی مشخصه‌های یک حکمرانی خوب را جلب مشارکت مردم برای کمک به حل مساله، ایجاد وفاق، شفافیت در حکمرانی آب و خاک، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی، رعایت حقوق و اجرای قانون عنوان و تصریح کرد: اقتصاد کشاورزی یکی از ابعاد حکمرانی خوب است که موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد. باید در این زمینه گام‌های جدی برداریم که مبحث بورس اکولوژیک که اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال اجرای آن است یکی از ایده‌های خوب حکمرانی در حوزه اقتصاد کشاورزی می باشد.

بورس اکولوژیک طرحی برای خروج وضعیت خاک، آب و هوا از بحران

رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با بیان اینکه کمک به بخش کشاورزی باید از مرحله شعار خارج شده و اجرایی شود، خواستار توجه جدی مسوولان دولتی به منابع ارزشمند طبیعی کشور شد و گفت: طبیعت در طول زمان انتقام رفتار‌ها و مدیریت نادرست را از ما خواهد گرفت. متاسفانه تاوان ضعف مدیریت و کم کاری‌ها در حوزه کشاورزی را کشاورزان می پردازند.

محمدصادقی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای طرح «ملی بورس اکولوژیک» موجب رفع مشکلات آب، هوا و خاک خواهد شد افزود: پارلمان بخش خصوصی اصفهان به عنوان مشاور دولت، این طرح را پیشنهاد داد که متاسفانه از آن حمایت نشده است و با توجه به نتایج مثبت اجرای این طرح در آمریکا و استرالیا باید هر چه زودتر در کشورمان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز زیست محیطی، ناشی از سیاست‌های نادرست گذشته است، گفت: در طرح ملی بورس اکولوژیک تلاش می‌شود تا با بررسی اشتباهات گذشته، سیاستگذاری‌ها در این زمینه تغییر کند.

وی تصریح کرد: این طرح در سه حوزه آب، خاک و هوا تمرکز کرده است و کاهش آلودگی خاک، بررسی روند استاندارد سازی، قیمت‌گذاری و روش‌های مبادله انتشار آلودگی خاک، تدوین ساز و کارهای لازم جهت راه‌اندازی بازار مجوزهای قابل مبادله انتشار آلودگی خاک و ارزشگذاری فرسایش خاک از نظر حفظ ذخایر  زیستی از اهداف اجرای این طرح در حوزه خاک است.

گسترش حریم شهرها و تغییر کاربری اراضی حاصلخیز حاشیه زاینده‌رود، تهدیدی برای کشاورزی اصفهان

رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان نیز با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های اجرایی جهت‌دهی فعالیت‌ها و اثر بخشی درتامین اعتبار برای کار در زمینه حفظ آب و خاک است افزود: در اولویت قرار گرفتن تخصیص اعتبار به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه کشاورزی بسیار مهم بوده و نباید حوزه کشاورزی نادیده گرفته شود. مهرداد مرادمند افزود: در حالی ۵ درصد از مساحت استان را اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است که خاک‌های زراعی و زمین‌های کشاورزی محدود است. در سنوات گذشته در حوزه آب و خاک آزمایشات و مطالعات خوبی صورت گرفته که همگرایی برای استفاده از این پژوهش‌ها بسیار مهم است.

وی خواستار توجه جدی به مبحث خاک حتی در طراحی‌های مربوط به افزایش بهره‌وری آب شد و گفت: در این خصوص نیازمند اصلاح قوانین هستیم.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان گسترش حریم شهرها و تغییر کاربری اراضی حاصلخیز حاشیه زاینده‌رود را موجب تهدید اراضی کشاورزی و خاک در اصفهان دانست و تاکید کرد: رفع این موارد نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، قضایی و قوه مقننه است.

 اجرای طرح الگوی کشت در حوزه محصولات زراعی و باغی

در ادامه محسن دادار رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: این مرکز با بیش از ۹۰ هیات علمی و متخصص در زمینه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی جزو مراکز مهم رده اول تا سوم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی اجرای طرح الگوی کشت در حوزه محصولات زراعی و باغی در سطح هرشهرستان و دهستان را مهم‌ترین دستاورد این مرکز در اصفهان دانست و گفت: تهیه اطلس‌ نیازهای خالص آبی ۳۷ محصول زراعی و اطلس تناسب اراضی ۱۳۰ محصول زراعی و باغی استان، انجام پروژه‌های تحقیقاتی نسبت به معرفی ارقام مختلف گندم، جو، کلزا، گلرنگ و... مقاوم به شوری و خشکسالی، معرفی علوفه‌های کم آب‌بر به جای ذرت علوفه‌ای، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مختلف اصفهان و اجرای طرح محققین معین در شهرستان‌های استان در راستای احصاء مشکلات بخش کشاورزی در سطح استان از دیگر اقدامات این مرکز در حوزه خاک می باشد.

دادار در پایان بر هم‌افزایی و همگرایی دستگاه‌های مختلف اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاهی،اتاق‌های بازرگانی، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولیدی برای کمک به رفع مشکلات این حوزه تاکید کرد.

قانون خاک اجرایی شود

حمیدرضا رحمانی دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و روز جهانی خاک نیز در ابتدای این برنامه با بیان اینکه قانون خاک در سال ۱۳۹۸ مصوب شده ولی در اجرای آن موفق نبوده ایم افزود: در این قانون به حقوق خاک و وظایف نهادهای مرتبط با آن پرداخته شده و وزارت جهادکشاورزی موظف شده است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، خط مشی‌های مدیریت، حفظ و بهره‌برداری پایدار از خاک را تهیه و ابلاغ کند.

وی گفت: این همایش محوری خواهد بود برای همسو کردن فعالیت کلیه دستگاه‌های مرتبط با حوزه خاک در زمینه حفاظت از خاک.

شایان ذکر است در ادامه همایش عضو هیات علمی موسسه خاک و آب کشور و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان نکاتی در خصوص جایگاه ماده آلی در پایداری حاصلخیزی خاک و تامین امنیت غذایی و ارزش خاک پرداختند. همچنین از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، فعالان برتر خاک استان و دانشجویان برتر و دانش آموزان فعال در زمینه علوم خاک تقدیر شد.