مختاری، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌‌وگو با «دنیای‌‌اقتصاد» به تشریح وضعیت میزان موجودی آب پشت سد زاینده‌‌‌‌رود و منابع آبی اصفهان پرداخت. وی به وضعیت موجود آب پشت سد و مقایسه‌‌‌‌ کوتاه‌‌‌‌مدت و بلندمدت آن گفت: در حال حاضر حجم پشت سد نسبت به سال گذشته حدود ۲۵‌‌درصد کاهش، نسبت به میانگین۱۰‌‌‌‌ساله ۴۰‌‌درصد و نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۷۵‌‌درصد کاهش ظرفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع‌‌‌‌های مختلفی در این ‌‌‌‌بین مطرح است که تغییر اقلیم و تاثیرات جهانی گازهای گلخانه‌‌‌‌ای بر محیط‌‌‌‌زیست یکی از این موارد است که باعث شده در تمام دنیا تغییر اقلیم داشته باشیم، افزود: این تغییر در خاورمیانه و شمال آفریقا خسارت‌‌‌‌های بیشتری داشته است. کشور ما نیز در منطقه خشک و نیمه‌‌‌‌خشک قرار دارد و از هزاران سال قبل اجداد ما در نقاط مختلف کشور از جمله یزد، اصفهان و کاشان از روش‌‌های مختلف همچون ایجاد قنات برای تامین آب شرب و مصارف دیگر استفاده می‌‌کردند که نشان می‌‌دهد ما دارای یک ریشه تاریخی در حوضه کم‌‌‌‌آبی هستیم.

مختاری در ادامه درباره مدیریت منابع آبی تامین آب شرب افزود: با توجه به حجم باقی‌مانده سد در سال‌‌جاری، وزیر نیرو از ابتدای پاییز با حساسیت خاصی جلسات متعدد با ریاست حوضه آبریز زاینده‌‌‌‌رود، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیران عامل شرکت‌‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌‌‌‌ای برگزار کرد و به‌‌‌‌صورت موردی، خاص و جزئی وارد این موضوع شد تا بتوانیم این مدیریت کلان را در بحث حوضه‌آبریز زاینده‌‌‌‌رود پیاده کنیم.

وی درباره منابع تامین آب اصفهان گفت: از حدود ۱۲ مترمکعب بر ثانیه نیاز آب شرب اصفهان بزرگ که ۵۸ شهر و حدود ۱۰۰ روستا را شامل می‌‌شود، ۸۰‌‌درصد آن را از آب‌‌‌‌های سطحی تامین می‌‌‌‌کنیم و بقیه از طریق آب‌‌‌‌های زیرزمینی که کیفیت آن مورد تایید مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب استان باشد تامین می‌‌شود.

وی افزود: آب موردنیاز ۴‌‌میلیون و ۳۸۰‌‌هزار نفر که ۸۵‌‌درصد جمعیت کل استان را شامل می‌‌شود از طریق سامانه آب‌‌‌‌رسانی اصفهان بزرگ تامین می‌‌شود و بعضی از شهرستان‌‌‌‌ها ازجمله شهرضا، سمیرم و خور خارج از این سامانه هستند و از طریق منابع آب‌‌‌‌های زیرزمینی تامین می‌‌‌‌شود. مدیر روابط‌عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: میزان مصرف ما در سامانه آب‌‌‌‌رسانی اصفهان بزرگ ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است که البته نزدیک به ۸ تا ۹ مترمکعب بر ثانیه به ما تحمیل می‌‌شود.مشروح این گفت‌‌وگو را می‌‌توانید در ویژه‌‌‌‌نامه «دنیای‌‌اقتصاد» در اصفهان که روزهای سه‌‌‌‌شنبه منتشر می‌‌شود، دنبال کنید.