9 طرح نوآورانه در رویداد «تانا» اصفهان برگزیده شد

شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه به عنوان حامی و همکار این رویداد حضور داشتند. شایان ذکر است در این رویداد مجموعا ۵۶ ایده نوآورانه به دبیرخانه تانا ارسال شد که ۲۶ طرح در حوزه امنیت غذایی، ۱۸ طرح در حوزه محیط زیست و ۱۲ طرح در حوزه آب است و از میان آنها ۱۸ ایده مُنتخب در مراسم پایانی معرفی و در هر بخش، سه ایده برتر برگزیده شد.

ایده‌های برگزیده علاوه بر دریافت جوایز نقدی جهت پذیرش در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و ارتباط با سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و منابع مرتبط نیز معرفی می‌شوند

نظام نوآوری بر پایه تغییر مدل‌های ذهنی استوار است

در این رویداد مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه عمده مسائل شرکت‌ها با بازیگران خارج از صنعت نوآوری است، گفت: بازیگران در واقع سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی هستند که در این نظام ملی نوآوری مجموعه‌ای از بنگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی، نهادها، هنجارها، باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه نقش آفرینی می‌کنند.

دکتر مصطفی صفدری رنجبر در اختتامیه رویداد توسعه و ارتقا زیست بوم استان‌ها( تانا) اظهار‌کرد: استان اصفهان شانزدهمین استانی است که طرح تانا را برگزار کرده و امیدواریم در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.

او با تاکید بر تغییر نگاه سیستمی و ‌نوآوری گفت: دریچه جدیدی برای ورود به رشته نوآوری مطرح است که منجر به حل مسائل اجتماعی، پایداری جوامع و امنیت کشورها می‌شود.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ایران در شاخص علمی رتبه ۱۵ و در شاخصه نوآوری در رتبه ۵۳ قرار گرفته است که این امر نشان می‌دهد از ایده و علم تا نوآوری راه طولانی در پیش است.

صفدری رنجبر با بیان اینکه عمده مسائل شرکت‌ها با بازیگران خارج از صنعت نوآوری است، تصریح کرد: بازیگران در واقع سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی هستند که در این نظام ملی نوآوری مجموعه‌ای از بنگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی، نهادها، هنجارها، باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نوآوری بدون تنوع امکان پذیر نیست، گفت: ابتدا باید به تنوع و سپس عنصر تحول در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار در نوآوری توجه ویژه شود و به دنبال آن ورودی‌های این نظام نوآوری را که شامل محیط سیاسی، کیفیت قوانین و نیروی انسانی می‌شود در نظر گرفت.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به استعاره کوه یخی گفت: پایه و استواری این کوه یخی قواعد بازی یا نظام باورهاست، بدنه آن را زمین بازی( سازوکار) تشکیل داده و خروجی آن جریان بازی( ساخت و ساز) است.

صفدری رنجبر یادآور شد: ما نیاز به تغییر مدل‌های ذهنی داریم که توجه را به محتوا و‌ روح حاکم بر آن متمرکز کنیم و نوآوری را به مثابه یک بازی فوتبال بنگریم که روند نوآوری را به صورت تیمی و جمعی پیش ببریم.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مأمنی برای فناوران است

همچنین در همین رویداد رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد تانا گفت: درواقع این رویداد به بخشی از نظام نوآوری توجه دارد که عمده مباحث و ایده‌های مطرح شده بر چالش‌های استان متمرکز است.

قاسم مصلحی در اختتامیه رویداد توسعه و ارتقا زیست بوم استان‌ها( تانا) که در شهرک علمی و تحقیقاتی برگزار شد، با ابراز خرسندی از دیدار و‌ حضور در بین فناوران بیان داشت: نوآوری یک زنجیره است که آغاز و پایان دارد و در واقع از مطرح شدن ایده تا تجاری‌سازی ادامه دارد و تکرار این چرخه موجب پیشرفت هر استان و کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اطلسی از موضوعات مختلف در جهان گفت: دو موضوع نوآوری و توزیع ثروت در مناطق مختلف جهان در این اطلس مشخص شده بود که بیشترین نوآوری و ثروت در کجای جهان قرار دارد؛ این امر نشان می‌دهد که توجه به نوآوری، ثروت و قدرت و سایر موارد مشابه آن را ایجاد می‌کند. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطر نشان کرد: امروزه سرمایه فیزیکی و تولید سنتی نقشی در نوآوری ندارد و شرکت‌های بزرگ دنیا تمرکز خود را بر نوآوری قرار داده‌اند.

مصلحی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از جمله سازمان‌هایی است که در نظام نوآوری پیش قدم شده، گفت: این شهرک بیش از ۸ هزار اشتغال به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت ایجاد کرده است و ۵۵۰ نفر با مدرک دکتری در این شرکت‌ها مستقر هستند که با تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برابری می‌کند.

او ادامه داد: در گذشته به نوآوری به عنوان یک فعالیت فانتزی نگاه می‌شد که امروزه نتیجه و ثمره خود را هویدا کرده است؛ از سویی دیگر با وجود سختی‌ها در تغییر نگاه به نوآوری و تجاری‌سازی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مأمنی برای فناوران به شمار می‌رود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد تانا تصریح کرد: درواقع این رویداد به بخشی از نظام نوآوری توجه دارد که عمده مباحث و ایده‌های مطرح شده بر چالش‌های استان متمرکز است.

مصلحی با اشاره به امنیت غذایی، محیط زیست و آب به عنوان محورهای اصلی رویداد گفت: مجموعه فاتح افتخاری برای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که تمرکز خود را بر امنیت غذایی قرار داده و یکی از حامیان برگزاری این رویداد به شمار می‌رود که فرهنگ‌سازی بسیار خوبی را در این زمینه در پیش گرفته است.

وی یادآور شد: اتمام این رویداد به معنای خاتمه دادن نیست بلکه مسوولان برگزاری این رویداد حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها و به ثمر رساندن آنها را ادامه خواهند داد.

شکل‌گیری شبکه‌ای از نخبگان در انتهای جاده رویداد تانا

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  نیز در آیین اختتامیه تانا گفت: شکل‌گیری شبکه‌ای از نخبگان برای هم‌افزایی بیشتر در نوآوری، دستاورد حائز اهمیت این رویداد است که از این فرصت بهره‌مندی لازم صورت می‌گیرد.

دکتر احسان یزدیان در اختتامیه رویداد توسعه و ارتقا زیست بوم استان‌ها( تانا) با اشاره به محورهای اصلی این رویداد اظهار‌کرد: با توجه به اهمیت محیط‌زیست، آب و امنیت غذایی یک دپارتمان تخصصی با این موضوع در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: رسالت پارک‌ها این است که متناسب با اکوسیستم، نیازهای استان و موضوعات خاص تمرکز داشته باشند که رویداد تانا نیز با توجه به چالش‌های اصلی استان برگزار شد.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطر نشان کرد: این رویداد با همکاری سازمان‌های مربوطه و همراهی شرکت تعاونی فاتح مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد که در مجموع ۵۶ راهکار ارائه و از این میان ۲۶ طرح در حوزه امنیت غذایی، ۱۸ طرح در حوزه محیط زیست و ۱۲ طرح در حوزه آب است.

یزدیان با بیان اینکه غربال اولیه طرح‌ها انجام شده و امروز طرح‌های نهایی ارائه می‌شود، گفت: عمق فناوری و‌نوآوری، قابلیت تجاری‌سازی و میزان کیفیت ارائه‌ها ملاک داوری قرار گرفته و در هریک از حوز‌ه‌های آب، محیط زیست و امنیت غذایی سه ایده برگزیده می‌شود.

وی ادامه داد: پیگیری طرح‌ها برای کمک به تجاری‌سازی دنبال خواهد شد و شکل‌گیری شبکه‌ای از نخبگان برای هم‌افزایی بیشتر در نوآوری در این رویداد بسیار حائز اهمیت است که از این فرصت باید بهره‌مند شویم.  گفتنی است که نخستین رویداد تانا در اصفهان به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با محوریت بررسی چالش‌ها و نیازهای اساسی استان اصفهان به همراه اجرای راه‌حل‌های خلاقانه برگزار شد. ایده‌های منتخب در سه محور آب، محیط‌زیست و امنیت غذایی علاوه بر جوایز نقدی جهت پذیرش در شهرک علمی و تحقیقاتی و ارتباط با سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و منابع مرتبط معرفی خواهند شد.