به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان،  احمدرضا صادقی افزود: این بودجه از محل اعتبارات جاری شرکت یعنی حاصل از درآمد فروش شرکت از آب بها، وصول حقابه‌ها و چاه‌های حریمی حاصل شده است.

وی ادامه داد: طرح حفاظت از زاینده‌رود از سرشاخه‌های رودخانه در شهرستان‌های فریدونشهر و فریدن تا تالاب بین المللی گاوخونی در هفت سال اخیر اجرا شده است و بیش از صد نفر نیروی انسانی شامل تیم‌های گشت و حقوقی از این منبع آبی حفاظت می‌کنند.

مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه نزدیک به ۸۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های این استان از سال ۹۴ تاکنون با هدف حفاظت از منابع آبی آزاد سازی شده است، افزود: اقدامات انجام شده تاکنون در مجموع کاهش و جلوگیری از تصرفات بیشتر رودخانه و حریم و بستر و برداشت‌های غیرمجاز آب و پساب را در پی داشته است.

صادقی ادامه داد: نزدیک ۲۰۰ هکتار از حریم و بستر زاینده‌رود از سال ۹۵ تاکنون آزادسازی شده و نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر جاده ساحلی و بیش از ۸۰ کیلومتر دیواره ساماندهی در این رودخانه احداث و بیش از ۵۵ کیلومتر ساخت دیواره و ساحل سازی برای آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: بستر زاینده رود به طول ۲۰۰ کیلومتر لایروبی شده و هم اکنون از پل اورگان تا پل آزادگان در حال اجرا است. همچنین ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تاکنون رپرگذاری (شاخص گذاری حد و بستر رودخانه) شده و در سال جاری این پروژه برای شهرستان شهرضا و رودخانه‌های اسفرجان و هونجان تعریف شده و در حال اجراست.

این مدیر شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اجرای طرح احداث دیواره ساماندهی به طول پنج کیلومتر و لایروبی ۱۵ کیلومتر از رودخانه های استان در زمان حاضر گفت: آزادسازی بستر رودخانه‌ها و ساماندهی آن به مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط به ویژه شهرداری‌ها در مناطق شهری و بنیاد مسکن در روستاها نیاز دارد که لازم است با پیگیری مقامات استانی محقق شود.

در همین حال رودخانه زاینده‌رود در دهه‌های اخیر بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده و جریان دوره‌ای، نه دائم آن، مشکلات مُتعددی را در حوزه محیط ‌زیست، پوشش گیاهی و گُونه‌های جانوری، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی منطقه ایجاد کرده است.