استفاده از برنامه‌های تلفن همراه می‌تواند به شما کمک کند. این پلتفرم‌های جدید می‌تواند کمک خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک، استارت آپ ها باشد و هزینه‌ها و حساب‌های شما را منظم کند. بعضی از آن‌ها حتی می‌توانند به آماده کردن حساب‌های مالیاتی شما کمک کنند. درهرصورت، هیچ بهانه‌ای برای وقت گذاشتن بر روی یک (یا چند) برنامه وجود ندارد. با انجام این کار می‌توانید کنترل خوبی بر بودجه و هزینه‌های خود داشته باشید درحالی‌که زمان بیشتری را بر اهداف و پیش‌بینی‌های مالی خودخواهید داشت. درنهایت می‌توانید آن‌ها را بهینه و مشکلات خود را اصلاح کنید.

اگر با استفاده از برنامه‌های حسابداری موافق نیستید، شما هنوز می‌توانید گزارش حساب‌های خود را به‌صورت ساده آماده کنید. به‌طور مثال، گزارش مالی حساب خود را ماهانه از بانک بگیرید. بااین‌حال، بد نیست به فکر استفاده از فریلنسرها برای بررسی و آماده‌سازی اطلاعات باشید.

چندراه برای پیگیری صورتحساب‌های مالی وجود دارد و کسب‌وکارها یکی از این دو را انتخاب می‌کنند؛ روش فروش یا نقدینگی. تفاوت بین این دو درزمانی است که تراز مالی خود را حساب می‌کنید. روش نقدینگی، دریافتی مالی شما رو وقتی آن را کسب می‌کنید نشان می‌دهد، درحالی‌که روش فروش، زمان دریافت سفارش را ثبت می‌کند.

روش فروش دیدگاه بهتری از روند کسب‌وکار می‌دهد و کمک خوبی برای صورتحساب مالیاتی است ولی ممکن است این تصور را به شما القا کند که پول بیشتری نسبت به واقعیت دارید. در روش نقدینگی تصویر شفافی از وضعیت مالی فعلی کسب‌وکار پیدا می‌کنید و جریان نقدینگی را نشان می‌دهد اما پیش‌بینی وضعیت در این روش بسیار سخت است. فارغ از این‌که کدام روش را انتخاب می‌کنید، استمرار آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. نمی‌توانید هرسال مالی تصمیم بگیرید کدام روش برای شما کارآمدتر است. این کار باعث می‌شود خیلی سریع نتوانید صورتحساب‌های خود را کنترل کنید و مشکلات مالی زیادی برای صورت مالیاتی شما ایجاد می‌کند.

برای مدیر یک کسب‌وکار لازم نیست حسابدار حرفه‌ای باشد ولی باید حداقل اطلاع کافی از چیزی که صورتحساب‌های مالی ارائه می‌دهند داشته باشد. این‌که آن‌ها چه‌کاری انجام می‌دهند و چگونه باید به آن‌ها واکنش نشان داد. سه نوع اساسی صورتحساب‌های مالی عبارت‌اند از: صورتحساب سود و زیان، تراز مالی و جریان نقدینگی. صورتحساب سود و زیان نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار چگونه عمل می‌کند. تراز مالی دید کلی نسبت به‌سلامت و پایداری کسب‌وکار شما با توجه به وام‌ها و قرض‌های شما ارائه می‌کند. و صورتحساب جریان نقدینگی نشان می‌دهد چقدر پول برای ادامه کسب‌وکار و پرداخت قبض‌ها و حقوق دارید.

به‌طور مجزا هرکدام از این گزارش‌ها ابزار مناسبی برای شناخت زوایای کسب‌وکار شما دارند. در کنار هم، می‌توانند تصویر واضحی از روند کسب‌وکار ارائه می‌دهند که کمک می‌کند تصمیم‌های هوشمندانه و استراتژیک مالی بهتری بگیرید. وقت بگذارید که آن‌ها را درک کنید تا بتوانید ساده‌تر آینده کسب‌وکارتان را پیش‌بینی کنید و تصمیم‌های موفق‌تری نسبت به شرایط پیش رو بگیرید.

آنالیز کردن این صورتحساب‌ها خیلی دشوار خواهد بود اگر شما تمام‌وقت خود را برای سر و هم کردن آن‌ها بگذارید. همین‌طور می‌تواند خیلی خسته‌کننده باید اگر آن‌ها را جداگانه تهیه‌کرده باشید و بخواهید باهم مطابقت بدهید. اگر گزارش دیگری مانند حقوق و مزایا و گزارش اموال و ... را بخواهید اضافه کنید که بیشتر هم خواهد شد.

بنابراین، بهتر است به‌جای این‌که بخواهید آن‌ها را جداگانه استخراج‌کنید ابزاری آماده کنید که بتواند به‌صورت خودکار آن‌ها را تهیه کند. در این صورت خیلی راحت می‌توانید توسط یک داشبورد فرصت‌های مالی خود را شناسایی و هر یک از گزارش‌ها را بازبینی کنید. داشتن این داشبورد به شما اجازه می‌دهد شرایط کنونی را بهتر زیر نظر داشته باشید و بعضی مواقع تشخیص‌های مهمی از هرکدام از آن‌ها دریافت کنید.

با این‌که همه ابزارهای گفته‌شده را دارید حسابداری هنوز مشکل و حساس است. به همین خاطر است که حسابداری نیازمند تخصص‌های لازم بر اساس نیازهای مختلف است. این گستردگی انواع حسابداری‌ها به همین دلیل است. درحالی‌که کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند از عهده یک حسابدار تمام‌وقت برآیند، استفاده از مشاوره در زمینه خدمات حسابداری بهترین راه برای کسب تجربه لازم خواهد بود. شما می‌توانید از خدمات گسترده و فریلنسرهای متخصص در زمینه صورتحساب‌های مالی مانند حقوق و مزایا، مالیات، بانک و ... استفاده کنید.

حسابداران می‌تواند مشاوره خوبی برای کمک‌های دولتی، قوانین و شرایط مالیاتی و یا تغییرات آن‌ها ارائه دهند. در اتفاقات کوچک یا بزرگ مانند کرونا، دولت برنامه‌های ویژه‌ای برای کمک به کسب‌وکارها ارائه می‌کند و شاید شما از کمک‌هایی که شامل شما می‌شود خبر نداشته باشید. البته شما حتی باوجود یک حسابدار هم می‌بایست از صورتحساب‌های کسب‌وکار خود اطلاع داشته باشید.

دنبال کردن صورتحساب‌های مالی با رشد کسب‌وکار می‌تواند دشوار باشد. اما ابزارهای جدید می‌تواند به کارآفرینان و تیم‌های کوچک بیش‌تر از گذشته کمک کند، مدیریت مالی هم فرقی با بقیه ندارد. وقتی شناخت دقیقی از عملکرد خوددارید، بیش‌تر می‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید و کسب‌وکار خود را سالم و استوار نگه‌دارید. فقط مطمئن شود این فرآیند را به‌طور مرتب انجام دهید. باگذشت زمان می‌توانید فرصت‌های مناسبی پیدا کنید و توانایی شناسایی این فرصت‌ها را تقویت کنید.