آن روی مهاجرت

با گذشت زمان میزان وجوه ارسالی مهاجران از کشورهای مقصد به کشورهای مبدا در جهان افزایش یافته و گزارش های سازمان جهانی مکنزی نیز تایید می کند بسیاری از مهاجرت‌های داوطلبانه در سراسر جهان با انگیزه‌ مالی و برای دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر است. مهاجرانی که با انگیزه‌های مالی به کشورهایی رفته‌اند تا موقعیت‌های شغلی و کاری و مالی بهتری به دست آورند، خانواده خود را در کشور مبدأ پشت سر می گذارند. وابستگانی که در‌انتظار وجوه مالی این مهاجران برای ادامه و بهبود زندگی‌ خود هستند.

یک کشور بزرگ

کشور بزرگی از انسان‌ها در کره‌ زمین به وجود آمده که نه زبان مشترکی دارند و نه پایبند زمین مشترکی هستند. جمعیت آن ها در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲۴۷ میلیون نفر رسید. رقمی که به گزارش موسسه مکنزی نسبت به ۵۰ سال پیش حدود سه برابر شده است. آن ها ۳.۴ درصد از جمعیت جهان را در سال ۲۰۱۵ تشکیل دادند.

مبدا۸۰ درصد مهاجران جهان، کشورهای در حال توسعه هستند. در سال۲۰۱۵افغانستان و پاکستان در میان ۱۰کشور اول مهاجر فرست دنیا قرار داشتند. آمریکای لاتین با۱۸درصد، اروپای شرقی و آسیای مرکزی با۱۶درصد و خاورمیانه و شمال آفریقابا۱۴درصد، سه کشوری بودند که بیشترین مهاجر را به سراسر دنیا ارسال کردند. این حجم از مهاجرت، گردش مالی زیادی را در میان کشورها به همره داشت. به عنوان مثال  در سال ۲۰۱۴ مهاجران به کشورهای محل تولد خود ۵۸۰میلیارد دلار ارسال کردندکه۳۷۰ میلیارد دلار آن از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه فرستاده شد. در این سال هند با حدود ۷۰ میلیارد دلار، چین با ۶۲ میلیارد دلار و فیلیپین با ۲۸ میلیارد دلار بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان وجوه مالی مهاجران‌شان بوده‌اند. وجوه ارسالی در بعضی از کشورها همانندتاجیکستان، ارمنستان و قرقیزستان  می تواند نرخ تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و بنابراین اقتصاد این کشورها وابسته به پول های ارسالی مهاجرانشان است.

گزارش های موسسه مکنزی تایید می کند افزایش۱۰درصدی وجوه ارسالی به کشورهای در حال توسعه آسیا می تواند نرخ فقر را به ازای هر نفر حدود۴درصد کاهش دهد. اما همه این ارقام، نشانه یک بازی برنده نیست چرا که اگر مهاجران در کشورهای خود می ماندند بیش از۵۰درصد از مبلغی که به کشورشان ارسال می کنند را به تولید ناخالص داخلی کشور مبدا اضافه می کرد.  خروج نیروی کار در بعضی از کشورهای مبدأ مهاجرت آن قدر زیاد شده که به طرز معناداری بر اقتصاد این کشورها تأثیر گذاشته است.

مزایای مهاجرت

با وجودی که مهاجرت برای کشورهای مبدأ هزینه‌هایی دارد، اما در درازمدت فوایدی هم در پی دارد.وقتی مهاجران به کشور مبدا بازمی گردند، مهارت،‌ تجربه‌ کاری، شبکه‌های ارتباطی و دانش به همراه می‌آورند. عواملی که بر کارآفرینی و بهره‌وری کشورهای مبدأ مهاجرت تأثیرگذار است. از سوی دیگر مهاجرانی که به کشور خود بازنمی گردند می‌توانند بر بهره‌وری اقتصاد کشورشان تأثیر بگذارند. آن‌ها در کشور مبدا سرمایه‌گذاری‌‌ می کنند، پول ارسال می کنند و صنایع جدیدی را گسترش می دهند که در دراز مدت رشد اقتصادی کشور را تضمین می کند.

بنابراین کشورهای مبدأ مهاجرت، فقط بازنده پدیده مهاجرت نیستند. آن‌ها هزینه‌های زیادی برای از دست دادن نیروی انسانی پرداخت می‌کنند، ولی به طرق مختلف مهاجرت برای این کشورها می‌تواند منفعت‌هایی هم داشته باشد.

 مهاجران در کشور خود با مشکل بیکاری مواجه می‌شوند. در بسیاری از کشورها برای افراد با سطح تحصیلات بالا و یا مهارت‌های خاص مشاغل متناسب وجود ندارد. در این کشورها مهاجرت در درازمدت باعث می‌شود که تطبیق شغلی در جامعه ایجاد شود و افراد بیکار و به تبع هزینه‌های پس از آن کاهش پیدا کند.

کشورهای هدف

به گزارش مکنزی، مهاجران در سال ۲۰۱۵ در اقتصادهای توسعه‌یافته بیش از۶ میلیارد دلار تولید داشته‌اند.  مهاجران در کشورهای در حال توسعه فقط ۶۰۰ میلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشته‌اند. دلیل این اختلاف فاحش فقط در تعداد مهاجران نیست. بلکه پایین‌تر بودن سرانه‌ تولید در اقتصادهای در حال توسعه است.

بیشترین فایده از حضور مهاجران را کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی می‌برند. ۲.۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی آمریکای شمالی و ۲.۲ میلیارد تا ۲.۳ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی اروپای غربی توسط مهاجران تولید شده است. تاثیر اقتصادی حضور مهاجران در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و اقیانوسیه اگرچه در مقیاس دلاری کمتر است،‌ولی در مقیاس سهم از کل تولید ناخالص بسیار قابل توجه است. تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس و یک چهارم از تولید ناخالص داخلی قاره‌ اقیانوسیه توسط مهاجران تولید می‌شود.