بازار ایران برای گردشگران روسی ناشناخته است

علیرضا ایزدی با بیان اینکه روسیه بازار خوبی برای گردشگری ایران است، بر لزوم تصویرسازی و تبلیغات مناسب تاکید کرد و افزود: برغم داشته‌های فراوان کشورمان برای جذب گردشگر، آنچه امروز مورد نیاز ماست ارائه این قابلیت‌ها به شکل بهتر و بیشتر و با رنگ و لعاب مناسب‌تر است.

وی یادآور شد: امروز روس ها برای گردشگری به سمت دبُی و ترکیه در تردد هستند و یکی از مشکلات ما این است که بازار ایران برای آنها چندان شناخته شده نیست.

ایزدی با اشاره به سفر اخیر هیاتی از مسوولان اصفهان به دو استان مسکو و سن پترزبورگ روسیه سفر گفت: در این سفر در باره بازار گردشگری ایران، گزارش‌ها و سخنرانی‌هایی در جمع فعالان گردشگری مسکو و سن پترزبورگ انجام و با «تورگردانان» و «تور اپراتورها» نشست های موسوم به «بی تو بی» (یک نوع بازاریابی در بین فعالان یک حرفه) برگزار شد.

وی با اشاره به نگهداری اسناد تاریخی ایران در گنجینه‌های روسیه از جمله موزه آرمیتاژِ سن پتررزبورگ اظهار‌کرد: در این سفر، پیشنویس تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که براساس دو بند از آن بدنبال این هستیم که بتوانیم در حوزه باستان شناسی و تعاملات و ارتباطات موزه‌ای همکاری داشته باشیم.

ایزدی گفت: قرار شد اصفهان میزبان تعدادی از توراپراتورها باشد تا جاذبه‌های این شهر را از نزدیک ببینند و از این طریق بتوانیم ارتباطات فی‌مابین را برقرار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان افزود: سه آژانس فعال توراپراتوری اصفهان که در تورهای ورودی فعال هستند نیز در نشست‌های «بی تو بی» که بین مسوولین و تورگردانان برگزار شد، شرکت کردند و این آژانس ها امیدوارند که بتوانند در این حوزه با روسیه کار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با برنامه‌ریزی روی ۲۰ درصد از بازار ۳۰۰ میلیون نفری روسیه، در حوزه گردشگری اصفهان، اتفاقات خوبی رقم بخورد.

ایزدی افزود: همه‌گیری کرونا، مشکلات سیاسی و تحریم‌ها، بازار گردشگری ما را بسیار محدود کرده و همین اتفاق هم برای روسیه افتاده است اما روسیه یک بازار ۳۰۰ میلیون نفری دارد که اگر ما روی ۲۰ درصد آن هم برنامه‌ریزی کنیم، اتفاق خوبی برای ما رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به قرابت‌های سیاسی و تاریخی ایران و روسیه گفت: دو کشور مشترکات و ارتباطات فرهنگی خوبی دارند و بدون شک برای روسیه می توان یک بازار ۲۰ تا ۲۵ درصدی ترسیم کرد.

ایزدی همچنین با اشاره به خواهرخواندگی شهرهای اصفهان و سن پترزبورگ اظهار‌کرد: در قالب انعقاد یک تفاهمنامه مقرر شد در فصل های مناسب، شب‌های فرهنگی را با هدف رونق، معرفی و فروش صنایع دستی اصفهان در سن پترزبورگ برگزار کنیم که امیدواریم اجرا شود.

وی در پاسخ به این سووال که روسیه تا چه اندازه پایبند تفاهمنامه‌ها و فرستادن تورهای گروهی به اصفهان است، گفت: مسائلی که آمریکا و سایر کشورها در قالب تحریم برای ما رقم زدند، روی بازار گردشگری کشورمان تاثیر منفی گذاشته و امروز همان تاثیر را روی بازار روسیه هم بوجود آورده است.

ایزدی افزود: دو سال پیش، بین روسیه و ایران پیش نویسی به امضا رسید که بدلیل همه‌گیری کرونا اجرا نشد و یکی از مسائلی که در سفر روسیه مطرح شد، بحث لغو روادید بین دو کشور بود.

وی ابراز امیدواری کرد که اصفهان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شاهد ورود گردشگران روسی به این دیار باشد.

ایزدی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم‌ها می‌توانیم در حوزه تخصصی گردشگری، برخی از تحریم‌ها را دور بزنیم.

هفته گذشته شهرهای مسکو و سن پترزبورگ میزبان هیات تجاری و تعدادی از مسوولان دستگاه های اجرایی استان اصفهان در زمینه‌های صنعت، میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی، دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی بود.

مذاکره‌ها و تبادل تجربه‌ها در این سفر حول چهار محور علم و فناوری، مدیریت شهری و زیرساخت‌ها، تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری بود.