تجهیز لاک‌پشتی قطار شهری

تعداد واگن‌های خط یک قطار شهری مشهد که ابتدای کار این خط پاسخگوی جا به جایی مسافران بود حالا به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و دیگر خط بهره‌برداری شده متروی مشهد هم دچار این مشکل است. در همین زمانه کمبود واگن  مسوولان شهرداری مشهد اخیرا اعلام کرده اند که در توافقی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره تامین ریل خطوط سوم و چهارم مترو به توافق رسیده اند؛ خطوطی که معلوم نیست حتی در صورت بهره‌برداری چگونه در بحران تامین واگن قرار است بهره‌برداری شوند. کیانوش کیامرز در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعداد ۳۰ واگن جدیدی که قرار است به خط دوم متروی مشهد اضافه شود، گفت: شش رام قطار شامل ۳۰ دستگاه واگن خط سوم متروی این کلانشهر تامین شده و آماده آزمایش و بهره برداری است. شهرداری مشهد برای تامین واگن های مورد نیاز خط دوم مترو مشهد، قراردادی با یک شرکت چینی برای تامین ۱۰۰ دستگاه واگن منعقد کرده است.۷۰ دستگاه از این تعداد با بهره برداری خط دوم در اختیار قرار گرفت و وارد مدار بهره برداری شد و ۳۰ دستگاه دیگر نیز به مشهد تحویل داده شده که گروهی از مهندسان چینی سیگنالینگ این قطارها را طی ۱۰ روز آینده نصب می کنند.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: این قطارها مازاد نیاز خط دوم هستند. از این رو تا زمان بهره برداری از بخش اول خط سوم مترو، در خط دوم به مرحله آزمایش خواهند رفت تا پس از آن در خط سوم به بهره برداری برسند. کیامرز افزود: ۶۰ دستگاه واگن نیز برای خط یکم متروی کلانشهر مشهد نیاز است که باید هر چه سریعتر تامین شود.وی اضافه کرد: از سال ۹۸ وزارت کشور اعلام کرد که دولت باید واگن های مورد نیاز خطوط قطارشهری را تامین کند و برای خطوط قطارشهری مشهد نیز دولت عهده دار تامین ۱۵۰ دستگاه واگن شد اما تا کنون این واگن ها تامین نشده است که پیگیری ها برای تامین واگن مورد نیاز این خطوط مترویی ادامه دارد. ۲۲ آبان ماه امسال، تفاهمنامه همکاری میان شهرداری مشهد و شرکت ذوب آهن اصفهان (نخستین تولید کننده ملی ریل) برای تامین ریل ملی مورد نیاز خطوط سوم و چهارم قطارشهری مشهد منعقد شد.

تاریخچه بهره‌برداری از متروی مشهد

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۵۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» و آن طور که مسوولان شرکت بهره‌برداری مترو گفته اند، در روزهای عادی، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر مسافر توسط قطارشهری مشهد جابه‌جا می‌شوند که از این تعداد، ۱۵۰ هزار نفر از طریق خط یک و ۵۰ هزار نفر از طریق خط دو به مقصد خود می‌رسند. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد مردادماه امسال در گفتگو با شهرآرا با اشاره به نیاز خط یک قطارشهری مشهد به ۱۲۰ واگن براساس افقی که برای آن پیش بینی شده است گفته بود: خط یک قطارشهری مشهد در واقع براساس پیش بینی که برای آن انجام شده است و افق طرح آن، نیاز به ۱۲۰ دستگاه واگن قطار دارد. اما در زمان راه اندازی و با توجه به تعداد مسافری که این خط داشت، کار خودش را با شصت دستگاه واگنی که برای آن خریداری شده بود آغاز کرد. به گزارش ایرنا عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رئیس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه خط در ایستگاه میدان شهید کاوه هم ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد. عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شده است و ادامه دارد.