قیمت هر تن آسفالت

طی سه ماه گذشته، میانگین نرخ ماهانه هر تن آسفالت ۹/ ۶درصد  افزایش یافته است. برجسته ترین نرخ رشد در مارس ۲۰۲۲ ثبت شد که میانگین قیمت صادرات ۲۹ درصد ماه به ماه افزایش یافت. در نتیجه قیمت صادرات به اوج ۳۸۹ دلار در هر تن رسید و در ماه بعد کاهش یافت.

 قیمت هر تن آسفالت چقدر است؟

در جدول زیر قیمت اجرای هر تن آسفالت در ایران آمده است. این قیمت به صورت میانگین بوده و در برخی شهرها دارای نوسان است.

1

 تفاوت قیمت هر تن آسفالت در بازار

تفاوت‌های قابل توجهی در میانگین قیمت‌ها برای بازارهای عمده خارج از کشور وجود داشت. در آوریل 2022، کشوری که بالاترین قیمت را داشت، کانادا (637 دلار در هر تن) بود، در حالی که میانگین قیمت صادرات به هندوراس (171 دلار در هر تن) در میان کمترین‌ها بود. از ژانویه 2022 تا آوریل 2022، قابل توجه ترین نرخ رشد از نظر قیمت برای عرضه به کانادا ( 12.8+درصد) ثبت شد، در حالی که قیمت‌ها برای سایر مقاصد اصلی سرعت رشد متوسط‌تری را تجربه کردند.

 صادرات قیر و آسفالت آمریکا

صادرات قیر و آسفالت از ایالات متحده در آوریل 2022 به 42 هزار تن افزایش یافت که نسبت به آمار مارس 2022، به میزان 19 درصد افزایش یافت. در طول دوره مورد بررسی، صادرات همچنان نشان دهنده الگوی روند نسبتا ثابتی است. در نتیجه صادرات به اوج خود رسید و احتمالا در آینده نزدیک به رشد ادامه خواهد داد. از نظر ارزشی، صادرات قیر و آسفالت در آوریل 2022 بالغ بر 15 میلیون دلار تخمین‌های (IndexBox) شد.

 صادرات قیر به صورت تناژ

به طور کلی، کل صادرات نشان‌دهنده رشد قابل توجهی از ژانویه 2022 تا آوریل 2022 است: ارزش آن با نرخ متوسط ماهانه 9/ 0درصد در سه دوره گذشته افزایش یافته است. دوره ماهانه الگوی روند، با این حال، نشان‌دهنده برخی از نوسانات قابل توجه است که در طول دوره مورد تجزیه و تحلیل ثبت شده است. بر اساس ارقام آوریل 2022، صادرات 6/ 67+ درصد نسبت به شاخص‌های فوریه 2022 افزایش یافته است. بارزترین نرخ رشد در مارس 2022 ثبت شد، زمانی که صادرات 53 درصد در مترمربع افزایش یافت. صادرات در آوریل 2022 به اوج خود رسید و احتمالا در آینده نزدیک شاهد رشد تدریجی خواهد بود.

 صادرات قیر و آسفالت کشورها

نیوزیلند (12 هزار تن)، آرژانتین (12 هزار تن) و مکزیک (7.1 هزار تن) مقاصد اصلی صادرات قیر و آسفالت از ایالات متحده بودند که مجموعا 73 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند. از ژانویه 2022 تا آوریل 2022، قابل توجه ترین نرخ رشد از نظر حمل و نقل، در میان کشورهای اصلی مقصد، توسط کانادا با CAGR +12٪ به دست آمد، در حالی که سایر رهبران الگوهای روند مخلوط را تجربه کردند. از ژانویه 2022 تا آوریل 2022، قابل توجه ترین نرخ رشد در نیوزیلند مشاهده شد. صادرات به سایر مقاصد اصلی نرخ متوسط ماهانه زیر رشد صادرات را ثبت کرد: آرژانتین (4/ 0-درصد در ماه) و کانادا (2/ 33-درصد در ماه).

 واردات جهانی قیر و آسفالت

واردات قیر و آسفالت جهانی به سرعت به 2.1 میلیون تن در سال گذشته کاهش یافت که 2/ 15 درصد نسبت به رقم سال قبل کاهش داشت. از نظر ارزشی، واردات قیر و آسفالت از 943 میلیون دلار در سال 2019 به 918 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

 افزایش خرید هر تن آسفالت

ایالات متحده، رومانی، چین و فرانسه توانستند حجم واردات خود را افزایش دهند. اکثر کشورهای دیگر خرید از خارج را کاهش دادند. در سال گذشته، ایالات متحده، چین و رومانی بالاترین نرخ رشد را از نظر حجم واردات داشتند. واردات قیر و آسفالت آمریکا از 378 هزار تن به 578 هزار تن افزایش یافت. در مدت مشابه، چین خرید خود را از 112 هزار تن به 168 هزار تن افزایش داد. سال گذشته، رومانی حجم واردات قیر و آسفالت خود را دو برابر کرد، در حالی که فرانسه شاهد افزایش 4/ 8 درصدی در عرضه بود.

 ارزش بازارهای وارد کننده قیر

از نظر ارزش، بزرگ‌ترین بازارهای وارد کننده قیر و آسفالت در سراسر جهان عربستان سعودی (320 میلیون دلار)، ایالات متحده (178 میلیون دلار) و مصر (120 میلیون دلار) بودند که مجموعا 67 درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص دادند. فرانسه، کانادا، ویتنام، میانمار، چین، رومانی و بریتانیا تا حدودی عقب مانده‌اند و با هم 21 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

 قیمت واردات آسفالت در هر تن

متوسط قیمت واردات قیر و آسفالت با افزایش 15+ درصدی نسبت به سال قبل به 427 دلار در هر تن رسید. تفاوت قابل توجهی در میانگین قیمت‌ها در میان کشورهای عمده واردکننده وجود داشت. عربستان سعودی بالاترین قیمت را داشت، در حالی که بریتانیا در میان پایین‌ترین‌ها قرار داشت. قابل توجه‌ترین نرخ رشد از نظر قیمت‌ها توسط مصر به دست آمد، در حالی که سایر رهبران جهانی سرعت رشد متوسط‌تری را تجربه کردند.

 بزرگترین تامین‌کنندگان آسفالت

تامین‌کنندگان عمده قیر و آسفالت به ایالات متحده یونان (166 هزار تن)، کانادا (152 هزار تن) و اسپانیا (83 هزار تن) مسوول 81 درصد از کل واردات آمریکا هستند. ترکیه (44 هزار تن) رتبه چهارم را در میان تامین‌کنندگان پیشرو قیر و آسفالت به ایالات متحده از نظر ارزش دارد، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان قیر و آسفالت به ایالات متحده یونان (53 میلیون دلار)، کانادا (42 میلیون دلار) و ترکیه (38 میلیون دلار) هستند. مجموعا 74 درصد از کل واردات را شامل می‌شود.

 واردات عمده آسفالت چین

تامین‌کنندگان عمده قیر و آسفالت چین: اندونزی (84 هزار تن) با سهم 75 درصدی از حجم کل واردات چین را در اختیار دارد. مالزی (17 هزار تن) و کانادا (11 هزار تن) پس از اندونزی هستند. از نظر ارزش، مالزی (5.6 میلیون دلار)، کانادا (5.2 میلیون دلار) و اندونزی (3.9 میلیون دلار) با مجموع 96 درصد سهم از کل واردات، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان قیر و آسفالت به چین هستند.