عقب‌افتادگی در تامین قیر

در همین زمینه شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر تامین قیر دستگاه‌های اجرایی و راه‌های کشور با طرح این سوال که مشخص نیست چرا موضوع تامین قیر در زمان خودش به نتیجه نمی‌رسد و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار نمی‌گیرد؟ گفت: امسال با عقب افتادگی در این زمینه مواجه شدیم، اما مشکلات تحویل قیر در سال گذشته را برطرف کردیم. اقبال شاکری با بیان اینکه مجلس اجازه استفاده از حواله‌های سال گذشته تا شهریور امسال را تمدید کرده است، افزود: اکنون مهلت حواله‌های قیر صادر شده که دستگاه‌های اجرایی بتوانند آن را تحویل بگیرند، در برخی استان‌ها گذشته است.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: امیدوارم برای تامین قیر در سال آینده، از اسفند امسال اقدام کنیم تا قیر در فصل کاری، در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد و زمان شش ماهه تابستان را از دست ندهیم. وی همچنین با بیان این که قانون به طور دقیق، محل مصرف قیر را مشخص کرده، تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی گاهی بیان می‌کنند که در استفاده از حواله‌های قیر، اشکالاتی به وجود می‌آید که باید برای رفع آن، سیستمی را راه‌اندازی کنند که مطمئن شویم، قیر برای معبر، جاده یا بزرگراه مشخص شده است و صرف بدهی دستگاه‌ها نمی‌شود.

 ۲۵ درصد از منابع تأمین قیر تهاتری در سال ۱۴۰۱ جذب شد

در همین راستا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۵ درصد از منابع تامین قیر تهاتری در سال ۱۴۰۱ جذب شد، گفت: با مساعدت وزارت نفت تعیین تکلیف شد تا دستگاه‌های مختلف در اسرع وقت جذب حواله قیر تهاتری داشته باشند. علی نیکزاد اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم برای انجام آسفالت به وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بسیج سازندگی، نوسازی مدارس و منابع طبیعی اختصاص یافت که از این ۱۵ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله نخست جذب شد و تاکنون نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است. نایب رئیس مجلس گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز اعتباری بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم در نظر گرفته شده که از این تعداد حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دستگاه‌ها تخصیص یافته و حدود ۲۵ درصد منابع جذب شده است، از این رو در این نشست تصویب شد هر دستگاه اجرایی که ۹۰ درصد حواله قیر را عملیاتی کند دوباره به این دستگاه‌ها حواله تخصیص خواهد یافت و این فرصتی ارزشمند است تا آسفالت مدارس، طرح‌های هادی روستایی و... انجام شود.