تمرکز‌زدایی با واگذاری اختیارات ویژه به مدیران استان‌های شاخص

در این نشست سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مسیر تولید و صادرات امروز کشور سنگلاخی است که جز با عشق فعالان اقتصادی بخش خصوصی طی نمی‌شود.

وی ضمن ارج نهادن به نگاه و صبوری فعالان عرصه تولید کشور افزود: استان اصفهان در طول تاریخ همواره قطب قلب تپنده تحولات اقتصادی کشور و محل کارآفرینان اصیلی بوده که از قابلیت الگو شدن و بالیدن در سطح ملی برخوردار هستند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور با اشاره به نا آرامی‌های اخیر کشورمان گفت: در این شرایط اگر شما به عنوان ستون‌های کسب و کار، تولید، صنعت و تجارت کشور محکم، امیدوار و با چشم به مسیر آینده عمل و صحبت کنید؛ می‌توانیم بر تزلزل‌های کوتاه‌مدت غلبه کنیم.

خاندوزی تاکید کرد: از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به‌ویژه جمع حاضر می‌خواهم کمک حال و امید دهنده باشند ما نیز به عنوان سیاستگذار تلاش خواهیم کرد مسیر سیاست‌های اقتصادی را که منجر به مثبت شدن چشم‌انداز صنایع خواهد شد، هموارتر کنیم. وی نتیجه این تعامل بخش خصوصی و دولتی را اشتغال آفرینی بیشتر و شکوفایی اقتصادی دانست و تصریح کرد: با تمامی توان خود به دنبال کوتاه کردن بوروکراسی‌های پیچیده اداری، تسهیل فرآیندهای موجود و حفظ‌شان و جایگاه فعالان بخش خصوصی و تکریم آنها هستیم.

استاندار اصفهان نیز در ابتدای این جلسه، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان را یکی از توانمندترین و فعال‌ترین شوراهای گفت‌وگوی کشور دانست و گفت: این شورا سعی کرده با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور اعضای اصلی شورا، بهترین شرایط را در جهت جمع‌بندی موضوعات مبتلا‌به اقتصاد استان و تصمیم‌گیری در جلسه اصلی رقم بزند. سید رضا مرتضوی فعالان بخش خصوصی شورای گفت‌وگوی استان اصفهان را از فعالان خوشنام کشور معرفی کرد و افزود: همت بلند این افراد در برهه‌های حساس قابل تقدیر و ستودنی است. وی ارتقا چشمگیر شاخص بهبود فضای کسب و کار استان را ناشی از عزم و اراده جدی فعالان بخش خصوصی اصفهان بیان و تصریح کرد: به همین دلیل تمرکز‌زدایی از مرکز و تسهیل شرایط کسب و کار در استان اصفهان درخواست و مطالبه جدی صاحبان کسب و کار استان است.

همچنین دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های انقباضی دولت برای فعالان بخش خصوصی گفت: برخی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی مانع تولید، توسعه و صادرات بوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.

مسعود گلشیرازی خواستار در نظرگرفتن مشوق‌هایی به‌ویژه در حوزه استرداد مالیات ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی خوشنام و صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی و استانی شد و افزود: لازم است‌سازوکارهای اجرایی و اختیاری در استان‌های شاخص در حوزه اقتصادی مانند استان اصفهان متفاوت از سایر استان‌ها باشد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اختیارات نمایندگان بانک مرکزی و سازمان مالیاتی متناسب با فعالیت‌های استان نیست، خواستار افزایش اختیارات مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان شد. گلشیرازی تاکید کرد: استان اصفهان به عنوان یک قطب اقتصادی نیازمند اعطای اختیارات ویژه به مدیران کل است.