راه ناهموار بازگشت معتادان بهبود یافته به آغوش جامعه

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که موانع مختلفی از جمله بی‌اعتمادی و  پذیرش نشدن از سوی جامعه و معضل اشتغال در بسیاری از موارد عاملی برای گرایش دوباره به سمت اعتیاد است.

آن‌ها معتقدند که باید با کنار زدن برچسب «معتاد» شرایط به لحاظ اشتغال، حضور در اجتماع و خانواده برای فرد بهبودیافته فراهم شود تا علاوه بر پیشگیری از گرفتاری فرد آسیب‌دیده در دام اعتیاد از هزینه‌های سنگینی که برای خانواده‌ها، بهزیستی، شهرداری‌ها، ،نظام بهداشت و درمان و دیگر بخش‌ها به بار می‌آید جلوگیری شود. استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد: حمایت‌های جامعه از سوی خانواده و اجتماع همانند سپری محکم علاوه بر اینکه فرد بهبودیافته را در مسیر اصلاح دائمی مصمم‌تر می‌کند  او را از خطرات و تبعات منفی ناشی از دوران آلودگی به مواد مخدر هم مصون می‌کند.  مجتبی ناجی افزود: در این میان نقش خانواده در فرآیند استمرار پاکی فرد بسیار مؤثرتر است و بر این اساس تمامی اعضای خانواده و حتی دوستان باید با پرهیز از نگاه‌های منفی به این افراد به دنبال راهکارهای افزایش امیدواری و نشاط و ایجاد امکانات لازم برای این افراد باشند. وی اظهار‌کرد: البته حمایت اجتماعی از فرد بهبودیافته فقط به خانواده و جمع دوستان محدود نمی‌شود و این فرد نیازمند پذیرفته شدن در اجتماع بزرگ‌تر به‌ویژه در محیط کار است. این روانشناس خاطرنشان کرد: پیشرفت درزمینه اقدام برای ترک اعتیاد از سوی فرد معتاد و خانواده او بسیار مهم است زیرا میزان بهبود در میان معتادانی که تحت درمان اعتیاد هستند و از حمایت اجتماعی کافی برخوردار نیستند، کوتاه‌مدت است. به گفته وی ماهیت عمل در بهبود معتادان، فعال بودن و پویایی است به آن شکل که روابط اجتماعی نقشی مستقیم در تحریک فرد معتاد در مصرف مواد مخدر دارد به‌طوری‌که این روابط در کنار هدایت برنامه‌های حمایتی بر تمایل فرد در بهبود تأثیر می‌گذارد..

 اعتماد بنگاه‌های اقتصادی لازمه استمرار پاکی بهبودیافتگان از دام اعتیاد،

 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان یکی از راه‌های مهم و مؤثر در استمرار ترک اعتیاد به مواد مخدر در افراد بهبودیافته را اشتغال و اعتماد و پذیرش آن‌ها توسط بنگاه‌های اقتصادی دانست.

ولی‌الله نصر بابیان اینکه بیکاری و نامناسب بودن وضعیت معیشتی عامل مهمی در بازگشت افراد بهبودیافته به دام اعتیاد است، افزود: این در حالی است که رغبت بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی برای به‌کارگیری افراد بهبودیافته در استان کمرنگ است.

وی بابیان اینکه اقدامات بعدی پس از ترک اعتیاد برای توانمندسازی بهبودیافتگان ضروری است، گفت:نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی اشتغال هستیم. مدیرکل بهزیستی اصفهان یکی از اقدامات حمایتی بهزیستی از بهبودیافتگان را پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار درصد، بخشی از حقوق و پرداخت حق بیمه به کارفرمایانی عنوان کرد که  این افراد را به‌کارگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است تا خیران که در بسیاری از حوزه‌ها فعال هستند در این امر مهم نیز یاری‌گر بهزیستی برای تأمین شغلی و معیشتی افراد بهبودیافته باشند.

نصر تصریح کرد: این استان همانند سایر استان‌های کشور تاکنون باوجود تلاش‌های بهزیستی موفق به ایجاد اشتغال مطلوب برای بهبودیافتگان از دام اعتیاد نشده است.

بی‌اعتمادی و بیکاری؛ عوامل بازگرداندن فرد بهبودیافته به چرخه اعتیاد

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: بی‌اعتمادی جامعه و بیکاری عوامل مهم بازگشت فرد بهبودیافته به چرخه اعتیاد و آلودگی دوباره به سوءمصرف مواد مخدر است.

علی‌اکبر ابراهیمی  افزود: اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال مزمن، عودکننده و پیچیده است که در این آسیب فرد معتاد باوجود پیامدهای منفـی فاجعه‌آمیز به اعتیاد خود ادامه می‌دهد.

وی اظهار‌کرد: در این میان اگر معتادی تصمیم قاطع به ترک گرفت و جوانب امر هم اثبات کرد که او به‌طور کامل پاک‌شده است باید خانواده و اجتماع با آغوش گرم و به‌دوراز زدن برچسب منفی و بی‌اعتمادی پذیرای او باشند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان افزود:درعین‌حال صیانت از بهبودیافتگان و ایجاد اشتغال پایدار برای آن‌ها یکی از اقدامات مؤثری است که باید با کمک دستگاه‌های مختلف در راستای جلوگیری از بازگشت این افراد به چرخه اعتیاد صورت گیرد. وی با یادآوری اینکه در معاونت پیشگیری بهزیستی استان چهار حوزه شامل پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان و باز توانی اعتیاد، کاهش آسیب و همکاری‌های بین‌بخشی دنبال می‌شود، گفت: یک مرکز جامع درمان و توانمندسازی افراد بهبودیافته وجود دارد که  به‌منظور آماده‌ سازی فرد بهبودیافته برای ورود به اجتماع دایر شده است. وی یادآور شد: در این مرکز به‌طورجدی از ظرفیت خانواده‌های این افراد برای درمان اعتیاد کمک گرفته می‌شود به‌طوری‌که اگر بهبودیافته، خانواده دارد او را با خانواده‌اش پیوند دهند و یا اگر درگذشته شغلی داشته و به خاطر اعتیاد اخراج شده یا خودش کار را رها کرده است دوباره به شغل قبلی بازگردد. ابراهیمی یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی را کاهش آسیب عنوان کرد و گفت:در این حوزه کاهش مصرف و عوارض مواد مخدر، افزایش انگیزه درمان اعتیاد در قالب دفاتر مراکز گذری، سرپناه شبانه، گروه‌های سیار و موبایل سنتز فعال است.