موج سالمندی در راه است

وی برگزاری این نشست را گامی در جهت کمک به رفع مسائل و مشکلات سالمندان دانست و افزود: برنامه‌ریزی در حوزه‌های سلامت و پزشکی، مددکاری، شهرسازی، سیما و مبلمان شهری از جمله نیازمندی‌های شهر اصفهان در حوزه سالمندی است.

چاووشی با اشاره به انتشار فراخوان دومین رویداد تقدیر از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه مسوولیت اجتماعی از سوی اتاق بازرگانی ادامه داد: اشخاص، سازمان‌ها و تشکل‌ها تا بیستم آبان ماه می‌توانند تجارب و اقدامات خود در حوزه مسوولیت اجتماعی را برای اتاق بازرگانی ارسال کنند و در آذر ماه سال جاری از برگزیدگان این رویداد تقدیر می‌شود.

کباید برای مواجهه با موج سالمندی آماده شویم

مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه از سال ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ با موج سالمندی در استان و شهر اصفهان مواجه می‌شویم، بیان کرد: پیش از مواجهه با این پدیده باید تمهیدات لازم را بیندیشیم که نیازمند همکاری با کنش‌گران اجتماعی و فعالان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه سالمندی ذاتاً پدیده‌ای منفی نیست، اضافه کرد: این امر نشان از ارتقای شاخص‌های سلامتی دارد، اما مدیریت این مساله الزامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاصی را می‌طلبد. از طرفی در گذشته جمعیت سالمندان کشور و استان بیشتر در روستاها و جمعیت جوان در شهرها متمرکز بودند که در آینده این روند معکوس می‌شود. همچنین در آینده با پدیده سالمندان تنها به‌ویژه زنان سالمند تنها مواجه می‌شویم.

مهدویان‌فر بر ایجاد مراکز نگهداری روزانه از سالمندان به‌جای مراکز نگهداری ۲۴ ساعته، سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در حوزه نیازمندی‌های سالمندان، ارائه آموزش‌های سالمندی موفق به جوانان و میان‌سالان، ترویج و قبح‌زدایی از ازدواج سالمندان، ایجاد محیط ‌های دوستدار سالمند و تربیت نیروی متخصص حوزه سالمندی تأکید کرد.

لزوم به‌کارگیری درمان‌های اجتماع‌مدار برای سالمندان

سیدرضا اسحاقی، فلوشیپ سالمندان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار‌کرد: مطالعات نشان می‌دهد زوج‌های سالمند در مقایسه با سالمندان تنها کیفیت زندگی بالاتری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین باید برخی سخت‌گیری‌ها در ازدواج جوانان، سالمندان و افرادی که به هر دلیل طلاق را تجربه کرده‌اند را کنار بگذاریم تا در دوره سالمندی زندگی بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه سالمندان ۱۲ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند اما ۸۰ درصد داروهای تولیدی جهان را مصرف می‌کنند، افزود: گاهی استفاده سالمندان از داروهای متعدد ضرورتی ندارد و باید به سمت درمان‌های اجتماع‌مدار و درمان‌های بومی برویم و در این راستا مفهوم پزشک سالمندی باید جا بیفتد. از طرف دیگر دنیا پس از یک قرن و نیم به این نتیجه رسیده که بیرون کشیدن سالمندان از خانه‌ها و فرستادن آنها به مراکز نگهداری تجربه‌ای ناموفق بوده و سالمندان تا حد امکان باید در محیط زندگی خود باقی بمانند و امکانات لازم برای زیست بهتر آنها در محل زندگی خودشان فراهم شود.

تا سال ۱۴۳۵ یک‌سوم جمعیت شهر اصفهان سالمند هستند

همچنین ژاله کرمانی، مسوول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند و مدیر دفتر تخصصی سالمند شهرداری اصفهان با اشاره به تعریف شهر دوستدار سالمند از نظر علمی گفت: شهر دوستدار سالمند دارای ابعاد محیطی، اجتماعی و خدماتی است که نیازمندی‌های گوناگون سالمندان در این سه حوزه دسته‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۲ تعداد شهرهای جهان دوستدار سالمند به ۱۱۱۴ شهر رسیده، ادامه داد: اصفهان در سال ۲۰۲۱ به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوست. ۱۷.۵ درصد جمعیت شهر اصفهان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و تعداد سالمندان شهر اصفهان از ۲۱۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به ۵۱۰ هزار نفر در سال ۱۴۲۰ می‌رسد و تا سال ۱۴۳۵ یک‌سوم شهر اصفهان سالمند خواهند بود که نشان از اهمیت برنامه‌ریزی برای سالمندی موفق و تدارک برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی دارد.

کرمانی افزایش امید و معنابخشی به زندگی و افزایش ارتباطات بین‌نسلی در خانواده‌ها را از جمله اهداف دبیرخانه شهر دوستدار سالمند اصفهان دانست و از همکاری شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان برای انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در حوزه سالمندان خبر داد.

سالمندی و سندرم آشیانه خالی

امان‌الله باطنی، رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه شیب سالمندی در استان اصفهان تند است، گفت: شاهد سونامی سالمندی هستیم که جنس آن زنانه است و سالمندان با سندرم آشیانه خالی مواجه می‌شوند که مهاجرت فرزندان نیز این امر را تشدید می‌کند. از طرف دیگر شاخص بار تکفل نشان می‌دهد هر سالمند در روستا به‌طور متوسط از حمایت ۶۳ نفر از اطرافیان خود بهره‌مند است که این شاخص برای سالمندان شهرنشین تنها ۲ نفر است که همچنان شیب نزولی دارد و گاهی به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۵۹ هزار خانواده یک‌نفره در شهر اصفهان وجود دارد که بیشتر آنها سالمندان به‌خصوص زنان سالمند هستند، تصریح کرد: سازمان‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌های اقتصادی باید در حوزه مسوولیت اجتماعی ایفای نقش کنند که شامل سه نوع مسوولیت اجتماعی محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی است.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه طبق یک پژوهش در ۵۰ محله از ۱۹۶ محله شهر اصفهان با درصد سالمندی بالاتری مواجه هستیم، تأکید کرد برای انجام اقدامات خوب در این حوزه باید بر اساس وضعیت هر منطقه و محله برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.