تشکیل گروه‌های تخصصی انجمن انبوه‌سازان

 وی افزود: حوزه انبوه‌سازی به‌اندازه‌ای گسترده و مشکلات آن به حدی پیچیده است که حل آن بدون هم‌افزایی بسیار دشوار و تقریباً غیر ممکن است. این گروه‌ها ماهیت حقوقی دارد و دربند ۱۵ ماده ۲۹ اساسنامه انجمن صنفی انبوه‌سازان به آن اشاره‌شده است. در این راستا شیوه‌نامه‌ای برای گروه‌ها تدوین و مصوب شده است که فعالیت گروه‌ها بر پایه آن خواهد انجام خواهد شد. دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان گفت: هر گروه ۶ الی ۱۵ نفر عضو، یک رئیس، یک دبیر و یک مشاور دارد. رئیس گروه طبق  مفاد اساسنامه و شیوه‌نامه تهیه‌شده به پیشنهاد هیات مدیره و از طرف هیات رئیسه به مدت یک سال انتخاب می‌شود. شیخ سجادیه بابیان اینکه رئیس هر گروه عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان است، اضافه کرد: موارد اجرایی توسط دبیر و نظارت بر فعالیت‌ها توسط رئیس هر گروه انجام می‌شود. جلسات گروه به صورت ماهانه برگزار می‌شود و با حضور حداقل دو سوم کل اعضا، رسمیت می‌یابد.

مشکلات انبوه‌سازان اصفهانی بیشتر از سایر استان‌ها

وی ادامه داد: هدف از تشکیل این گروه‌ها، احصای مشکلات موجود و تلاش برای حل آن‌ها است. بسیاری از مشکلاتی که انبوه‌سازان در اصفهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در بیشتر استان‌ها وجود ندارد و خیلی راحت‌تر با آن برخورد می‌شود. برای مثال پروژه‌های نهضت ملی در اصفهان هنوز منتج به عقد قرارداد نشده است.

افزایش فرار سرمایه از اصفهان

سعید محکم کار، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان، در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به افزایش فرار سرمایه در اصفهان از حوزه مسکن و مستغلات، اظهار کرد: گران شدن زمین و کاهش تعامل شهرداری با مسکن‌سازان از جمله دلایل این افزایش فرار سرمایه است.

وی افزود: باید توجه داشت که شاید فرونشست زمین در اصفهان وجود داشته باشد اما می‌توان با روش‌هایی استحکام سازه در برابر فرونشست را افزایش داد. در ابتدا سازندگان باید پیش از ساخت سازه، شرایط ژئوتکنیک زمین را بررسی کنند و در صورتی که نتایج این آزمون‌های تخصصی مطلوب بود، اقدام به ساخت سازه کنند.

لزوم ایجاد مشوق‌های ساختمانی برای جلوگیری از فرار سرمایه

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: نباید اجازه داد سرمایه‌ها از اصفهان خارج شود. برای جلوگیری از این خروج باید مشوق‌هایی ایجاد کرد که علاوه بر جلوگیری از این فرار سرمایه، انگیزه‌ای برای ورود سرمایه به این شهر را به وجود آید.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر تصریح کرد: انبوه‌سازان در تلاش هستند با حرکت به سمت حاشیه شهر‌ها که قیمت زمین کمتر و ارتفاع ساختمان بیشتر است، بهای تمام‌شده مسکن را برای مشتریان کاهش دهند. باید توجه داشت که وقتی تعداد واحدها زیاد باشد، می‌توان سطح اشغال را کاهش و فضاهای مشاعی را نسبت به سرانه افزایش داد.

ارکان پیچیده فرآیند انبوه‌سازی

مهدی شیخ سجادیه، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان، نیز در حاشیه این مراسم به دنیای اقتصاد گفت: فرآیند انبوه‌سازی ارکان پیچیده‌ای دارد که شاید یک انجمن یا دبیرخانه با سه یا چهار نفر قادر به حل آن نیستند، بنابراین می‌طلبد که نهادهای مشورتی تخصصی در کنار انجمن شکل بگیرد.

وی افزود: در همین راستا بهترین اقدام ممکن که در اساسنامه انجمن نیز به آن اشاره‌شده، تشکیل گروه‌های تخصصی بر اساس نیازهای موجود است. با توجه به اهمیت این موضوع ۹ گروه تخصصی تشکیل شد که در هر یک از آن‌ها اعضا بر اساس تجربیات، دانش و ارتباطات خود برای حل یک چالش تلاش می‌کنند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان خاطرنشان کرد: البته پیش از تأسیس این گروه‌ها، تلاش برای حل چالش‌هایی موجود آغاز و برخی از آن‌ها حل‌شده بود. حل برخی چالش‌های موجود در حوزه محاسبات یا روند تسریع در صدور پروانه از جمله این موارد است.

حل نشدن مشکل آب، به همه صنایع اصفهان آسیب می‌زند

شیخ سجادیه درباره فرونشست زمین در اصفهان نیز گفت: اگر موضوع آب در استان اصفهان حل نشود به صنایع استان از جمله صنعت ساختمان‌سازی ضربه می‌زند به همین دلیل لازم است مشکلات موجود در حوزه آب در سریع‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود. وی تصریح کرد: ازآنجاکه بیشتر ساختمان‌های ساخته‌شده توسط انبوه‌سازان بر اساس شرایط و ضوابط بند «د» سازمان نظام مهندسی است، موظف هستیم نتایج آزمایش‌های ژئوتکنیک را پیش از طراحی سازه ارائه دهیم. دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان ادامه داد: این الزام پیشتر نیز وجود داشت اما اخیراً بیشتر مورد توجه قرارگرفته و سختگیری بیشتری در مورد آن انجام می‌شود. این آزمون‌ها مقاومت و ضریب چسبندگی خاک را بررسی می‌کند بنابراین از این نظر مشکلی برای امنیت سازه وجود ندارد.