تاوان میدان ندادن به احزاب

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه درهنگام شکل‌گیری اعتراضات مردمی در سطح کشور، احزاب چه وظایفی دارند، اظهار کرد: اصل ۲۶ قانون اساسی وجود احزاب را به شرط اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند، مشروع و مجاز می‌داند و افراد آزادانه می‌توانند در این تشکل‌ها عضو شوند؛ بنابراین احزاب در قانون اساسی کشور ما جایگاه مناسبی دارند. به علاوه در اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح و به شرط اینکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد اعلام شده است. اما متاسفانه ما زمینه‌های اجرای این‌ گونه اجتماعات مشروع را در کشور فراهم نکردیم، در حالی که احزاب سیاسی می‌توانند متولی برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های مشروع باشند و اعتراضات قانونی را مدیریت کنند. این فعال سیاسی تصریح کرد: باید بپذیریم که اگر اعتراضات مدیریت نشوند، به اغتشاشات تبدیل خواهند شد. بنابراین باید بستر را برای اعتراضات مشروع مردم فراهم‌ کنیم. برگزاری راهپیمایی‌ها در قالب احزاب، بهترین راه برگزاری تجمعات در چارچوب موازین نظام جمهوری اسلامی است. آرین‌منش با تاکید بر اینکه احزاب می‌توانند از تبدیل اعتراضات به اغتشاشات جلوگیری کنند، عنوان کرد: اما چون ما عملا در کشورمان برای احزاب جایگاهی قائل نشدیم، پس از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی در سال‌های نخست انقلاب دیگر احزاب جایگاه قابل‌توجهی در کشور نداشتند، هر از گاهی شاهد این‌ می‌شویم که اعتراضات معمولی و مشروع تبدیل به اغتشاش می‌شود و به سمتی می‌رود که مخالفان نظام از آنها سوءاستفاده می‌کنند. وی ادامه داد: در اتفاقات اخیر هم دقیقا همین معضل عدم‌میدان دادن به احزاب خود را نشان داد و یک اعتراض معمولی مردم که می‌توانست توسط احزاب سیاسی مدیریت شود، به دلیل ضعف احزاب، تبدیل به اغتشاش شد، در حالی که اگر برای شکل‌گیری یک تجمع و راهپیمایی قانونی، احزاب شناسنامه‌دار فراخوان تجمع بدهند، قاعدتا مسوولیت آن را هم به عهده می‌گیرند و کار را مدیریت می‌کنند.

این نماینده اسبق مجلس بیان کرد: به طور کلی مشکلات اجتماعی و اقتصادی زمینه‌های نارضایتی مردم را فراهم کرده است و ما باید فضای گفت‌وگوی آزاد را فراهم کنیم، به احزاب نقش بیشتری دهیم، مشکلات را بررسی کنیم و صورت مساله را پاک نکنیم.  آرین‌منش تاکید کرد: در فضای گفت‌وگوی آزاد می‌توان مشکلات را بیان و بررسی کرد. ما نباید مشکلات اجتماعی که به راحتی قابل حل‌اند را به مسائل سیاسی و امنیتی تبدیل کنیم. باید گفتمان ملی را جایگزین مسائل جناحی کنیم و به مطالبات به حق مردم پاسخ دهیم. گفت‌وگوی صادقانه با مردم و در میان گذاشتن مشکلات با آنان، می‌تواند در حل معضلات راهگشا باشد، چراکه انقلاب اسلامی بر پایه‌ مشارکت و همدلی مردم بنا شد و باید از هر عاملی که باعث ایجاد شکاف در جامعه شود، پرهیز کرد.

وی عنوان کرد: طبق تجربیاتی که در سایر کشورها هم به دست آمده است، اگر احزاب زمام امور را در دست گیرند و مشکلی ایجاد شود، طرف حساب مردم همان احزاب‌اند نه حاکمیت؛ و اگر نیاز به شکل‌گیری تغییرات باشد، به وسیله انتخابات و در مسوولان تغییر ایجاد می‌شود و حاکمیت زیر سوال نمی‌رود، اما وقتی احزاب حذف می‌شوند، مردم‌ مستقیما با حاکمیت طرف می‌شوند که این مطلوب نیست.