سید عبدالله ارجائی یکشنبه، ۲۷ شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: معتقد هستم پرسیدن حق رسانه است و پاسخ دادن وظیفه خادم در نظام جمهوری اسلامی است و شرایط آن باید فراهم شود. یکی از اساسی‌ترین برنامه‌هایی که در طول این دوره پیگیری شده همین موضوع است. طی یکسال گذشته به حضور بیش از ۵۶ رسانه استانی رسیدیم و تلاش کردیم با اصحاب رسانه به‌طورمستمر در ارتباط باشیم اما مسلماً امکان اینکه به صورت اختصاصی در خدمت تمامی خبرنگاران باشیم، نیست و تنها دلیل این مساله کمبود وقت است، اما با این وجود از روابط عمومی می‌خواهم امکانی را فراهم کنند تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهیم.

شهردار مشهد در خصوص بودجه‌های شهرداری ادامه داد: بودجه یعنی سمت درآمدی حساب شهرداری؛ وضعیت مالی شهرداری را در حالتی تحویل گرفتیم که بودجه محقق شده شهرداری ۲۱ درصد بود؛ یعنی در تاریخ ۱۵ مهر و یک ماه بعد از حضور بنده. در زمان ورود بنده به شهرداری با مشکلات زیادی مواجه بودیم همچون تجمع پیمانکاران و بدهی به بانک‌ها. از آقای دکتر کلایی شهردار سابق سوال کردم که تا آخر سال چه عددی باید محقق شود و ایشان جدولی نشان دادند که ما توانستیم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد این رقم را وصول کنیم.

وی ادامه داد: روزی که معاونت اقتصادی را تحویل گرفتیم، عدد و رقم تحقق بودجه قابل ملاحظه نبود، اما سال گذشته رکورد شکسته شد و در اواین دوره مدیریت شهری بودجه بیش از صد درصد درآمدهای عمومی شهرداری محقق شد. قسمتی از بودجه درآمدهای شهرداری معمولاً در سال اول تغییر دوره به دلیل جابه‌جایی مدیران محقق نمی‌شود و پول نقدی که باید وارد پروژه شود، وارد حقوق و دستمزد می‌شود که  این رقم در سال گذشته بیش از  صددرصد محقق شد. شهردار مشهد در خصوص پروژه‌های عمرانی گفت: از روز اول سیاستی داشتیم و آن سیاست جاری دولت در کشور و اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. فرض کنید ۱۰۰ واحد پول دارید این ۱۰۰ واحد پول برای انجام ۱۰ پروژه کفایت می‌کند به جای اینکه ۱۰ پروژه را آغاز کنید و فقط کلنگ بزنید ۲۵ پروژه کلنگ می‌زنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اتفاقی که می‌افتد این است که پول برای تزریق پروژه وجود ندارد و کارگاه نیمه تعطیل می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اولین ایراد تعدیل نیروهای انسانی است؛ زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند و ما نمی‌توانیم با زندگی و آبروی مردم بازی کنیم. دومین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی شده و مردم دچار مشکل می شوند.  ابتدا باید ماده ۹۹ اعمال و پروژه کلنگ زنی شود. به خصوص در مواقعی که صاحب ملک از کشور خارج شده و در طول این چند ماه ممکن است عرض معبر گرفته شده و ترافیک منطقه افزایش پیدا کند.

ارجائی در خصوص حمل و نقل عمومی گفت: اتوبوس، مدل حمل و نقلی جذاب برای مردم مشهد است.‌حدود ۱۳۰۰ اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم،تحویل گرفتیم. بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این ۱۳۰۰ تا کم شود.