ائتلاف برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد در این الگو قصد دارد با همراهی تمام ذینفعان و اضلاع نظام اقتصادی (اعم از دولت، نهادها، بخش خصوصی، اکوسیستم نوآوری، سرمایه‌گذاران نهادی و خطرپذیر، دانشگاه‌ها و جامعه‌ی متخصصین) سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص کشور را افزایش دهد. میانگین سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص در جهان ۱۵ درصد است، درحالی‌که این رقم در کشور ما حداکثر به ۵/ ۶ درصد می‌رسد. در مسیر افزایش این سهم ما دو نقش را برای خود متصور هستیم: تسهیلگر ارتباط میان فضای صنعتی و فضای نوآور و توسعه ادبیات مربوط به اقتصاد نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر. ما با ایفای این نقش‌ها به دنبال آن هستیم که اولا هوشمندسازی‌های صورت‌گرفته و فناوری‌های دیجیتال را به صنعت انتقال دهیم تا صنعت نیز بتواند از سرریز رشد دانش و فناوری بهره‌مند شود و درکنارش بهره‌وری در تولید را افزایش دهد و از سوی دیگر با ایجاد ارتباط میان صنعت و بخش دانش‌محور، نیازهای صنعت را بسنجیم و با بهره بردن از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌حل‌های نوآورانه برای نیازهای صنعت طراحی کنیم.

بخش معدن به‌عنوان اولین آزمون ما در این مسیر برگزیده شد. درآمد معادن مستقیما حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی و با احتساب زنجیره ارزش معدن در حدود ۲۰ درصد آن را شکل می‌دهد. اما به رغم این حجم عظیم سرمایه و درآمد، معدن و صنایع معدنی برای قریب به ‌اتفاق فعالان صنعت و خدمات نوآور ناشناخته بوده است؛ عمدتا به این دلیل که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. این در حالی است که تحولی کوچک در نظام تهیه و تولید معدنی می‌تواند موجب رشدی شگرف و بهبود بهره‌وری شود. وجود این ظرفیت کلان در حوزه معدن ما را بر آن داشت تا با همکاری نوآورانه در همایش معدنکاری دیجیتال و جلب مشارکت تمام اضلاعی که در این زمینه فعالیت دارند (از جمله معاونت علمی ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، هلدینگ‌های معدنی، خانه فناوری و نوآوری سلیم، مجموعه ۱۰۰ استارت‌آپ، ایرانسل، فناپ زیرساخت، شرکت‌های سرمایه‌گذار خظرپذیر حوزه معدن، ایمیدرو، یونیدرو، ایمینو، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی، مرکز نوآوری اتاق بازرگانی)، سعی در ایفای نقش خود به نحو احسن داشته باشیم.

پس از تلاش‌های بی‌وقفه‌ی تمام گروه‌های همکار و نیازسنجی از صنعت معدن، بالغ بر ۱۰۰ طرح هوشمندسازی و تحول دیجیتال در حوزه معدن دریافت شد و پس از یک مرحله غربالگری، تعداد ۳۰ طرح از این میان برای پیش‌رویداد و ارایه برای هیات داوران و سرمایه‌گذاران انتخاب شدند. با همکاری تمام این گروه‌ها برای اولین بار بسته‌های حمایتی ائتلافی برای ارایه به گروه‌های برتر تدوین شد که شامل تزریق سرمایه، ارایه تسهیلات، ارایه فضای کار، آزمایشگاه، در اختیار قرار دادن پایلوت، بیمه سرمایه‌گذاری، کمک به توسعه محصول و توسعه بازار است. این بسته حمایتی عملا فراتر از یک سرمایه‌گذاری هوشمند است و به شرکت‌های نوپا توان بازاریابی و توسعه محصول را در یک مسیر مشخص خواهد داد. حال با افتخار می‌توانیم بگوییم که طی این مسیر، علاوه بر اینکه خودمان آموختیم و به اکوسیستم نوپای نوآوری کمک کردیم تا آهسته و پیوسته گام برداشتن به سمت صنعت و بازار کلاسیک را بیاموزد، نشان دادیم همکاری مابین صنعت و دانش‌بنیان‌ها با ائتلاف تمامی ذینفعان شدنی است.

این رویداد که با ابتکار مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد طراحی شد و بخش نوآوری آن، با همکاری خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد برگزار خواهد شد، اولین گام در راستای پیوند میان صنعت و اکوسیستم نوآوری‌ست که می‌تواند به عنوان یک عملکرد مناسب برای صنایع دیگر تکرار شود.