دیجیتالی شدن مصرف

2

روندهای حاکم بر بازار لوازم خانگی

 قدرت مصرف‌کننده

 آگاهی بیشتر مصرف‌کننده و دسترسی به اطلاعات در مورد قیمت‌ها، پیشنهاد‌های خرید، ویژگی‌های محصولات و نظرات مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی، به‌طور فزاینده‌ای قدرت مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد. ۹۳ درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند نظرات آنلاین سایر مشتریان بر تصمیم آنها برای خرید تاثیر می‌گذارد. ۶۳ درصد از مصرف‌کنندگان نیز مایل‌اند برای تجربه بهتر از محصول تا ۱۵ درصد هزینه بیشتری پرداخت کنند. این امر اهمیت توسعه محصولاتی را که تجربه خوبی به مشتری ارائه می‌دهند بیش از هر زمانی بالا می‌برد. چنین محصولاتی می‌توانند فضا را برای بالا بردن قیمت‌ها آماده کنند و رقابت در بازار را افزایش دهند. از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، افراد وقت بیشتری را در خانه‌های خود می‌گذرانند و این مساله به این معناست که آنها برای کیفیت بالا و ویژگی‌های مناسب لوازم خانگی اهمیت بیشتری قائل می‌شوند. مصرف‌کنندگان بیشتر از برندهایی خرید می‌کنند که با ارزش‌های خودشان مطابقت دارد. ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی بخرند که فعالیت‌هایشان با باورها و ارزش‌هایشان هماهنگی دارد.

 دیجیتالی شدن

دیجیتالی شدن توان مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و در عین حال، موجب ایجاد محصولات پیشرفته و افزایش بهره‌وری و انعطاف‌پذیری در عملیات صنعتی می‌شود. از زمان آغاز شیوع کرونا، ۶۹ درصد از مصرف‌کنندگان به صورت آنلاین خرید می‌کنند. از آن زمان، استفاده مصرف‌کنندگان از اینترنت برای تحقیق در مورد لوازم برقی و خانگی ۲۴ درصد افزایش یافته است. همچنین خریدهای آنلاین در آغاز پاندمی 15 درصد بالا رفت. گفتنی است که افراد بالای 60 سال نقش کلیدی در پیشبرد دیجیتالی شدن خریدها در این بازه زمانی داشتند.

 ماندگاری

ماندگاری محصول برای مصرف‌کنندگان هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دوسوم از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تمایل دارند که برای محصولات ماندگارتر هزینه بالاتری پرداخت کنند. ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان نیز تمایل دارند برای برندی که به محیط زیست ضرر نمی‌رساند هزینه کنند. تقریباً سه نفر از چهار مصرف‌کننده جهانی معتقدند شرکت‌ها باید محصولات ماندگارتر و سازگارتر با محیط زیست تولید کنند. و این مساله امروز بیشتر از دوران قبل از کرونا اهمیت دارد. با نسبت مشابه همین تعداد از مصرف‌کننده درباره کاهش انتشار کربن نیز همین نظر را دارند. همچنین مقامات کشورهای مختلف بیش از پیش از تولیدکنندگان می‌خواهند که محصولات ماندگارتری تولید کنند و اقدامات لازم را برای تولید محصولاتی با مصرف بهینه انرژی انجام دهند.

 جهانی شدن

این صنعت با توجه به افزایش سرعت نوآوری و نیاز به سرمایه‌گذاری، در حال ادغام شدن با تعداد زیادی از شرکت‌های جهانی است.

جهانی شدن فرآیند کنش متقابل و یکپارچگی مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان است که با پیشرفت فناوری ارتباطات و حمل‌ونقل رشد کرد. جهانی شدن در درجه اول یک فرآیند اقتصادی به صورت کنش متقابل اقتصادهاست که با جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز همراه است.

 رشد طبقه متوسط جهان

رشد طبقه متوسط در جهان باعث رشد بازار لوازم خانگی در آفریقا، خاورمیانه، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی می‌شود. این بازارهای نوظهور، ظرفیت بالقوه‌ای از شش میلیارد مصرف‌کننده را نشان می‌دهند.

بازارهای اصلی لوازم خانگی

 اروپای غربی

مشخصات بازار

اروپای غربی یک بازار پراکنده است. بازاری که در میان کشورها و بسیاری از تولیدکنندگان، برندها و خرده‌فروشان، با نیازهای متفاوت مشتریان شناخته می‌شود. ظرفیت مازاد ساختاری و فشار قیمت به تقویت مداوم این صنعت با هدف دستیابی به اقتصاد مقیاس منجر شده است. یکی از روندهای مهم این صنعت انتقال قدرت به سمت مصرف‌کنندگان، دستیابی به آگاهی بیشتر و دسترسی به اطلاعات آنلاین است.

 آمریکای شمالی

مشخصات بازار

آمریکای شمالی دارای یک بازار بالغ و همگن با فروش بالای محصولات است که تحت تاثیر محصولات جایگزین قرار دارد. محصولات جایگزین حداقل دو محصولی هستند که می‌توانند برای تامین برخی از نیازهای یکسان مصرف شوند. این محصولات دارای عناصری هستند که از نظر مصرف‌کننده یکسان، مشابه یا قابل مقایسه با محصول دیگر هستند. محصولات جایگزین می‌توانند نیازهای مشتری را به‌طور کامل یا جزئی برآورده کنند. بنابراین، همان‌طور که مصرف‌کننده معتقد است، می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند. خانه‌های بزرگ فضای کافی برای بسیاری از لوازم خانگی از جمله وسایل خانگی بزرگ فراهم می‌کنند. بازار آمریکای شمالی شامل چندین تولیدکننده داخلی و خارجی است.

 نیوزیلند، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی

مشخصات بازار

در استرالیا و نیوزیلند، میزان فروش بالاست و تقاضا عمدتاً از طریق طراحی‌ها و نوآوری‌ها و همچنین مصرف بهینه آب و انرژی هدایت می‌شود. بازار این محصولات در ژاپن تحت تسلط تولیدکنندگان و خرده‌فروشان بزرگ داخلی است. خانه‌های کوچک در ژاپن و همچنین کره جنوبی، تقاضای مصرف‌کننده را برای محصولات فشرده مانند خوراک‌پزی، ماشین‌های لباسشویی و جاروبرقی‌های دستی افزایش می‌دهد.

 اروپای شرقی

مشخصات بازار

نرخ فروش لوازم خانگی در اروپای شرقی هنوز به‌طور قابل توجهی کمتر از اروپای غربی است. اما بازار بزرگی برای محصولات جایگزین در حال ظهور است. این بازار عمدتاً در اختیار تولیدکنندگان غربی قرار دارد.

 آمریکای لاتین

مشخصات بازار

برزیل بزرگ‌ترین بازار لوازم خانگی در این منطقه است که در اختیار چند تولیدکننده بزرگ قرار دارد. میزان فروش محصولات توکار و دستگاه‌های تهویه هوا کم اما در حال افزایش است. مصرف‌کنندگان در این منطقه علاقه رو به افزایشی به لوازم خانگی با مصرف بهینه آب و انرژی و دیگر موضوعات مرتبط با ماندگاری محصول و حفظ محیط زیست نشان می‌دهند.

 خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی

مشخصات بازار

آسیای جنوب شرقی با رشد قوی اقتصادهای در حال ظهور، شهرنشینی سریع، خانه‌های کوچک و گسترش طبقه متوسط شناخته می‌شود. با بازگشت بازارها پس از پاندمی کرونا، مصرف‌کنندگان، لوازم پخت‌وپز، ماشین‌های لباسشویی و تصفیه‌کننده‌های هوا را در اولویت خرید قرار دادند. فروش محصولات با بازدهی بالا و برندهای گران‌قیمت نیز در حال رشد است. در آفریقا، فروش محصول کم است اما با افزایش قدرت خرید خانواده‌ها رشد می‌کند. بازار خاورمیانه اما تحت تاثیر بی‌ثباتی سیاسی قرار دارد.

منطقه خاورمیانه و آفریقا مجموعه‌ای از اقتصادهای مختلف است. بخش‌هایی از این منطقه در حال بهبودی از بحران اقتصادی هستند در حالی که بخش‌هایی از آنها از نظر مالی خوب عمل می‌کنند. این تفاوت‌ها سهم این منطقه را از بازار جهانی متعادل می‌کند و باعث می‌شود این بخش سرانجام رشد کند. همچنین تقاضای روزافزون برای لوازم خانگی جدید در این منطقه با وجود چرخه‌های متعدد جایگزینی لوازم خانگی قدیمی افزایش یافته است. عملیات ساخت‌وساز روزافزون در اغلب بخش‌های منطقه خاورمیانه، باعث رشد بازار لوازم خانگی توکار شده است.

1