قطر2022 و کاهش درآمد 3 میلیارد دلاری

سود حاصل از جام جهانی آن‌قدر باارزش است که قطری‌ها برای به دست آوردن این میزبانی از پایین تا بالای فیفا را خریدند و باج دادند. مسوولان وقت فیفا نیز در برابر پول شیوخ قطری نتوانستند کلمه نه را به زبان‌آورند و درنهایت جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر رسید و با لو رفتن فساد مالی در فیفا تنها مسوولان وقت فیفا بودند که جایگاه خود را از دست دادند و قطر میزبان جام جهانی باقی ماند. البته که نحوه انتخاب قطر به‌عنوان میزبان تنها بخشی از حواشی این کشور برای جام جهانی ۲۰۲۲ بود. رسانه‌های دنیا کشور قطر را متهم به نقض حقوق بشر در آماده کردن کشورش برای جام جهانی کرده‌اند. خبرهایی درباره عدم رعایت صحیح ایمنی کارگران در زمان ساخت استادیم ها و هتل‌ها و کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ نفر در طول آماده‌سازی قطر، کار کردن بیش از ساعت مجاز در روز، گرفتن پاسپورت کارگران که از خروج کارگران ناراضی جلوگیری می‌کند، عدم پرداخت چندماهه حقوق و حتی پرداخت کمتر از مبلغ توافق شده به گوش می‌رسد. طبق تحقیقاتی که انجام‌شده ۹۴% کارگران غیربومی کشور قطر هستند و تخمین زده‌شده در هر دقیقه ۲۰ نفر مهاجر جدید وارد این کشور می‌شوند که اکثرا از جنوب شرق آسیا و برای کار کردن به این کشور عنابی‌رنگ سفر می‌کنند.

حالا قطری‌ها با گذشتن از این‌همه حاشیه و مشقت، آبان ماه امسال میزبان آوردگاه بزرگ جهانی هستند. این میزبانی پرحاشیه هنوز دردسرهای بزرگی برای این کشور به همراه دارد تا جایی که قطری‌ها از تخمین ۲۰ میلیارد دلاری درآمدزایی از جام جهانی عقب‌نشینی کردند و اخیرا تخمینی ۱۷ میلیون دلاری زده‌اند. دلیل کم شدن این تخمین دقیقا مربوط به حواشی گرفتن جام جهانی و حین آماده شدن آن‌ها برای این مسابقات است. افراد سرشناس بسیار زیادی این جام جهانی را تحریم کرده‌اند و به خاطر مسائل موجود کمپین‌هایی علیه این جام جهانی راه انداخته‌اند. از این حواشی که جدا شویم گروه دیگری قطر را کشور مناسبی برای میزبانی جام جهانی نمی‌داند به این دلیل که قطر مشکل اسکان مسافران را دارد. قطری‌ها در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به محل اقامت، دو کشتی مسافربری اجاره کرده است، صاحبان خانه را تشویق کرده‌اند که املاک خود را به بازدیدکنندگان اجاره کنند و سیستمی از پروازهای شاتل را راه‌اندازی کرده است تا طرفداران بتوانند در کشورهای اطراف اقامت کنند. ناصر الخاطر، مدیر اجرایی جام جهانی فیفا قطر ۲۰۲۲ در مصاحبه تلویزیونی بلومبرگ نیز گفت که کشور کوچک خلیج‌فارس قرار است ۱.۲ میلیون بازدیدکننده را جذب کند که قبلاً محدوده‌ای بین یک‌میلیون تا ۱.۵ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بود.

هدف قطر از میزبانی جام جهانی در سال ۲۰۲۲ این است که از این مسابقات برای نشان دادن گسترش سریع خود از یک منطقه کوچک غواصی مروارید به یکی از قدرت‌های خلیج‌فارس، مبدا بزرگ صادرات انرژی و مرکز حمل‌ونقل استفاده کند. بااین‌حال، این مسابقات با جنجال‌هایی ازجمله رفتار با کارگران مهاجر بسیاری از کشورهای فقیرتر همراه بوده است. باید دید قطری‌ها در سه ماه مانده به آغاز این جام جهانی پرحاشیه چه برنامه‌هایی برای افزایش حضور مسافران در این کشور خواهد داشت.