وی با اشاره به ورود اولین کسب‌وکار اینترنت‌محور به بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: این در حالی است که در دنیا شرکت‌های این صنعت، بخش معنادار و قدرتمند بازارهای مالی را تشکیل می‌دهند و از هر ۱۰شرکت بزرگ، پنج‌شرکت مبتنی بر اینترنت هستند.

مدیرعامل تپسی، سرعت رشد سریع را از جذابیت‌‌‌های مهم این شرکت‌ها در همه بازارهای مالی دنیا دانست و گفت: این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل‌‌‌ بالای بازارها تصمیم به سرمایه‌گذاری‌‌‌های سریع می‌‌‌گیرند تا هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ عمقی، بازار را گسترش ‌‌‌دهند و به همین دلیل درآمد خود را صرف توسعه بازار می‌کنند.

به گفته منشی‌پور، بررسی کسب‌وکارهای پلتفرمی در بلندمدت، نشان‌‌‌دهنده سه ویژگی مشترک در بین آنهاست. وی این سه ویژگی را مورد توجه قرارداد و افزود: ویژگی اول، رشد سریع است که معیار اصلی جذابیت پلتفرم‌‌‌هاست. مورد دوم سرمایه‌گذاری حداکثری با هدف جذب سریع بازار بالقوه است که این کار موجب سودآوری کم یا زیان‌دهی کسب‌وکارها در کوتاه‌‌‌مدت می‌شود. درنهایت نیز بازدهی قابل‌‌‌توجه از جنس Capital gain برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌‌‌های مهم این صنعت محسوب می‌شود.

مدیرعامل تپسی، این شرکت را کاملا ایرانی و از نظر تکنولوژی و فعالیت در سطح استانداردهای دنیا دانست و گفت: براساس آخرین ترکیب سهامداری به ‌‌‌طور مشخص حدود ۴۴‌درصد سهام این شرکت متعلق به موسسان و مدیران است.

به گفته وی، ۲۹‌درصد از سهام شرکت تپسی متعلق به گروه خورشیدسان و سهامدار عمده آن، گروه سام‌الکترونیک و حدود ۱۷‌درصد نیز متعلق به شرکت دانش‌‌‌بنیان برکت است. ۱۰‌درصد هم متعلق به سه‌سهامدار حقیقی است.

مدیرعامل تپسی، مناطق تحت پوشش این شرکت را ۱۳استان به همراه شهرهای تابعه اعلام و بیان کرد: ارزش سفرهای ماهانه ۲۳۵میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بیش از یک‌هزار و ۷۷۰میلیارد تومان بوده است.

وی به تعهد سهامداران عمده تپسی به رشد و توسعه آتی شرکت نیز اشاره کرد و گفت: بر همین اساس ۵۰‌درصد سهام سهامداران عمده برای اطمینان از انجام تعهدات نزد سازمان بورس وثیقه شده و فروش سهام توسط سهامداران عمده تنها با مجوز هیات پذیرش امکان‌‌‌پذیر خواهد بود.

منشی‌‌‌پور در خصوص شیوه عرضه اولیه تپسی نیز این‌‌‌گونه توضیح‌داد: عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق‌تقدم خواهد بود. البته پیش از آن عرضه اولیه ۴ تا ۵درصدی طی روزهای آتی برای کشف قیمت انجام خواهد شد و پس ‌‌‌از آن، عرضه اولیه اصلی به روش افزایش سرمایه از سلب حق‌تقدم خواهد بود که تمام این افزایش سرمایه به شرکت تزریق خواهد شد.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت تامین‌سرمایه کاردان به‌‌‌عنوان ارزش‌‌‌گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید اظهار کرد: ارزش سهام تپسی براساس جمع‌‌‌بندی تامین سرمایه کاردان و کارشناس رسمی دادگستری با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌‌‌ها به مارکت ۱۶‌هزار و ۴۲۷میلیارد ریال و ارزش هر سهم به ۱۴۰۳۴ریال رسید.

به گفته احسان مرادی، براساس روش شبیه‌‌‌سازی مونته‌کارلو، دامنه ۱۰‌هزار نمونه تصادفی را براساس تمام متغیرهایی که روی ارزش، اثرگذار بودند محاسبه کردیم و براساس آماری ۹۰‌درصد احتمال مارکت تپسی از ۱۴۰۵میلیارد تا ۲۲۱۶میلیارد تومان تخمین زده شد.

هومن دمیرچلو، عضو هیات‌مدیره شرکت پیشگامان دانش و فناوری آرامیس نیز در ادامه این نشست با تاکید بر جوان بودن صنعت تاکسیرانی اینترنتی در ایران و جهان، عنوان کرد: در حال حاضر در ایران، روزانه ۱۴میلیون سفر توسط تاکسی‌‌‌ها، آژانس‌‌‌ها و... انجام می‌شود که برآورد می‌شود ۳۰ تا ۴۰‌درصد مسافران با سفرهای آنلاین مهاجرت کنند. هم‌‌‌بنیان‌گذار تپسی، با بیان اینکه حجم بزرگی از این بازار با سرمایه‌گذاری به رشد تبدیل ‌‌‌می‌شود، اظهار کرد: جایگاه تپسی به‌عنوان یکی از دو بازیگر تاکسی آنلاین در ایران تثبیت شده است. اکنون تپسی در شهرهای بزرگ ۹۰‌درصد و در دیگر شهرها ۷۵ تا ۸۰‌درصد آگاهی برند دارد.

دمیرچلو، اوج‌‌‌گیری کسب‌وکار حوزه حمل‌ونقل بعد از کرونا را برای تپسی نیز قابل تعمیم دانست و گفت: برآورد می‌شود درآمد تپسی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ با ۱۰۰‌درصد رشد همراه باشد. او اضافه کرد: فروش تپسی در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۶میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۶۸۰میلیارد تومان برسد.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره پیشگامان دانش و فناوری آرامیس در تشریح محل رشد برآوردشده برای تپسی عنوان کرد: ۷۲‌درصد این رشد مربوط به برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای است که در رأس این برنامه‌‌‌ها، توسعه جغرافیایی قرار دارد. همچنین بخش مهمی مربوط به افزایش عمق در شهرهای فعلی است. ۲۵‌درصد نیز از محل کاهش اثر کرونا بر کسب‌وکارهاست. در ادامه این نشست خبری، مشاور ارزش‌‌‌گذاری تامین سرمایه کاردان در مورد ابعاد مختلف صورت‌های مالی تپسی توضیحاتی ارائه کرد و در تشریح روند افزایش سرمایه این شرکت، گفت: شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس چهار دوره افزایش سرمایه داشته که آخرین مورد مربوط به دی‌ماه ۱۳۹۸ است که طی این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱۱۷۰میلیارد ریال رسید.

گلناز شانه‌‌‌بند با پرداختن به روند حاشیه سود تپسی و پیش‌بینی چشم‌‌‌انداز این روند، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌‌‌ها حاشیه سود خالص در سال ۱۴۰۱، ۳‌درصد خواهد بود که در سال ۱۴۰۲ با بهره‌‌‌گیری از منابع و زیرساخت‌‌‌ها به ۹‌درصد خواهد رسید و در نهایت سال ۱۴۰۴ به سربه‌‌‌سری عملیاتی خواهد رسید که حاشیه سود، ۱۵‌درصد خواهد شد.

مشاور ارزش‌‌‌گذاری تامین سرمایه کاردان عامل اصلی تعیین‌‌‌کننده ارزش تپسی را تعداد سفرها دانست و اظهار کرد: تپسی سفرهایش را با ۲۶میلیون سفر در سال ۹۶ آغاز کرد و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۱۰میلیون سفر رسید. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا این آمار با افت روبه‌‌‌رو شد و برآورد می‌شود که سفرهای امسال به سطح قبل از کرونا برسد.

در نهایت، شانه‌‌‌بند در تشریح ابعاد دیگر صورت‌‌‌ مالی پیشگامان دانش و فناوری آرامیس گفت: جمع دارایی‌‌‌های تپسی اکنون ۲۷۸۰میلیارد تومان است و در مورد سود خالص نیز پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۹۴میلیارد ریال افزایش پیدا کند.