چراکه افرادی خلاق با ایده‌هایی نوآورانه در حوزه صنعت گردشگری کشور وجود دارند که برای عملیاتی کردن طرح‌های خود در راستای توسعه این صنعت، نیازمند حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری هستند. شناسایی این افراد مستعد و صاحب ایده در حوزه گردشگری می‌تواند به تقویت صنعت گردشگری ایران کمک کند. رویکرد شناسایی و حمایت از ایده‌های خلاقانه و مبتنی بر تجربه،‌ می‌تواند جانی تازه به صنعت گردشگری کشور بدمد و فرصت‌های خوبی را برای رونق و توسعه آن فراهم کند. در این مسیر به‌تازگی مرکز رشد، نوآوری و کارآفرینی مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد، اقدام به برگزاری رویداد «گردشگری خلاق و تجربه‌گرا» ویژه دانشجویان و استارت‌آپ‌ها کرده است. رویدادی که می‌تواند شروعی مثبت و اثربخش برای پرداختن جدی‌تر و اصولی‌تر به ایده‌ّها و طرح‌های متنوع حوزه گسترده صنعت گردشگری باشد.

 برگزاری رویدادی ایده‌محور و کارآفرین

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد با اشاره به انتشار فراخوان رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا از ۱۵ آبان می‌گوید: مرکز رشد، نوآوری و کارآفرینی مجموعه علمی‌-کاربردی دانشگاه کاراد در راستای عمل به یکی از وظایف و ماهیت کاری خود به‌دنبال برگزاری رویدادی مبتنی بر ایده‌محوری و کارآفرینی بوده است.

بهروز شریفی‌مقدم هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی ایده‌های نو و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه گردشگری در راستای کمک به ایجاد کسب‌وکار بیان و اضافه می‌کند: جامعه هدف این فراخوان، دانشجویان و استارت‌آپ‌های شناخته شده در حوزه گردشگری و کسب‌وکار هستند. وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای حضور در این رویداد وجود نداشت، ادامه می‌دهد: افرادی که برای نخستین‌بار ایده‌پردازی کرده‌اند تا استارت‌آپ‌هایی که چند ایده خود را به کسب‌وکار رسانده‌اند، می‌توانستند در رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا شرکت کنند.

 پل ارتباطی ایده‌پردازان با سرمایه‌گذاران

شریفی‌مقدم با اظهار اینکه با برگزاری این رویداد سعی در بسترسازی برای معرفی این ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری و کسب‌وکار به حامیان اقتصادی را داشته‌اند، تصریح می‌کند: در قالب برگزاری رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا این فرصت برای افراد و استارت‌آپ‌ها فراهم شده است تا با عرضه طرح‌های جدید خود و انتخاب شدن به‌عنوان ایده‌های برتر، حمایت مالی دریافت کنند.

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد درباره چگونگی بهره‌مندی ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها از حمایت مالی و نقش کاراد در این زمینه توضیح می‌دهد: مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد به‌عنوان رابط میان صاحبان ایده‌های جدید با سرمایه‌گذاران و حامیان استارت‌آپ‌ها عمل می‌کند.

 تعطیلی بسیاری از استارت‌آپ‌ها به‌دلیل نبود سرمایه‌گذار و حامی مالی

شریفی‌مقدم در عین حال با بیان اینکه معمولا حامیان استارت‌آپ‌ها افرادی علاقه‌مند به این کار هستند، توضیح می‌دهد: این احتمال وجود دارد که کسب‌وکار استارت‌آپی با وجود سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بسیاری که حامیان انجام داده‌اند به نتیجه نرسد؛ بنابراین حامیان استارت‌آپ‌ها باید این مساله را بپذیرند که از ابتدای پروژه تا پا گرفتن کار به‌ دنبال رسیدن به سود نباشند.

وی با بیان اینکه همین مساله موجب شده است که فعالیت استارت‌آپ با مشکل مواجه شود و از رونق بیفتد، می‌گوید: به‌دلیل نبود حامیان و سرمایه‌گذارانی که شرایط دشوار تبدیل ایده‌ها به مرحله تجاری را بپذیرند، بسیاری از استارت‌آپ‌ها تعطیل شده‌اند یا در حال تعطیلی هستند.

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد همچنین درباره چگونگی شناسایی و ارتباط‌گیری با حامیان مالی و سرمایه‌گذاران نیز توضیح می‌دهد: اگر در حوزه گردشگری، طرحی بتواند مفید واقع شده و منجر به کسب‌وکار و درآمد شود، آن را به شرکت‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که قادر به سرمایه‌گذاری هستند یا پرداختن به این ایده‌ها برای آنها منافع ایجاد می‌کند.

 پس از داوری نهایی دو تیم برگزیده می‌شوند

شریفی‌مقدم همچنین درباره چگونگی و روند برگزاری رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا توضیح می‌دهد: پس از فراخوان ۲۰ تیم در این رویداد شرکت کرده و طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه خود را ارائه دادند؛ پس از بررسی اولیه، پنج تیم استارت‌آپی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری از میان این تعداد به مرحله نهایی راه یافتند.

وی با اشاره به برگزاری مجازی اختتامیه رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا در چهارم آذر ادامه می‌دهد: پنج تیم استارت‌آپی انتخابی در اختتامیه این رویداد بار دیگر به ارائه طرح‌ها، ایده‌ها و معرفی مدل کسب‌وکار خود پرداختند که پس از داوری نهایی،‌ دو تیم برگزیده خواهند شد و رایزنی‌ها برای جذب حامی و سرمایه‌گذار برای آنها شروع می‌شود.

شریفی‌مقدم با یادآوری اینکه در روزهای آتی نتیجه جمع‌بندی شورای داوران برای انتخاب دو تیم نهایی اعلام خواهد شد، تصریح می‌کند: در این مرحله دو تیم برگزیده باید در مرکز  مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد مستقر شوند تا برای تامین سرمایه مورد نیاز آنها در گروه مالی و دانشگاه جامع مساعدت‌ها و پیگیری‌ها انجام شود.

به‌گفته وی نتیجه نهایی مساعدت‌های مالی در سایت مرکز رشد و نوآوری کاراد (کاراداپ) اعلام خواهد شد.

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد،‌ مباحث طرح‌ها و ایده‌های مطرح‌شده در رویداد گردشگری خلاق و تجربه‌گرا را در حوزه‌های گردشگری و کسب‌وکار بیان می‌کند و می‌گوید: از جمله بخش‌های قابل توجه در این مباحث، گردشگری سلامت، طراحی تور، گردشگری تجربه‌گرا و خدمات پشتیبان حوزه گردشگری به مسافران بود که توسط استارت‌آپ‌های سریتامد، تریپ‌ساز، کاریفان، آی‌کیو و ازاینسو مطرح شدند.

 بهبود وضعیت شرکت‌های پرریسک با کسب‌وکارهای جدید 

شریفی‌مقدم یکی از مباحث مهم مطرح شده در این زمینه را رویداد شتاب در شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) طرف تفاهم با دانشگاه جامع علمی-کاربردی بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: در قالب رویداد شتاب، برنامه‌ریزی تامین مالی تیم‌های برگزیده در مراکز رشد انجام می‌شود؛ این‌گونه که شرکت‌هایی هستند که با وجود اینکه کسب‌وکار آنها با ریسک مواجه است برای خروج از این وضعیت، ریسک حمایت از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه را می‌پذیرند.

به‌گفته وی در این پروسه حمایتی پرریسک، خلاقیت‌ها و کسب‌وکارهای جدید منجر به بهبود وضعیت این شرکت‌های دارای ریسک می‌شود.