تلاش انبوه‌سازان انتفاع دهک‌های پایین جامعه است

مهدی شیخ سجادیه

مهدی شیخ سجادیه دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان:  در این مجمع بعد از تلاش‌های تقریبا 5 ماهه، از برند جدید انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان رونمایی شد. در این مهم هدف تنها تغییر لوگو یا سایر موارد این‌چنینی نیست و هدف اصلی تغییر نحوه ارتباط انجمن با اعضا است. در یک ماه اول حضور در دبیرخانه فراخوان‌ها به‌صورت تلفنی انجام می‌شد اما اکنون ارتباط تلفنی برای این منظور، حذف‌شده است. برای مثال یکی از جلسات مهم انجمن با شهرداری بدون اطلاع تلفنی و تنها با اعلام از طریق فضای مجازی به اعضای انجمن اعلام شد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان درباره مسکن اجتماعی نیز گفت: همان‌طور که از نام انجمن مشخص است، اعضای این انجمن انبوه‌ساز هستند و انبوه‌سازی نیز بیشتر بر طبقات متوسط رو به پایین مثل دهک‌ها 4 و 5 جامعه تمرکز دارد. در لوکس سازی با انبوه‌سازی مواجه نیستیم؛ این نوع ساخت‌وساز معمولا در تعداد کم ساخته می‌شود.

شیخ سجادیه اظهار کرد: به‌جز مشکلات عرضه و تقاضای مسکن، ضوابط و مقرراتی که داریم باعث شده تا مانتوانیم مسکن باقیمت مناسب برای قشر نیازمند تامین شود. برای مثال الزام وجود به پارکینگ، لابی در ابعاد مشخص ازجمله این ضوابط است به همین دلیل قیمت تمام‌شده مسکن افزایش می‌یابد. البته ما در تلاشیم تا بتوانیم تحت عنوان مسکن حمایتی برخی از ضوابط را اصلاح کنیم.

وی درباره استانداردسازی ساخت مسکن اظهار کرد: میلیون‌ها مترمربع مسکن در سال و در نقاط مختلف کشور ساخته می‌شود. در برخی پروژه‌‌ها گاه تعاملات غیرسازمانی شکل می‌گیرد که منجر به حوادثی مانند حادثه تلخ مترو پل می‌شود. مالک یک مسوولیت تضامنی دارد و برای بخش‌های مختلف اعم از نظارت برساخت ساختمان هزینه می‌کنند. بدیهی است که مالک نمی‌تواند بر همه بخش‌های ساخت ساختمان نظارت کند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان گفت: اصفهان یک شهر کیفی است و ازنظر استانداردسازی در کشور حرف اول را می‌زند. متاسفانه سختگیری‌هایی اضافه‌شده است که مشکل‌ساز است؛ هر کاری باید به اهلش سپرده شود. برای ساخت ساختمان نیز باید به افراد ذی‌صلاح مراجعه کرد.

شیخ سجادیه گفت: رسالت ما این است که برای افراد کمتر برخوردار بیشتر مسکن بسازیم زیرا علاوه بر رسالت برای انبوه‌سازی هم باید از مرکز شهر فاصله گرفت. اگر بتوانیم سقف اول را برای کسی بسازیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.

وی درباره فرونشست گفت: فرونشست در اصفهان وجود دارد اما بخشی ازآنچه گفته می‌شود بزرگنمایی است. ما به‌اندازه کافی فرار سرمایه در اصفهان وجود داشته است، بزرگنمایی در این خصوص باعث می‌شود فرار سرمایه از این شهر بیشتر شود. البته این می‌طلبد که آزمایش‌های خاک بیشتر در پروژه‌های بزرگ موردتوجه قرار گیرد. مشکل بزرگ اصفهان کم‌آبی است که به دلیل برخی تصمیمات اشتباه مدیریتی به وجود آمده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان بابیان اینکه هر کس می‌تواند سرمایه خود را در هر بخشی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: فارغ از محل سرمایه‌گذاری، همان‌طور که اگر بخواهیم یک دوچرخه خریداری کنیم، از یک کارخانه می‌خریم برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن هم باید ببینیم چه افرادی می‌توانند به‌صورت استاندارد مسکن بسازند و درنهایت از همان‌ها خرید کنیم.

شیخ سجادیه درباره برند مسکن شهر اصفهان نیز اظهار کرد: در پروژه‌های ساختمانی که در شهرهای دیگر اجرا می‌شود، با مشخص شدن اصفهانی بودن سازنده این پروژه، به‌صورت خودبه‌خود به اعتماد خریدار افزوده می‌شود.

فرونشست در اصفهان با سرعتی که در فضای مجازی می‌شود، وجود ندارد

سید کریم داوودی

سید کریم داودی نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد بابیان اینکه اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است، اظهار کرد: فرونشست زمین در اصفهان با این سرعتی که در فضای وجود مطرح می‌شود، وجود ندارد. مطرح کردن موارد باعث می‌شود مردم اصفهان مایوس شوند. اگر آمارگرفته شود، مشخص می‌شود کمتر از یک درصد از اصفهان درگیر فرونشست است.

وی درباره استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان‌سازی گفت: ایران هنوز نتوانسته به فناوری جدید در حوزه مسکن دست یابد. علت این است که استفاده از فناوری درجایی برای انبوه‌ساز اقتصادی است که تولید انبوه وجود داشته باشد، برای مثال از یک طرح 600 واحد ساخته شود، در این صورت می‌توان 30 سقف را در 30 روز ایجاد کرد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان افزود: در اصفهان زمین‌ها پلاک بندی شده و هر زمین نیز ضوابط خاصی دارد بنابراین 300 زمین تکراری پیدا نمی‌شود که ضوابط یکسانی داشته باشد تا بتوانیم از فناوری‌های جدید استفاده کنیم به همین دلیل از دنیا در این حوزه عقب هستیم.

داودی خاطرنشان کرد: در انبوه‌سازی زمان شرط اول است اما متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف ازجمله بروکراسی دریافت پروانه یا اقدامات حوزه نظام‌مهندسی و بانک‌ها، یک پروژه که از صفرتا صد باید در 9 ماه انجام شود، 3 سال به طول می‌انجامد. در این شرایط با تورم موجود کشور سود خاصی برای سازنده باقی نمی‌ماند. عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان گفت: با اطمینان می‌گویم که اولین شهری که همه موارد ساخت‌وساز در ساختمان بررسی و کنترل می‌شود، اصفهان است؛ حتی پیش از تهران. نکته‌ای که اصفهان را از سایر شهرها متمایز می‌کند، ضوابط آتش‌نشانی است. در حال حاضر سفت و سخت‌ترین ضوابط آتش‌نشانی در اصفهان وجود دارد.

زمان ساخت‌وساز با فناوری‌های قدیمی تمام‌شده است

علی مدرس هاشمی

اما علی مدرس هاشمی در این  گفت‌وگو با درباره چالش‌های ساخت مسکن در اصفهان اظهار کرد: بازار مسکن در کل شهرهای ایران ازجمله اصفهان به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت بازار مسکنی است که شرکت‌های حقیقی و حقوقی در حال ساخت‌وساز آن هستند و پس از تولید آن را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: قسمت دوم بازار مسکنی است که دولت تحت عنوان مسکن ملی در دست‌ساخت دارد که کار بزرگی است. در بخش اول در شرکت‌های تولیدی ساختمان، قیمت نهاده‌های ساختمانی به حدی بالا رفته است که تسهیلات بانکی مثل بانک مسکن مثل گذشته کفاف خرید برای مشتری را نمی‌دهد. از سوی دیگر قیمت واحدهای به‌قدری متغیر شده است که تقریبا یا باید واحدهایی باقیمت‌های بسیار پایین برای فروش ساخته شود یا مسکن‌هایی باقیمت‌های بالاتر از 10 میلیارد تومان که مشتری خاص خود را دارد؛ در بازه وسط مشتریان توان خرید ندارند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان خاطرنشان کرد: در بازار اقدام ملی که شرکت‌های ساختمانی به‌صورت پیمانکار وارد می‌شوند، دولت محدودیت‌هایی برای قیمت‌گذاری گذاشته است. بر این اساس، شرکت‌‌های ساختمانی با کمتر کردن حاشیه سود و افزایش تیراژ تلاش می‌کنند که قابلیت اجرا را محقق کنند. مدرس هاشمی افزود: یکی از مسائلی که در قراردادهای ملی وجود داشت لحاظ کردن تعدیل قیمت‌های توافقی است. اگر دولت بخواهد نهضت ملی یک فرآیند موفقی را طی کند باید از اعمال مسائل دستوری در اعلام نرخ شاخص‌ها پرهیز کند. وی ادامه داد: دولت در دو دوره قبل برخی شاخص‌ها را منفی اعلام کرد که باعث اعتراض 17 استان شد بر این اساس دولت باید در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام کند در غیر این صورت با تعطیلی پروژه‌های بسیاری خواهد شد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اصفهان درباره فاز رکود در بازار مسکن گفت: اکنون مدت‌ها است که وارد فاز رکود شده‌ایم. در حال حاضر ما در رکود تورمی قرار داریم که نشان می‌دهد به‌رغم انجام نشدن معاملات شاهد افزایش قیمت هستیم. این مساله به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش قدرت خرید مردم است. به نظر می‌رسد افراد حرفه‌ای در بازار تولید خود را متوقف نمی‌کنند زیرا بر اساس اخبار منتشرشده میزان پروانه ساختمانی صادرشده در سال 1400 یکی از کمترین مقادیر طی سال‌های گذشته بوده است. بر این اساس در سال‌های آتی و پس از برطرف شدن رکورد، با کمبود مسکن مواجه خواهیم بود و در آن زمان افرادی که بر اساس دانش و مهارت ساختمان‌های اقتصادی ساخته‌اند، مسکن برای عرضه در اختیاردارند. وی اضافه کرد: قطعا زمان ساخت‌وساز با فناوری‌های قدیمی تمام‌شده است و سازنده‌های ساختمانی که از فناوری‌‌های قدیمی استفاده می‌کنند از بازار حذف خواهند شد. عمر مفید ساختمان در ایران باید به‌شدت افزایش یابد تا بتوانیم بیت‌المال را حفظ و اقتصادی عمل کنیم. در ابتدای امر در ساخت‌وساز صنعتی و حرفه‌‌ای پیمانکار باید با سرعت‌بالا سود را برای خود حفظ کند؛ استفاده از مصالح استاندارد شرط بقای شرکت‌های موجود است.