گره‌گشایی از صنعت کشور با تولید محصولات جدید

در سال‌های اخیر تحریم‌هایی از سوی برخی از کشورهای خارجی بر ایران در ابعاد مختلف وارد شد؛ تحریم‌هایی که به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی، کشور را با محدودیت‌هایی روبرو کرد. اما این برای مردم کشور به ویژه جوانان غیور ایران‌زمین پایان راه نبوده است. فولاد مبارکه نیز در راستای از بین بردن این محدودیت‌ها همگام با دیگر شرکت‌های صنعتی کشور تلاش کرد تا به نوبه خود مثل همیشه در این زمینه ایفای نقش کند.تولید گریدهای جدید فولادی به خصوص ورق‌های پرکاربرد وارداتی که در صنایع مختلف مصرف می‌شوند در سال‌های گذشته در فولاد مبارکه انجام شده است که ورق‌های API نمونه‌ای از آن است. با تولید این ورق‌ها بود که یکی از پروژه‌های استراتژیک کشور یعنی خط لوله گوره به جاسک که به دلیل نبود متریال مناسب برای تولید لوله‌های گاز ترش معطل مانده بود به نتیجه رسید.

تولید فولادهای الکتریکی در فولاد مبارکه

یکی از گلوگاه‌های صنعت کشور تهیه ورق‌های الکتریکی توسط صنایع بود. این ورق‌ها در موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و مبدل‌های فرکانس و مبدل‌های فرکانس بالا، ترانسفورماتورها و بسیاری دیگر از دستگاه‌های الکتریکی کاربرد دارند. در حقیقت ورق‌های الکتریکی و به طور خاص، ورق‌های سیلیسیم‌دار به خاطر چند برابر شدن مقاومت الکتریکی آن‌ها نسبت به ورق‌های فولادی معمولی، در ساخت دستگاه‌های الکتریکی، بسیار کاربردی هستند. با توجه به اینکه تولیدکنندگان بزرگی به خصوص در زمینه تولید موتورهای الکتریکی برای رفع نیاز کشور از واردات تلاش می‌کنند، نبود این ورق‌ها موجب به وجود آمدن زیان بالایی در این صنعت کشور می‌شود.

فرایند پیچیده تولید و تدابیری که نتیجه داد

هر چند تولید این فولادها به خاطر تکنولوژی خاصی که دارند هم در نوردکاری و هم در فرایند ذوب‌ریزی بسیار پیچیده است چرا که این گریدها محصول را سخت و شکننده می‌کنند ولی فولادمردان فولاد مبارکه بدون اضافه کردن تجهیزاتی برای تولید این محصول و تنها با خلاقیت کارشناسان توانمند خود موفق به تولید تختال مربوطه شدند. در حقیقت وجود سیلیس در فولادهای الکتریکی که جهت‌گیری دانه‌ها در آن مطرح است که در مقادیر بالای سیلیس، سختی‌پذیری و استحکام فولاد افزایش می‌یابد ولی این افزایش همراه با کاهش داکتیلیتی و انرژی ضربه است که به همین خاطر تولید این محصولات نیازمند استفاده از دستگاه‌های خاص با تکنولوژی بالا است.

تولید تختال و ورق سلیسیم‌دار در فولاد مبارکه باعث می‌شود تا این صنایع بتوانند نیاز خود را به راحتی در داخل کشور تأمین کنند تا دیگر شاهد خروج ارز از کشور و وابستگی در این زمین به برخی شرکت‌های خارجی نباشیم.

تأمین نیاز کشور؛ اولویت شرکت فولاد مبارکه

در روزهای گذشته نیز خبرهایی از این شرکت مبنی بر افزایش ۳۴ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازارهای داخلی به گوش رسید که این موضوع جای تقدیر دارد. مدیران فولاد مبارکه بارها به این موضوع تأکید کردند که آمادگی دارند سفارشات صنایع پایین‌دستی را تولید نموده و روانه بازار کنند و در پروژه‌های مختلف با تولید گریدهای مختلف فولادی این ادعا را به عمل تبدیل کرده‌اند تا گام بلندی را برای شکوفایی اقتصاد و صنعت کشور با تحقق شعار سال و جهش تولید در کشور بردارد.