واردات محصولات فولادی نزدیک به صفر

فولاد مبارکه توانسته در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ با افزایش عرضه ورق‌های گرم خود به بازار بخش قابل‌توجهی از تقاضای بازار را جواب دهد و تقریبا واردات محصولات فولادی برای محصولات قابل‌تولید در فولاد مبارکه را به نزدیک صفر برساند. وی در ادامه با بیان اینکه در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش عرضه محصولات فولادی شامل ورق‌های گرم و اسیدشویی را شاهد بوده‌ایم افزود: از این میزان حدود ۳۴ درصد مربوط به افزایش عرضه در بازار داخلی بوده است. مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به تأکید دولت مبنی بر تأمین حداکثری نیاز بازارهای داخلی، با افزایش حجم عرضه محصولات گرم به بازار داخلی نسبت به بازارهای صادراتی در این مسیر گام برداشته‌ایم.

رشد ۱۵۵ درصدی عرضه محصول گالوانیزه

وی از افزایش ۳ درصدی تولید و عرضه محصولات سرد در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار‌کرد: با اقدامات صورت‌گرفته و مشارکت‌های انجام‌شده با شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه در زمینه پوشش‌دهی ورق‌های فولادی، موفق شدیم در سه‌ماهه اول سال، ۱۵۵ درصد رشد در زمینه تحویل محصول گالوانیزه را رقم بزنیم که این افزایش عرضه در محصولات گالوانیزه تماما با مشارکت شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه یعنی شرکت گالوانیزه تاراز بوده است. با تمهیدات صورت‌گرفته امیدواریم تأمین بازارهای داخلی و حتی صادراتی برای محصولات پوشش‌دار به‌ویژه گالوانیزه ادامه داشته باشد. تاجمیر ریاحی از یکپارچگی و همسویی فولاد مبارکه با شرکت‌های تابعه خود به‌عنوان عامل مهمی در کسب این موفقیت یاد و تصریح کرد: افزایش عرضه انواع محصولات در بازارهای داخلی نقش مؤثری در تأمین نیاز بازارهای داخلی و سودآوری برای ذی‌نفعان دارد و در صورت صادرات، ارزآوری برای کشور را به همراه خواهد داشت.

کاهش صادرات و افزایش عرضه محصولات به بازارهای داخلی

وی خاطرنشان کرد: در سه‌ماهه اول سال جاری، کل محصولات ۲۰ درصد افزایش عرضه نسبت به سال گذشته داشته است که سهم بازار داخل از این محصولات ۲۸ درصد بوده و کاهش صادرات به‌منظور تأمین هرچه بیشتر بازارهای داخل صورت گرفته است.

برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تولید در سال جاری

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه با بیان این‌که عمده مصرف برق فولاد مبارکه مربوط به واحد فولادسازی است گفت: پیش‌بینی‌های لازم انجام ‌شده است تا بتوانیم طبق برنامه‌های سال جاری، در ادامه نیز این افزایش عرضه را به‌ویژه در محصولات گرم و اسیدشویی تا حدود زیادی حفظ کنیم. بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده محدودیت برق ممکن است بیشترین تأثیر را بر تولید محصولات نیمه‌نهایی به‌ویژه تختال داشته باشد و تأثیر چندانی بر تولید و عرضه محصولات نهایی نداشته باشد.

برنامه‌ریزی برای انجام تعمیرات در زمان‌های محدودیت مصرف برق

تاجمیر ریاحی ادامه داد: در این دوره هم با همکاری وزارت نیرو و سازمان‌های مرتبط انجام‌شده برنامه‌ریزی‌شده که کمترین تنش برای خطوط نورد گرم ما ایجاد شود و اگر قطعی برق بیش از آنچه در یک ماه گذشته داشتیم اتفاق نیفتد، امیدواریم بتوانیم تختال موردنیازمان را تأمین کنیم تا منجر به کاهش تولید نشود. به گفته مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه علت افزایش عرضه محصولات شرکت به بازارهای داخلی تقاضایی بوده که در ماه‌های اخیر در بازار به وجود آمده است. این در حالی است که بسیاری از این تقاضاها سوداگرانه نبوده و نیست. ضمن این‌که باید توجه داشته باشیم روند قیمت‌ها نزولی است و شاید همین علت بر میزان تقاضا اثر گذاشته باشد. وی در همین خصوص تصریح کرد: در ابتدای سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش تقاضاها به‌منظور تقاضای سوداگرانه و انتظار افزایش قیمت بود، اما در ماه‌های اخیر به علت روند نزولی قیمت‌ها در بازار جهانی و از طرفی تثبیت نسبی قیمت ارز در بازارهای داخلی، این تقاضاها به‌نوعی تقاضاهای واقعی و مورد مصرف صنایع مختلف کشور بوده است.

افزایش تقاضا برای ورق موردنیاز لوازم‌خانگی؛ خبری خوش برای توسعه صنعتی کشور

وی از افزایش تولید و عرضه محصولات فولاد مبارکه در حوزه ورق‌های موردنیاز صنایع لوازم‌خانگی خبر داد و بیان کرد: بخشی از محصولات تولید و عرضه‌شده مربوط به صنعت لوازم‌خانگی است؛ این در حالی است که تقاضای ورق در این صنعت خوشبختانه ادامه دارد و این صنایع رو به توسعه و افزایش ظرفیت و نوآوری و پیشرفت هستند. تاجمیر ریاحی محصولات سرد و گالوانیزه را دو محصول پرمصرف این بخش دانست و گفت: بخشی از این محصولات در فولاد مبارکه و مقداری هم توسط سایر تولیدکنندگان محصولات سرد در کشور تأمین می‌شود که پایه آن از محصولات گرم فولاد مبارکه است.

افزایش عرضه محصولات به صنایع قطعه‌سازی

افزایش عرضه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درصد زیادی مربوط به لوازم‌خانگی و فولادسازی و قطعه‌سازی است چراکه بخش عمده این محصولات به شرکت‌های نوردی تخصیص داده‌شده و مابقی هم در زمینه‌های دیگر مثل لوله و پروفیل و اسکلت ساختمانی مصرف می‌شود.

پیش‌بینی رشد ۱۰ درصدی تقاضا در صنایع لوازم‌خانگی و قطعه‌سازی

وی گفت: علی‌رغم همه فشارها و شرایطی که بر کشور حاکم بوده تقاضای محصولات فولادی تخت در کشور با کاهش روبه‌رو نبوده و پیش‌بینی می‌کنیم اگر این روند تا انتهای سال ادامه داشته باشد رشد حداقل ۱۰ درصدی را شاهد باشیم.

افزایش تقاضا از سوی صنایع خودروسازی

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در صنعت خودروسازی هم تقاضا به‌شدت افزایش داشته است. با توجه به سیاست‌های افزایش تولید خودرو در کشور، فولاد مبارکه سعی کرده با تمام توان محصولات موردنیاز این صنعت را تأمین کند.

هماهنگی با شرکت‌های گروه فولاد مبارکه برای تولید حداکثری ورق گالوانیزه

تاجمیر ریاحی افزود: با مشارکت حداکثری شرکت‌های تابعه گروه فولاد مبارکه مصمم هستیم که طبق برنامه برای تولید و تأمین محصولات سرد و گالوانیزه موردنیاز کشور از ظرفیت‌های موجود در گروه استفاده کنیم.

اقدامات گسترده برای افزایش رضایتمندی مشتریان

وی افزایش رضایتمندی مشتریان را از اهم برنامه‌های راهبردی شرکت دانست و گفت: واحد فروش به‌منظور بهبود تعامل با مشتریان و جذب و افزایش رضایت مشتریان برنامه‌های مختلف بازاریابی و توسعه بازار را انجام داده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری همایش با مشتریان فولاد مبارکه اشاره کرد که در این راستا در سال گذشته ۴ همایش با مشتریان مختلف ازجمله لوله و پروفیل، مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود، قطعه‌سازان خودرو و صنایع لوازم‌خانگی برگزار شد و نتایج خوبی هم به دنبال داشت. در این همایش‌ها که در ادامه نیز با حضور بخش دیگری از مشتریان برگزار خواهند شد، مدیران نواحی شرکت هم حضور دارند و از نزدیک با نظرات و خواسته‌های مصرف‌کنندگان و همچنین مشتریان از دستاوردهای خطوط تولید شرکت و اقدامات اصلاحی در فرایند تولید آگاه می‌شوند.

تاجمیر ریاحی در ادامه از افزایش تبادل اطلاعات با مشتریان در جریان برگزاری نمایشگاه متافو خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار واحد فروش فولاد مبارکه در این نمایشگاه حضوری فعالی داشت و طی آن با تعداد زیادی از مشتریان جلسات هدفمندی برگزار کرد که موجب شناسایی نقاط قوت و قابل‌بهبود شد.

چابک‌سازی خطوط تولید بر اساس پیش‌بینی نیاز مشتریان

وی ادامه داد: واحد فروش هرساله تقاضای مشتریان و بازار را برای سال آینده و حتی ۵ سال آینده پیش‌بینی می‌کند. برای فولاد مبارکه این‌که شرکت‌های مصرف‌کننده چه توسعه‌هایی را پیش رو دارند و سبد نیازهای آن‌ها به چه سمت سوق می‌یابد بسیار حائز اهمیت است. باید بدانیم که آن‌ها در جریان توسعه‌های خود به چه ورق‌هایی و با چه کیفیت و ابعادی نیاز خواهند داشت. در این صورت است که می‌توانیم بر اساس نیاز آن‌ها خطوط تولید خود را چابک‌سازی کنیم.

تأمین حداکثری نیاز مصرف‌کنندگان با احداث نورد گرم ۲ و توسعه نورد سرد

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه با اشاره به اینکه برای تولید بسیاری از محصولات جدید موردنیاز صنایع نفت و گاز و خودروسازی در نورد گرم ۲ و همچنین توسعه ناحیه نورد سرد برنامه‌ریزی‌شده است ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی این خطوط می‌توانیم درصد قابل‌توجه دیگری از نیاز صنایع کشور به این محصولات را که قطعا محصولات کیفی‌تری هستند تولید و عرضه کنیم. تاجمیر ریاحی در پایان گفت: امیدوارم با همت کارکنان در سال جاری با تأمین هرچه بیشتر صنایع پایین‌دستی فولاد مبارکه برای اشتغال پایدار، افزایش ارزش‌افزوده برای کشور و حتی صادرات محصولات اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.