هم‌گرایی دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های خصوصی در معرفی برند واحد اصفهان

در این جلسه عدم اجرای کامل برخی از مصوبات حوزه گردشگری، عدم وحدت و همگرایی در موضوع برند واحد اصفهان، اجرایی نشدن تقویم گردشگری اصفهان و مسایل مربوط به حفظ، مرمت و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی و تعطیلات یک روز در هفته ازجمله مشکلات توسعه گردشگری استان ذکر و راهکارهای رفع آن‌ها مطرح شد.

که در این جلسه مقرر گردید گروه کاری اقتصاد گردشگری استان مصوبات اجرانشده در حوزه گردشگری را ظرف مدت دو ماه بررسی و گزارش آن را در جلسه بعدی شورا ارایه دهند.

فرایند سرمایه‌گذاری خارجی در استان مغفول مانده است

استاندار اصفهان در این جلسه بابیان اینکه مباحث مربوط به گردشگری در سه مرکز سرمایه‌گذاری ذیل اداره کل اقتصاد و دارایی، به‌عنوان متولی جذب سرمایه‌گذار، کارگروه زیرساخت گردشگری و کارگروه اقتصاد گردشگری استان باید پیگیری و گزارش شود افزود: مصوبات اجرانشده در حوزه گردشگری باید در دستور کار این سه مجموعه قرارگرفته و آن‌ها موظف به ارایه گزارش اقدامات انجام‌شده ظرف مدت دو ماه می‌باشند.

سید رضا مرتضوی ضمن انتقاد از مغفول ماندن فرایند سرمایه‌گذاری خارجی در استان گفت: مسوولیت هر یک از دستگاه‌های اجرایی در این حوزه نافی مسوولیت دیگر متصدیان نبوده و معاونت اقتصادی استانداری مسوول رصد و پیگیری این امر است.

وی در تایید اهمیت موضوع گردشگری برای استانداری نیز گفت: مدیرکل جدیدی طی ماه‌های آینده به‌عنوان متولی حوزه گردشگری استان در ساختار استانداری افزوده خواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی استان دغدغه جذب سرمایه‌گذاری داشته باشند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید دغدغه جذب سرمایه‌گذار را داشته باشند افزود: موضوع سرمایه‌گذاری عملا باید در اولویت امور دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد  و لازم است کلیه دستگاه‌ها دغدغه جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه گردشگری به‌عنوان اولویت اسناد بالادستی استان اصفهان را داشته باشند.

مسعود گلشیرازی در ادامه از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع‌دستی و پنجمین  جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع‌دستی و اختتامیه جشنواره ملی قالی فاخر در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و از متصدیان این رویدادها تقدیر و تشکر نمود.

 تشکیل هیات امنا برای آثار و ابنیه فاخر تاریخی اصفهان در برگشت عواید حاصل از این آثار به استان حایز اهمیت است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری باید به‌عنوان مساله یک ارگان یا بخش مشخص تعیین شود افزود: تمامی این مسایل از سوی این محور اصلی می‌تواند پیگیری و رصد شود زیرا بسیاری از مسایل این حوزه کار یک‌نهاد به‌تنهایی نیست و باید زیرساخت‌های لازم توسط این نهاد اصلی پیگیری شود و در گام بعدی دستگاه‌های اجرایی می‌توانند وارد عمل شوند.

 وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در گام بعد از به وجود آمدن تقاضا قرارگرفته و در شرایطی که تقاضای گردشگری در طول سال برای اصفهان مطلوب نیست، در ابتدا لازم است تقاضای گردشگری در طول سال فعال شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تشکیل هیات امنا برای آثار و ابنیه فاخر تاریخی اصفهان را به‌منظور قیمت‌گذاری و صرف عواید این آثار در خود استان حایز اهمیت دانست.

وی همچنین ضمن انتقاد از استفاده نکردن از بستر مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در احیاء بناهای تاریخی پیشنهاد تعریف سازوکار تبدیل اصفهان به شهر موزه‌های تخصصی مانند موزه فولاد، بانک، نساجی، بیمه، تجارت و... را ارایه کرد.

سازوکار جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه گردشگری فراهم شود

همچنین محمدرضا رجالی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه مهم‌ترین عامل جذب سرمایه در حوزه گردشگری را راه‌اندازی هتل‌های ۵ ستاره دانست و تصریح کرد: باوجود پتانسیل‌های ویژه حوزه گردشگری در استان ؛ هنوز شاهد افتتاح هتل ۵ ستاره در طول ۴۰ سال گذشته نبوده‌ایم و توجه به سازوکار کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه هتل‌ها از طریق تفکیک سندهای مالکیت هتل‌ها و هتل آپارتمانها با حفظ کاربری آن‌ها و واگذاری به سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی همچنین ایجاد برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای استفاده از زیرساخت‌های قانونی اخذ مجوز اقامت برای سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه را از دیگر راهکارهای توسعه این صنعت بیان کرد.