1

به‌طورکلی زمانی که دلار نسبت به سایر دارایی‌ها قدرت بیشتری می‌گیرد موجب کاهش ارزش سایرین شده و این‌یک دلیل کاملاً مشهود برای سرمایه‌گذاران باتجربه است.

طی چند ماه اخیر دلار به بیشترین میزان ارزش خود در چند دهه قبل رسیده است و این امر موجب برابری نسبی ارزش یورو و دلار و به همان نسبت نزدیک‌تر شدن ارزش دلار به ارزهایی باقیمت بالاتر از خود مثل پوند و ... شده است. اگر دلار آمریکا روند کاهشی داشته باشد، تمایل برای خرید طلا افزایش می‌یابد؛ چراکه سایر ارزها و کالاها در سراسر جهان در حال افزایش قیمت هستند. به‌طور، کلی طلا و دلار رابطه‌ای معکوس دارند.

بازار طلای جهانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به دنبال افزایش ارزش دلار دچار نزول سنگین 70 دلاری شده است. در  بازارهای جهانی به‌ویژه جفت ارز، تغییرات کوچک ،حتی در حد چند دلار، بسیار زیاد به‌حساب می‌آید زیرا میلیاردها دلار و حتی بیشتر در بین این نوسانات جابه‌جا می‌شود.

اما بپردازیم به ریزش ناگهانی طلا در روز سه‌شنبه 14 تیرماه که یک‌باره 70 دلار معادل بیش از 3 درصد ریزش داشته است. در بازارهای سرمایه،ریزش‌های سنگین به دنبال اخبار بنیادی است.

پیرو افزایش قیمت نفت و گاز در اروپا و ایجاد رکود اقتصادی، رفته‌رفته قیمت یورو کاهش یافت و پس از گذشت 20 سال شاهد برابری قیمت دلار و یورو شده‌ایم. بنابراین یک هشدار اقتصادی برای اروپا ایجادشده است.

چاپ بیش‌ازحد پول باعث ایجاد تورم می‌شود. به همین دلیل فدرال رزرو، تلاش می‌کند تا بر عرضه پول در اقتصاد تأثیر بگذارد تا رشد غیرتورمی را افزایش دهد. تا زمانی که افزایشی در فعالیت اقتصادی متناسب با مقدار پول ایجادشده وجود نداشته باشد، چاپ پول برای پرداخت بدهی کشورها، تورم را بدتر می‌کند.

از سوی دیگر فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره یکی از دلایل نزول بازار طلا بوده است. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران خرید دلار و نگهداری آن را سودمندتر می‌دانند. بنابراین همواره افزایش نرخ بهره موجب ایجاد تنش در بازار طلای جهانی شده است.

همچنین اخبار مهمی همچون ازجمله گزارش‌های مربوط به نرخ اشتغال‌زایی، دستمزد، تولید و همچنین داده‌های مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی بر سیاست‌های پولی فدرال رزرو تاثیرگذار است که درنهایت قیمت طلا را جهت‌دهی می‌کند.

به طول کلی، کاهش نرخ بیکاری، توسعه تولید و رشد تولید ناخالص داخلی بیش از دو درصد در آمریکا، کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد. برعکس، افزایش نرخ بیکاری، تضعیف داده‌های مربوط به بخش تولید و رشد تولید ناخالص داخلی فدرال ‌رزرو را به‌سوی سناریوی کاهش نرخ بهره سوق می‌دهد که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود بنابراین با کاهش نرخ بهره شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

در اینجا محاسبه قیمت طلا دارای فرمول‌های پیچیده‌ای است اما به‌طورکلی عواملی که بر قیمت داخلی طلا تاثیر می‌گذارند عبارت‌اند از: سیاست‌های خارجی که می‌تواند بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذار باشد. سیاست‌های خارجی شامل مواردی مانند قیمت جهانی طلا، سیاست‌های کلان اقتصادی و قیمت دلار می‌شود. مورد دیگر که به ایران محدود نمی‌شود و یک قاعده کلی است عرضه و تقاضا است. هنگامی‌که مردم به خرید طلا مشتاق‌تر باشند درنهایت قیمت این کالا افزایش میابد و زمانی که مردم سایر دارایی‌ها همچون ملک، خودرو و ... را سودآورتر از طلا بدانند قیمت آ« با کاهش روبرو خواهد شد.

طلا تنها پشتوانه  ارز یک کشور نیست. بعد از جنگ دوم جهانی که آلمان کاملاً ورشکسته و بدهکار بود، برای چاپ اسکناس جدید هیچ طلا یا جواهری نداشت، سران وقت آن کشور تصمیم گرفتند اتوبانی را که از وسط کشور می‌گذشت را به‌عنوان پشتوانه پول جدید تعیین کنند، و همین کار را هم کردند. در حال حاضر برخی کشورها هنوز طلا را پشتوانه ارزش پول ملی می‌دانند، ولی بهترین پشتوانه  برای پول ملی همان اعتبار است.

ذخایر طلای ۱۰ بانک مرکزی برتر در زمینه در اختیار داشتن بیشترین ذخایر طلا در سراسر جهان، در طول چند سال اخیر بدون تغییر مانده و بانک‌های مرکزی در کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، چین، سوئیس، ژاپن، هند و هلند همچنان در جایگاه‌های اول تا دهم لیست مذکور باقی‌مانده‌اند

از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به‌عنوان یک دارایی امن و بهترین راه‌حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود طلا و سکه می‌خرند. درواقع زمانی که جنگ و تنش بین کشورها اتفاق می‌افتد ،هنگام شیوع یک بیماری همه‌گیر و همچنین بی‌ثباتی اقتصادی قیمت طلای جهانی تغییر میابد. پس دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن ازجمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، درنتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن‌هم افزایش پیدا می‌کند.

افزایش بدهی یک کشور نیز می‌تواند دلیل خوبی برای افزایش تورم و درنتیجه کاهش نرخ ارز آن کشور و افزایش دلار آمریکا در آن کشور باشد. این عوامل افزایش قیمت سکه و طلا در آن کشور را به همراه دارد

باید اشاره کرد که علاوه بر نوسانات بازار جهانی، تورم ، اخبار سیاسی ، نرخ دلار و ... نیز بر قیمت طلا در ایران تاثیر دارد و به همین دلیل ممکن است که اختلافات نوسانی بین بازار جهانی و بازار داخلی مشاهده شود.

به‌عنوان توصیه به افرادی که در بازارهای مالی فعالیت دارند باید گوشزد کرد که قبل از انجام معامله حتما اخبار مهم آن روز را در ساعت‌های مختلف زیر نظر داشته باشند و بدون توجه به آن‌ها هرگز وارد معامله نشوند زیرا که قطعا متضرر خواهند شد. همچنین فعالیت در بازارهای سرمایه نیازمند تجربه و دانش ویژه  خود است که در صورت عدم آگاهی از این بازارها چیزی جز ضرر و از دست رفتن سرمایه نصیب رویاپردازان نمی‌شود همان‌طور که افراد بسیاری به دلیل ریزش بیش از 70 درصدی بازار ارزهای دیجیتال بخش زیادی از سرمایه  خود را ازدست‌داده‌اند.بنابراین معامله‌گری در انواع بازارهای مالی نیاز به علم ،تجربه ، مدیریت سرمایه و همچنین روان‌شناسی بازار می‌باشد پس هرگز بدون آگاهی وارد این بازارها نشوید.