«توکافولاد»  در مسیر سرمایه گذاری نوین گام بر می دارد

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از اصفهان، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ صبح روز شنبه ۲۸ خردادماه در سالن نگین نقش‌جهان سپاهان شهر اصفهان با حضور ۷۵.۲۳ درصدی سهامداران برگزار شد.

احمدرضا سبزواری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، در این مجمع به بیان تاریخچه کوتاهی از هلدینگ توکا فولاد پرداخت و اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، با سرمایه ۳ میلیون ریال به‌صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در تاریخ ۸ شهریورماه سال ۱۳۷۸ به شرکت سهامی عام تبدیل‌شده و از شرکت «تولیدی کارکنان مجتمع فولاد مبارکه» به «شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد» تغییر نام داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا اظهار کرد: شرکت توکاریل که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توکا فولاد است، بزرگ‌ترین شرکت و بهترین بهره‌بردار در صنعت ریلی طی ۳ سال متوالی شناخته شد. تجهیز نزدیک به ۴۵۰۰ دستگاه انواع واگن و تنها دارنده واگن‌های ۶ محوره در کشور با رتبه اول بهره‌وری در صنعت حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن مواد خام از معادن مختلف به شرکت فولاد مبارکه و سایر مقاصد حمل می‌کند.

سبزواری افزود: بر این اساس این شرکت سهم ۱۸ درصدی از حمل بار ریلی کشور دارد. همچنین این شرکت که ۳۰ دستگاه لوکوموتیو، رتبه اول کشور در زمینه تعمیرات چرخ و محور و تعمیرات ویژه واگن و رتبه سوم کشور در تعمیرات اساسی را به خود اختصاص داده است. مدیرعامل شرکت توکا فولاد گفت: گروه حمل‌ونقل جاده‌ای هلدینگ توکا فولاد که شامل شرکت‌های حمل‌ونقل توکا، امواج طلایی خلیج‌فارس، حمل‌ونقل امیران ترابر خواف، توکا تاراز سپاهان گستر و توکا مارین است، پروانه فعالیت کشوری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و مجوز تخلیه و بارگیری خدمات بندری، تجهیز ناوگان ملکی با ۱۸۰ کامیون کشنده و سایر مکانیسم‌های ملکی مرتبط، تعمیرگاه تخصصی با نمایندگی گواه، انبار تخصصی گمرک جهت محصولات ترانزیتی در اصفهان، انبار محصولات فولادی در اصفهان و انبار باغستان در هرمزگان در اختیار دارد و حضور فعال و اثربخش در ارائه انواع خدمات حمل‌ونقلی به فولاد مبارکه دارد.

سبزواری گفت: در برنامه‌های توسعه‌ای و اقدامات آتی این گروه قرار است ناوگان ملکی جهت رقابت در بازارهای غیر از فولاد و افزایش تعداد شعب افزایش دهد و خدمات جدید و نوینی در صنعت حمل‌ونقل ارائه دهد.

گردشگری حوزه نوین سرمایه‌گذاری توکا فولاد

وی ادامه داد: در گروه صنعتی و تولیدی این هلدینگ که شامل شرکت‌های توکا رنگ سپاهان، توکا تولید اسپادان، ایران ذوب، لاستیک‌ها و غلتک‌های صنعتی مبارکه یا به‌اختصار میرکو و فولاد تاراز چهارمحال است، توانمندی تولید حدود ۲۲۰۰ تن انواع رنگ‌ها را دارد. اخذ لیسانس تولید برای محصولات پوششی از کارخانه‌های مهم دنیا برحسب نیاز بازار، بهره‌برداری از واحد رزین، تولید لاستیک‌های صنعتی و اجرای پوشش‌های لاستیکی روی سطوح و مخازن، تولید ۱۶ مگاوات برق، تولید ۱۰ هزار تن گلوله‌های ضد سایش دارای سهم ۱۷ درصدی از کل بازار گلوله و سیلیس در سال ۱۴۰۰، تولید نزدیک به ۱۴۰ هزار تن ورق گالوانیزه مالکیتی و ۲۸ هزار تن ورق گالوانیزه کارمزدی از دیگر توانمندی این گروه است.

مدیرعامل شرکت توکا فولاد گفت: این گروه در نظر دارد در برنامه‌های توسعه‌ای و اقدامات آتی خود، ورود به عرصه محصولات جدی ورق رنگی نظیر رنگ‌های پلی اورتان و پلی‌استر ویژه صنایع لوازم‌خانگی، تولید زنگ و چسب صنایع PET Film و تولید رنگ‌های دوستدار محیط‌زیست و فاقد کروم را تجربه کند. احداث و راه‌اندازی خط تولید نورد نقاله، مطالعه بررسی جهت احداث نیروگاه برق خورشیدی و گازی، خرید واحد اسید شویی و راه‌اندازی خط‌نورد سرد و تأسیس نیروگاه دیزلی و خورشیدی از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این گروه زیرمجموعه هلدینگ توکا فولاد است.

سبزواری درباره گروه مهم معدنی و نسوز این شرکت نیز اظهار کرد: این گروه شامل شرکت‌های راهبران فولاد صنعت، فولاد افزا، نسوز اکباتان، فرآورده‌های نسوز آذر، صنایع نسوز توکا و تهیه و تولید مواد اولیه استقلال سپاهان است. این گروه اولین کوره دولومیت زینتر تا ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال برای اولین بار در ایران را راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: به‌علاوه این گروه تنها تولیدکننده آجرنسوز دولومیت در کشور، دارای مرکز تحقیقات مجهز در کشور، تولید بیش از ۴۷ هزار تن محصولات دولومیتی در سال ۱۴۰۰ و تولید ۱۸ هزار تن انواع جرم‌های نسوز و ۳۷ هزار عدد انواع قطعات نسوز و انواع صفحات دریچه کشویی و همچنین دارای معدن سنگ‌آهن با ظرفیت قطعی ۸ میلیون تن و ظرفیت احتمال ۱۶ میلیون تن در اسفندار یزد از دیگر توانمندی این گروه است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد گفت: در گروه پیمانکاری و خدمات این هلدینگ نیز شرکت‌های بهسازان صنایع خاورمیانه، توکا بتن، توکا سبز، توکانیرو و مهندسی ساخت و مدیریت صنایع توکا حضور دارند. این گروه بزرگ‌ترین و تنها تأمین‌کننده خدمات تأمین خودروهای بدون راننده ترابری سبک و سنگین در فولاد مبارکه، پرچم‌دار بزرگ‌ترین شرکت در حوزه خودرو ملکی و استیجاری با تنوع بالا اعم از خودروهای سواری وانت مینی‌بوس و اتوبوس، کسب سهم ۱۰۰ درصدی از پروژه‌های ترابری پرسنلی و ایاب و ذهاب سبک و سنگین شرکت فولاد مبارکه ازجمله توانمندی شرکت‌های این گروه است. سبزواری افزود: این گروه در برنامه‌های آتی خود قصد دارد به بخش گردشگری با سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری در شهرهای پرجاذبه و گردشگر پذیر کشور ورود پیدا کند و سبد کسب‌وکار خود در حوزه پیمانکاری را اصلاح کند.

وی درباره گروه مالی و بازرگانی نیز تصریح کرد: این گروه زیرمجموعه شرکت توکا فولاد شامل شرکت‌های صنایع برش ورق فولادی مبارکه، بازرگانی توکا، فولاد کالا، آینده بهتر، سرمایه‌گذاری توسعه توکا، کارگزاری باهنر، سبد گردان آتیه توکا و فولاد متیل است، توانمندی‌های مختلف مانند تأمین‌کننده اصلی قراضه‌های فولاد مبارکه، بازوی قدرتمند در تأمین نیازهای فولاد مبارکه در زمینه انواع خریدهای خارج از کشور، متولی امور سهام شرکت‌های گروه و ارائه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری باهدف کسب انتفاع و... است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد گفت: این گروه در برنامه‌های توسعه‌ای و اقدامات آتی قصد دارد به بازرگانی بین‌المللی ضایعات فلزی و توسعه فعالیت‌های بازرگانی بین‌المللی ورود کند و فرآوری ضایعات آهن در کشور را به‌صورت منطقه‌ای کارگاهی توسعه دهد. تکمیل زنجیره خدمات مالی و تمرکز بر تأمین مواد اولیه خارجی فولاد مبارکه و سایر نیازمندی‌های صنعت فولاد از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های این گروه است.

سبزواری بابیان اینکه همه تلاش‌ها برای ایجاد شفافیت لازم برای سهامداران انجام‌شده است، اظهار کرد: امیدواریم حمایت سهامداران را در ادامه فعالیت شرکت داشته باشیم. با توجه به اینکه در دوره جدید شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد توجه به توسعه متوازن در گروه از اولویت‌های راهبردی این شرکت است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نیاز حفظ نقدینگی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای هیات‌مدیره به مجمع پیشنهاد می‌کند، تقسیم سود حداقلی معادل ۱۰ درصد از سود سال جاری تقسیم شود.

شرایط عرضه اولیه «تاراز» در بورس فراهم نیست

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد درباره عرضه اولیه سهام تاراز در بورس نیز اظهار کرد: فعلاً شرایط عرضه این شرکت در بورس از سمت سهامدار عمده این شرکت فراهم نیست. تاراز نقدینگی خود را در تأمین مواد اولیه قرار می‌دهد. امید سخایی، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، نیز در مجمع اظهار کرد: درآمد عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد نسبت به سال پایه ۱۳۹۸ بیش از ۱۷۰ درصد، سود عملیاتی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پایه ۱۸۷ درصد، درآمد و هزینه‌های غیرعملیاتی منفی ۹۹ درصد، سود خالص ۱۷۵ درصد و وجوه نقد حاصل از فعالیت عملیاتی ۳۸۲ درصد نسبت به سال پایه رشد کرده است. وی افزود: همچنین جمع دارایی‌ها ۱۱۲ درصد، مجموع بدهی‌ها ۲۲ درصد، سرمایه ثبت‌شده ۵۵ درصد و حقوق مالکانه ۱۴۲ درصد نسبت به سال پایه ۱۳۹۸ رشد داشته است. نرخ بازده دارایی‌ها، نرخ بازده حقوق مالکانه و سرمایه شرکت نیز به ترتیب ۳۰، ۱۴ و ۵۵ درصد نسبت به سال پایه ۹۸ رشد داشته است. تعداد کل سهام ما در این لحظه ۴ میلیارد و ۳۰ میلیون سهم است. حسابرس و بازرس مستقل قانونی شرکت نیز در گزارش خود اظهار کرد: به نظر این موسسه، به‌استثنای آثار مندرج دربندهای ۴ الی ۶، صورت‌های مالی یادشده، وضعیت مالی گروه و شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شرکت را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های بااهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌دهد.

تقسیم سود ۳۲۰ ریالی «وتوکا» درمجموع عمومی عادی سالیانه

در این مجمع ضمن تصویب صورت‌های مالی مقرر شد به ازای هر سهم ۳۲۰ ریال سود نقدی تقسیم شود. همچنین مقرر شد الزامات افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تهیه گزارش کارشناسی آن در دستور کار شرکت قرار گیرد و پس از تهیه به هیات‌مدیره و مجمع ارائه شود.

همچنین مصوب شد علاوه بر روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه صمت نیز به روزنامه‌های رسمی این شرکت اضافه شود.

در بخش دیگری این مجمع، شرکت‌های فولاد مبارکه، فلز تدارک فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان، صنایع آهن و فولاد توس، سرمایه‌گذاری مهرگان تأمین و سرمایه‌گذاری صدر تأمین به‌عنوان کاندیدای هیات‌مدیره معرفی شدند که پس از انجام رأی‌گیری در مجمع شرکت فولاد مبارکه با ۱۳ درصد آرا، شرکت فلز تدارک مبارکه اصفهان با ۱۲.۴۸ درصد، آرا، شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان با ۱۲.۳ درصد آرا، آهن و فولاد توس با ۱۲ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تأمین ۱۲.۵ درصد آرا را کسب کردند. شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین نیز با حدود ۷ درصد آرا جزو هیات‌مدیره قرار نگرفت.

تأثیر ناچیز موارد استثنا در گزارش حسابرس بر صورت‌های مالی

امید سخایی، معاون مالی اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره بندهای ۴ الی ۶ گزارش حسابرس مستقل و قانونی شرکت توکا فولاد برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، گفت: بند ۴ این گزارش به اظهارنظری درباره بخشنامه جدی مالیاتی برای شرکت‌های گروه آورده شده بود. گرو ریلی ما درگیر این موضوع بودند چون نرخ ارزش‌افزوده حمل ریلی صفر است، این مساله مطرح‌شده بود که باید اعتبارات آن‌ها به قیمت تمام‌شده اضافه شود که پیگیر این موضوع هستیم و تا پایان شهریورماه این موضوع حل خواهد شد. وی افزود: درباره سایر مواردی که حسابرس درباره شرکت اصلی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان مطرح کرده بود، مربوط به پروژه‌هایی بود که بخشی از آن‌ها در سال ۱۳۸۴ و بخش دیگری از آن در سال ۹۲ در شرکت اتفاق افتاده بود و حساب‌های ما در این حوزه باز بود. بخشی از مطالبات از شرکت فولاد مبارکه در این حساب‌ها است که این موضوع نیز تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ با توجه به فعالیتی که شروع کردیم و دو نمونه از این قراردادها نیز نهایی شده است، حل خواهد شد. درصورتی‌که موضوع دیگری وجود داشته باشد که لازم باشد اقدامات دیگری مثل ذخیره گرفتن روی حساب‌ها انجام شود، این ذخایر با نظر هیات‌مدیره و حسابرس مستقل و قانونی شرکت انجام خواهد شد. معاون مالی اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد گفت: در خصوص بندی که مربوط به شرکت فولاد تاراز چهارمحال و بختیاری بود نیز باید گفت تسهیلات ارزی این شرکت با توجه به بخشنامه ستاد تسهیل استان، مشمول بند ۶ قانون رفع موانع تولید قرار گرفتند. پیگیری لازم در حال انجام است و امیدواریم این موضوع نیز تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به نتیجه برسد. سخایی تصریح کرد: تاکید همه ارگان‌های ذی‌ربط به‌جز بانک صنعت و معدن مبنی بر ذی‌حق بودن شرکت تاراز است. بانک صنعت و معدن نیز ادعاهایی را از بانک مرکزی دارد. وی ادامه داد: در خصوص ثبت سهام خزانه نیز که شرکت بازار گردان هلدینگ توکا فولاد برای سهام شرکت‌های گروه منتشر می‌کند، همه تلاش‌ها در حال انجام است که گزارش‌های تفکیک‌شده از این شرکت بازار گردان گرفته شود. تاکنون سازوکار این موضوع مهیا نبوده است. مورد خاص دیگری در گزارش حسابرس قانونی و مستقل مشاهده نشد. معاون مالی اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که موارد مطرح‌شده در گزارش حسابرس مستقل و قانونی شرکت اثر سود و زیان چندانی روی صورت‌های مالی نخواهد داشت.