طرح‌های توسعه‌ای پلی در جهت اشتغال‌زایی و افزایش تولید

از طرح تا عمل

طرح احداث یک مجتمع عظیم فولادی در سال ۱۳۷۸ در استان هرمزگان در دستور کار شورای اقتصاد مطرح و پس از تائید مراحل اجرایی بزرگ‌ترین پروژه وزارت صنایع و معادن شامل خاک‌برداری، بتن‌ریزی، ساخت اسکله‌های عظیم فولادی و هزاران تن مصالح و تجهیزات موردنیاز دیگر در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

واحد احیاء مستقیم (کارخانه آهن‌سازی) با ظرفیت سالانه ۱۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در مدت ۳۲ ماه با تلاش بی‌وقفه متخصصان و صنعتگران داخلی که در نوع خود یک رکورد بی‌نظیر ساخت در کشور است، اجرا و در مهرماه ۱۳۸۷ وارد فاز راه‌اندازی سرد و در اسفندماه همان سال با حضور ریاست‌جمهور راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۸۹ واحد فولادسازی نیز وارد فاز تست گرم شد که همزمان با اعیاد باسعادت شعبانیه در مردادماه همان سال نخستین ذوب کوره قوس الکتریکی و در ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ اولین تختال آزمایشی شرکت فولاد هرمزگان تولید شد.

در حال حاضر این شرکت دارای ظرفیت اسمی ۵/ ۱ میلیون تن تختال (اسلب) به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی‌متر، عرض ۹۰۰ تا ۲ هزار میلی‌متر و طول ۶ هزارتا ۱۲ هزار میلی‌متر است. همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از قبیل یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، ۹۰ هزار تن آهک در سال، ۷۵۰۰ نرمال مترمکعب اکسیژن بر ساعت، ۱۸ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال مترمکعب بر ساعت آرگون است.

جان تازه فولاد هرمزگان با طرح‌های توسعه‌ای

براساس پیش‌بینی‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال در این شرکت زمینه اشتغال پایدار ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم‌شده که با اجرای طرح توسعه‌ای این میزان به تعداد ۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیرمستقیم افزایش می‌یابد.

در همین راستا مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: با راهبری فولاد مبارکه زیرساخت‌های لازم برای تحقق افزایش تولید، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و تحول در اشتغال آفرینی در فولاد هرمزگان مهیا شده و آماده نقش‌آفرینی مضاعف در تحقق شعار سال و عمل به منویات مقام معظم رهبری هستیم.

 عطاالله معروفخانی  سال ۱۴۰۰ را سالی مطلوب باارزش افزوده بالا برای فولاد هرمزگان عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر تحریم و کرونا دو مانع برای تولید بودند که البته با تشکیل کارگروه‌های تخصصی این موانع تا حد زیادی برطرف شدند اما تأمین انرژی برق و گاز در سال ۱۴۰۰ موانعی اساسی و بی‌سابقه برای تولید بود و اگر این موانع از سوی مراجع ذی‌ربط و آینده‌نگری در دولت‌های قبل حل می‌شد، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده رکورد تولید سالیانه نیز محقق می‌گشت.

افزایش اشتغال‌زایی با طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به آغاز عملیات طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان در سال جاری اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه صنعت فولاد دارد و فولاد هرمزگان با حمایت شرکت فولاد مبارکه توانست برخی از طرح‌های توسعه‌ای خود را در سال ۱۴۰۰ آغاز کند.

وی با اشاره به ۴ طرح بزرگ توسعه‌ای شامل احداث مدول سوم احیاء مستقیم، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی، احداث سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی و احداث مگا مدول احیا مستقیم سیمین هرمز که در بهمن‌ماه آغاز عملیات احداث آن‌ها اعلام شد، گفت: توسعه در فولاد هرمزگان از ابتدای تأسیس آن اتفاق نیافتد و با بهره‌برداری از این طرح‌های توسعه‌ای که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی آغازشده و با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای به رفع محرومیت در استان هرمزگان کمک خواهد شد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان تحقق شعار سال در حوزه فعالیت این شرکت را جزو اهداف راهبردی خود خواند و گفت: فولاد هرمزگان از ابتدای راه‌اندازی تاکنون سهم به‌سزایی در اشتغال‌زایی استان هرمزگان و کشور ایفا نموده است و معتقد است نیروی انسانی مهم‌ترین رکن سازمان است و همواره تمام سعی خود را در ایجاد اشتغال پایدار این عزیزان به کار خواهد بست. بایستی خاطرنشان کرد که آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای نیز موهبت اشتغال را به همراه دارند و اشتغال آفرینی این طرح‌ها از آغاز پروژه تا بهره‌برداری به وظیفه این شرکت در قبال تحقق دستور مقام معظم رهبری جامه عمل خواهد پوشاند؛ به‌نحوی‌که با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

دکتر معروفخانی ۱

رکورد تولید آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل فولاد هرمزگان معروفخانی در ادامه به عملکرد مطلوب این شرکت در تولید آهن اسفنجی و دستاوردهای شرکت فولاد هرمزگان در بخش احیاء مستقیم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: باوجود تمام توقف‌ها و مشکلات در سال گذشته 8/ 3 درصد رشد تولید در این محصول را شاهد بوده و 1 میلیون و 713 هزار و 348 تن آهن اسفنجی تولید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: خسارات ناشی از کمبود انرژی، واحد احیا مستقیم را بی‌بهره نگذاشت و در این بخش به میزان 38،000 تن توقف تولید داشتیم، اما بااین‌وجود ما موفق شدیم رکورد سالانه را ارتقا دهیم، رکورد قبلی در این حوزه مربوط به سال 97 با تولید 1 میلیون 691 تن بوده است.

افزایش تولید تختال باوجود دغدغه‌های انرژی

مدیرعامل فولاد هرمزگان در بیان میزان تولید تختال و اهمیت تأمین برق در صنایع فولادی گفت: در سال گذشته یک‌میلیون و ۴۴۲ هزار تن تولید تختال داشتیم که با توجه به عدد 174 هزار تنی توقف و خاموشی ناشی از کمبود برق عدد مورد قبولی برای تولید این محصول است، البته به علت قطعی برق در تابستان مجبور شدیم شات‌دان انجام بدهیم و 80 هزار تن تولید هم به دلیل شات‌دان از دست دادیم و اگر این توقفات نبود به تولید 1700 هزار تن تولید تختال رسیده بودیم.

 وی با اشاره به اینکه خسارت‌های ناشی از توقف برق تأمین انرژی پایدار برای صنایع فولادی به‌عنوان صنایع مادر را امری ضروری تلقی می‌شود افزود: در پی آن هستیم تا با راه‌اندازی نیروگاه اختصاصی برای فولاد هرمزگان، تأمین انرژی برق پایدار به‌عنوان لازمه اصلی تولید را فراهم کنیم؛ که البته این مهم، 2 الی 3 سال زمان‌بر خواهد بود لذا از مسئولان می‌خواهیم تا در سال 1401 نهایت مساعدت خود را در خصوص تأمین انرژی برای تحقق تولید و کمک به اقتصاد کشور، داشته باشند.

معروفخانی کیفیت تختال فولاد هرمزگان را نیز کم رقیب دانست و اظهار داشت: تختال فولاد هرمزگان باکیفیت  75/ 98 درصد، از مرغوب‌ترین تختال‌های تولیدی کشور محسوب می‌شود که قابل‌ رقابت با برندهای جهانی است.

رکورد متنوع در تولید تختال و آهن اسفنجی

مدیرعامل فولاد هرمزگان بار دیگر سال 1400 را سالی برای رکوردهای متنوع این شرکت خواند و این رکوردها را چنین بیان کرد: در ماه پایانی سال گذشته این شرکت توانست به سه رکورد روزانه آهن اسفنجی در مدول A به میزان 2 هزار و 968 تن، رکورد روزانه آهن اسفنجی در مدول B، به میزان 2 هزار و 952 تن، تولید روزانه آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان 5 هزار و 841 تن دست پیدا کند.

همچنین این شرکت در ماه‌های قبل نیز به رکورد سالانه آهن اسفنجی در مدول A، به میزان 858 هزار و 494 تن، رکورد سالانه آهن اسفنجی در مدول B، به میزان 854 هزار تن، رکورد تولید سالانه آهن اسفنجی درمجموع دو مدول به میزان یک‌میلیون و 713 هزار و 348 تن نیز دست‌یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه این شرکت در آذرماه سال گذشته نیز شاهد رکوردهای پی‌درپی بوده است گفت: در ماه ذکرشده رکورد ماهیانه کاهش مصرف نسوز با مصرف 38/ 5 کیلوگرم بر تن مذاب، رکورد روزانه تولید تختال به میزان 6 هزار و 597 تن، تولید ماهیانه تختال به 147 هزار و 591 تن بوده است.

معروفخانی در ادامه با اشاره به اینکه مهرماه سال گذشته نیز اتفاق‌های مطلوبی ازلحاظ تولید داشته‌ایم خاطرنشان کرد: در ماه فوق تولید ماهیانه تختال به میزان 146 هزار و 106 تن، رکورد ماهیانه تعداد ذوب تخلیه‌شده از کوره شماره ۲ به میزان 629 ذوب، رکورد ماهیانه تعداد ذوب تخلیه‌شده از کوره‌های قوس الکتریکی به میزان هزار و 235 ذوب، رکورد ماهیانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به میزان هزار و 240 ذوب، رکورد ماهیانه تولید اسلب به میزان 146 هزار و 106 تن بوده است.

وی همچنین در خصوص رکوردهای بهاری این شرکت در سال گذشته گفت: رکورد تولید ماهیانه آهن اسفنجی در اردیبهشت به میزان 163 هزار و 523 تن و افزایش 22 درصدی تولید تختال در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از دست آوردهای این شرکت بوده است.

رکورد 61 درصدی درآمد سالانه در فولاد هرمزگان

 معروفخانی همچنین به رکوردهای حاصل‌شده در بخش فروش فولاد هرمزگان هم اشاره‌ای کرد و گفت: این شرکت در سال 1400 توانست با فروش یک‌میلیون و 420 هزار تن تختال، درآمد خود را به 21 هزار و 587 میلیارد تومان افزایش داده و رشد 61 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند.

 بومی‌سازی قطعات استراتژیک

معروفخانی ساماندهی بومی‌سازی در فولاد هرمزگان را یکی از اهداف مهم خود عنوان کرد و گفت در سال 1400 این مقوله چارچوب منسجم‌تری به خود گرفت. وی بابیان اینکه 68 درصد از مجموع کلیه قطعات، تجهیزات، موارد اولیه و نسوز مورد بهره‌برداری در فولاد هرمزگان از طریق ساخت داخل تأمین می‌شود. اظهار داشت: سیاست ما اعتماد به سازندگان قطعات و تجهیزات داخلی و برنامه ما افزایش سهم ساخت داخل در فولاد هرمزگان با بهره‌گیری از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این راه حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد

کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی

مدیرعامل فولاد هرمزگان مهم‌ترین افتخار این شرکت در سال 1400 را کسب تندیس بلورین از نوزدهمین همایش تعالی سازمانی عنوان کرد و گفت: حرکت در مسیر تعالی سازمانی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و کسب امتیاز لازم در ارزیابی‌های سازمان مدیریت صنعتی و دریافت این تندیس نشان از اراده و حرکتی واحد در همه زمینه‌های سازمان به‌سوی درجات عالی پیشرفت و ترقی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: فولاد هرمزگان مسیر تعالی را با ارتقای جایگاه سرمایه‌های انسانی، توسعه صادرات به بازارهای جهانی، افزایش فروش با تمرکز بر محصولات ویژه، ارتقای بهره‌وری منابع، مدیریت هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتریان همچنان طی خواهد تا سودآوری پایدار و سرآمدی در این صنعت از موهبت‌های این طی طریق باشد.

وی در ادامه به کسب تندیس رضایتمندی مشتری اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد هرمزگان همواره بر آن است تا با به‌کارگیری رویکردهای بهبود مستمر و استراتژی‌های توسعه بازار در راستای جلب رضایت مشتریان و ارائه محصولات مطابق با استانداردهای روز، اهداف و برنامه‌های خود را تدوین کند.

یکی دیگر از افتخارات فولاد هرمزگان که معروفخانی به آن اشاره داشت: تولیدگرید s690q به‌عنوان یک گرید فولادی و کسب عنوان محصول برتر در جشنواره حاتم بود.

وی این گرید فولادی را استراتژیک با کاربرد در تجهیزات معدن‌کاری، سدها، پل‌ها و سکوهای حفاری خواند و گفت با ساخت این گرید کشور از واردات محصولات مشابه بی‌نیاز شده است.

افتخاراتی از جنس تلاش

معروفخانی در ادامه به دیگر افتخارات فولاد هرمزگان در سال 1400 اشاره کرد و گفت کسب عنوان شرکت برتر در جشنواره شهید رجایی استان هرمزگان، کسب عنوان پروژه برتر در جشنواره ملی بهره‌وری، با پروژه کاهش مصرف الکترود، کسب عنوان واحد برتر در گروه فلزات در نوزدهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی، کسب عنوان مدیر ارزش‌آفرین در تحول و توسعه کسب‌وکار ایران در اجلاس سراسری تجلیل از مدیران ارزش‌آفرین ایران، کسب ستاره ملی روابط عمومی در سال 99 و ستاره طلایی روابط عمومی با تأکید بر مسوولیت‌های اجتماعی در مراسم روز روابط عمومی، کسب جایزه مسوولیت اجتماعی در حوزه کرونا و انتشارات در جشنواره صنعت روابط عمومی، دریافت تندیس سومین کنگره مدیران حرفه‌ای، دریافت نشان عالی مسوولیت اجتماعی از جشنواره روابط عمومی و مسوولیت های اجتماعی، دریافت تندیس همایش ایران مهربان برای حمایت از ایتام و فعالیت‌های خیرخواهانه، کسب رتبه اول در جشنواره انتشارات روابط عمومی، کسب تندیس مدیر ارشد ارتباط گستر در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی و دریافت نشان لیاقت مدیران ایران ازجمله افتخارات این شرکت در سال گذشته بوده است.

نیروی انسانی ماهر الفبای توسعه فولاد هرمزگان

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به موضوع منابع انسانی پرداخت و از آن به‌عنوان سرمایه‌های شرکت یادکرد و گفت: در این شرکت در سال 1400 نگرشی نو در سازمان‌دهی، تأمین، نگهداشت و توسعه پایدار منابع انسانی در راستای افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد هرمزگان اتفاق افتاده است.

در حوزه منابع انسانی تمام تلاش ما بر این است که کارکنان را تکریم کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم تا کارکنان ما با تمرکز بیشتری به کار خود بپردازند. اعتقاد داریم که توجه به نیروی انسانی بهره‌وری را افزایش خواهد داد و درنتیجه رشد تولید را در پی خواهد داشت.

معروفخانی اضافه کرد: در ابتدای حضور در شرکت فولاد هرمزگان توجه به نیروی انسانی را در صدر اولویت‌های خود قراردادیم و اقدامات متنوع و بسیار مفیدی را برای کلیه کارکنان امانی و پیمانی انجام دادیم.

وی به لزوم توجه به بحث درمان کارکنان اشاره کرد و گفت: با یاری خداوند متعال توانستیم بیمه تکمیلی درمان را برای کلیه کارکنان اجرایی کنیم و همه کارکنان و خانواده‌های گرامی آن‌ها می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تلاش برای بهبود شرایط کارکنان در مدیریت جدید

معروفخانی به راه‌اندازی صندوق درمان ویژه کارکنان پیمانی در فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: لازم بود به این موضوع در بین همکاران ما در شرکت‌های پیمانکاری رسیدگی شود و چون درگذشته این صندوق وجود نداشت، لذا همکاران ما در بحث درمان دچار مشکلات عدیده‌ای شده بودند و خدا را شاکریم که توانستیم این موضوع را در فولاد هرمزگان اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: در سال 1400 حقوق و مزایای همکاران پیمانکار را بهبود بخشیدیم و با توزیع بسته‌های معیشتی و مناسبتی توانستیم در جهت رضایت و دل‌بستگی کارکنان اقداماتی را تعریف و اجرایی کنیم.

مسوولیت‌های فولاد هرمزگان در بخش ورزش و سلامت

عطاالله معروفخانی در ادامه به اهمیت سلامت کارکنان و جامعه از نگاه شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: حمایت از ورزش کارگری برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. فولاد هرمزگان در سال 1400 با گسترش حمایت خود از ورزش کارگری از 35 تیم در رشته‌های ورزشی مختلف و رده‌های سنی متفاوت با بیش از هزار ورزشکار در رویدادها و رقابت‌های مخفف حضور پیدا کرد و افتخارات متنوع و مختلفی را سطح استان و کشور کسب کرد.

وی به افتخارات کسب‌شده در حوزه ورزش نیز اشاره کرد گفت: قهرمانی تیم فوتبال ساحلی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ساحلی جوانان کشور، قهرمانی تیم تپانچه در مسابقات لیگ دسته اول بانوان کشور، قهرمانی تیم کبدی در مسابقات کبدی قهرمانی کارگران کشور، صعود تیم فوتبال امید به مسابقات لیگ یک کشور، کسب عنوان سوم لیگ دسته اول فوتسال نونهالان کشور، کسب عنوان سوم لیگ دسته اول فوتسال جوانان کشور، کسب عنوان سوم لیگ دسته اول تفنگ بادی آقایان کشور، کسب عنوان سوم در مسابقات لیگ یک بسکتبال با ویلچر آقایان، صعود تیم فوتبال بزرگ‌سالان به مرحله دوم لیگ سه کشور، راه‌یابی تیم فوتبال زیر 21 سال به مسابقات لیگ یک کشور، قهرمانی تیم فوتبال زیر 14 سال در مسابقات شهرستان بندرعباس، قهرمانی تیم فوتبال جوانان در مسابقات لیگ یک استان هرمزگان، قهرمانی تیم فوتسال نوجوانان در مسابقات استان هرمزگان و اعزام تیم فوتسال کارگری به مسابقات جهانی کارگران در آتن یونان ازجمله افتخارات این شرکت است.

رسالت اجتماعی فولاد هرمزگان در سال 1400

معروفخانی به ایفای مسوولیت اجتماعی فولاد هرمزگان در یک سال اخیر و گفت: علاوه بر حوزه ورزش که یکی از مسوولیت های اجتماعی شرکت است این شرکت توجه به دیگر مسوولیت‌های اجتماعی و احساس وظیفه شهروندی در قبال جامعه پیرامونی را به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک در شرکت فولاد هرمزگان در نظر گرفته است.

وی گفت: شرکت فولاد هرمزگان در جهت ایفای نقش مسوولیت‌های  اجتماعی خویش در استان به‌عنوان یکی از شرکای اصلی در شرکت توسعه و زیرساخت خلیج‌ فارس جهت تصفیه و انتقال فاضلاب شهری بندرعباس به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به‌منظور رفع دغدغه چندین ساله مردم شریف و نجیب شهر بندرعباس مشارکت نموده است.

 مدیرعامل فولاد هرمزگان در خصوص اهم اقدامات انجام‌گرفته گفت: اهدای 111 هزار و 780 تن اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس برای استفاده بیماران کرونایی، اهدای 5 هزار بسته بهداشتی به آسیب دیدگان زلزله هرمزگان، اهدای تعداد هزار و 200 تخته چادر امدادی برای مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان، اهدای نیتروژن به بیمارستان‌های شهر بندرعباس برای استفاده بیماران پیوند اعضا، کمک به بنیاد بین‌المللی غدیر جهت تهیه و توزیع ده هزار بسته مواد غذایی، تفاهم‌نامه تأمین مالی در طرح پویش ایران مهربان با هدف اکرام و حمایت از 5000 کودک یتیم تحت پوشش کمیته امداد استان هرمزگان، کمک به وزارت بهداشت جهت طرح پویش ملی اطلاع‌رسانی مبارزه با کرونا، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد و توزیع 10 میلیون ماسک بین هیات‌های عزاداری در دهه محرم، بیمارستان‌ها و کادر درمان با عنوان نذر ماسک فولاد هرمزگان ازجمله این اقدامات است.

6