1 copy

میزان تولید متانول 9 ماهه سال‌جاری برابر با 699 هزار و سیصد و شصت و چهار تن می‌باشد که با وجود کاهش میزان گاز خوراک صنایع پتروشیمی برای تامین مصارف سوخت در فصل سرما با مدت مشابه سال گذشته همخوانی داشته و 72 درصد بودجه مصوب را محقق نموده است.

واحد اسید استیک این شرکت با تولید 108 هزار و دویست وشصت وسه تن محصول اسید که برابر با 77درصد بودجه مصوب تولید امسال آن است 292 تن بیشتر از تولید 9 ماهه سال 1399 محقق ساخته است.

در مجموع این شرکت توانسته است با تولید 885 هزار و هجده تن مجموع سه محصول، 73 درصد بودجه مصوب سال 1400 را در حوزه تولید تا پایان 9 ماهه تحقق بخشد.

 دستاوردهای حوزه تولید

ثبت رکورد بیشترین میزان تولید سالانه اسید استیک به مقدار 148 هزار تن در سال  و نیز ثبت رکورد 112 درصدی بیشترین میزان تولید روزانه این محصول با تولید 511 تن اسید استیک در یک روز در سال 1399به همراه ثبت رکورد بیشترین میزان تولید سالانه منوکسید کربن به مقدار 108 هزار تن در این سال از بارزترین دستاورد‌های حوزه تولید در مجتمع پتروشیمی فن‌آوران از بدو راه‌اندازی می‌باشند.

 رفع موانع تولید

تحقق رکورد‌های تولیدی محصولات در شرکت پتروشیمی فن‌آوران نتیجه توسعه دانش فنی و اعمال اقدامات بهبود فرآیندی بود که تماماً بدست توانمند کارشناسان و متخصصان این شرکت و بدون کمترین پشتیبانی خارجی محقق شد.

با توجه به اینکه واحد منوکسید کربن واحد بالادست اسیداستیک می‌باشد و محصول تولیدی آن در تولید اسیداستیک بکار می‌رود، رفع موانع تولید این واحد تاثیر مثبتی بر راندمان تولید واحد اسید استیک نیز داشته است که منجر به تحقق رکورد‌های بی‌سابقه تولید اسید گردید.

 استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و متخصصان بومی

با تشدید تحریم‌های بین‌المللی توجه این شرکت به توان داخلی متخصصان و لزوم تامین تقاضا‌های صادره در عرصه داخلی بیش از پیش معطوف شد. لذا توانست با راه‌اندازی کمیته تخصصی خودکفایی  در سال 1398، ضمن تامین نیاز خود به انواع تجهیزات و قطعات و مواد مصرفی در تولید نظیر کاتالیست‌ها، گام بزرگی در راستای پیشگامی در اعتماد به توان داخلی و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی و ممانعت از خروج ارز از کشور بردارد. این درحالیست که صدور سفارش داخلی‌سازی بسیاری از نیاز‌های این شرکت تحت نظارت کمیته خودکفایی، برای اولین توسط پتروشیمی فن‌آوران صورت گرفته است و نتایج حاصله نشان از صحت اطمینان به توان متخصصان داخلی داشت. مجموع صرفه‌جویی ارزی حاصل از اقدامات خودکفایی از ابتدای سال 1398 تا پایان آذرماه سال‌جاری برابر 12 میلیون و یکصد و ده هزار یورو می‌باشد و تعداد آیتم مورد سفارش  مجموعاً برابربا 326 مورد می‌باشد.

 صدور دانش فنی مشارکت در آموزش و راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی

تجارب ارزنده و توان فنی و مهندسی متخصصان پتروشیمی فن‌آوران با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرصه تولید متانول، اسید استیک و منوکسیدکربن زمینه پشتیبانی فنی و مهندسی و مشارکت مهندسان و متخصصان این شرکت در فرآیند‌های آموزش، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی مجتمع‌های جدید پتروشیمی در سطح کشور را بخوبی فراهم آورد به نحوی که امروز پتروشیمی فن‌آوران آمادگی کامل خود را در ارائه خدمات مشابه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌نماید.

 مدیریت مصارف انرژی

توسعه پایدار و توجه به تامین انتظارات بایسته ذی‌نفعان همواره رکن زیربنایی استراتژی‌های مدون در پتروشیمی فن‌آوران می‌باشد و در همین راستا اقدام به تعریف استراتژی‌های کلان و نیز خرد در حوزه مدیریت مصارف انرژی نموده است که دستاورد‌های قابل توجهی را

دربر داشته است. از اهم پروژه‌های اجرایی در این حوزه می‌توان به کاهش مصرف سوخت با استفاده از گاز پرج ارسالی به فلر در ریفرمر واحدهای متانول و منوکسید کربن، استفاده از آب دور ریز کندانس فرآیندی واحد متانول به عنوان آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده، اجرای طرح میترینگ خوراک و سوخت و تبدیل LPS مازاد به آب DM در کنار بسیاری پروژه‌های دیگر اشاره کرد که استمرار تولید و کاهش مصارف حامل‌های انرژی را در بر داشته است به نحوی که شاخص SEC مصارف انرژی در سال  1400 در هر واحد تولید نسبت به سال قبل بهبود قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. صرفه‌جویی ناشی از اجرای طرح میترینگ خوراک و سوخت طی یک سال برابر با 3171 میلیارد ریال بوده است.

همچنین این شرکت مبتنی بر همین رویکرد نوین به دریافت دو تندیس نقره‌ای در حوزه پروژه‌ها از جایزه ملی مدیریت انرژی در سال 1399 مفتخر است.

2 copy