در مسیر امنیت غذایی

از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های کشاورزی در سطح کشور است که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه طیور «مرغ گوشتی و عرضه گوشت مرغ و فرآورده‌های آن، مرغ تخم‌گذار»، بخش دامپروری «شامل پرورش دام سبک و دام سنگین، تولید شیر و فرآورده‌های لبنی»، آبزی‌پروری «شامل عرضه محصولات ماهیان گرمابی و سردابی، ماهیان خاویاری و تخم چشم‌زده» و همچنین در بخش زراعت و گلخانه و عرضه محصولات گلخانه‌ای، بخش دارویی و خدمات آزمایشگاهی تخصصی، در استان‌های مختلف کشور فعالیت دارد. در حال حاضر کوثر سهم و نقش مهم و شایسته‌ای در تامین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند که نشان از تعدد و تنوع محصول در راستای تولید و توسعه بخش کشاورزی و دامپروری کشور است.

ورود به بورس

پس از آنکه سازمان اقتصادی کوثر با رویکرد مردمی کردن اقتصاد و جلب مشارکت مردم، شرکت‌های تابعه خود را ملزم به ورود به بازار سرمایه کرد، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نیز با توجه به این سیاست، به سرعت وارد عمل و وارد بورس شد و این ورود یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات حوزه کشاورزی در بازار سرمایه به حساب می‌آید. در جریان عرضه اولیه سهام این شرکت تعداد ۳۳۰ میلیون سهم برای عرضه به عموم و ۵۹ میلیون سهم برای عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه شد و به این ترتیب جمعاً معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با نماد «زکوثر» به قیمت هر سهم ۱۳,۱۲۰ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شده است. سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های تولیدی کشاورزی و دام‌پروری، پرورش طیور، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور، تولیدات گیاهی و محصولات گلخانه و صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه محصولات واسطه‌ای و محصولات نهایی وابسته به این فعالیت‌ها، محورهای اصلی فعالیت این شرکت است که به وسیله ۱۴ شرکت زیرمجموعه انجام می‌پذیرد. به گفته مدیران این شرکت، «کوثر» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی است که در راستای اجرای زنجیره تامین و تولید و توزیع، گام‌های بلندی برداشته است. یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این هلدینگ این است که به‌منظور بهره‌مندی شرکت‌های تابعه از منابع مالی در دسترس و ارزان‌قیمت در راستای ماموریت‌های سرمایه‌گذاری شرکت، شرایط را تسهیل کرده‌اند. همچنین برقراری تعاملات بین‌المللی در شرکت‌های زیرمجموعه نیز با هدف ارتباط بیشتر با بازارهای هدف تسهیل شده است.

طی سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای در حوزه استفاده از ابزارهای نوین به‌منظور تامین مواد اولیه و عرضه محصولات شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته است. در راستای بهبود فرآیندها نیز نظام کنترل‌های داخلی در شرکت‌های زیرمجموعه استقرار یافته است.

ضمناً مهم‌ترین اقدام هلدینگ در این بخش را می‌توان ادغام شرکت‌های گروه در غالب SBU در حوزه فعالیت‌های مختلف و تشکیل زنجیره‌های تولیدی در سطح شرکت‌های تابعه دانست که نتیجه این اقدامات کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده و افزایش بیشتر بهره‌وری در بخش تولید بوده است. طبق ارزیابی‌ها، شرکت‌های گروه از ۲۴ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ شرکت در سال ۱۳۹۸ تقلیل یافته‌اند که این کاهش ناشی از فروش سهام شرکت‌ها نبوده بلکه ناشی از ادغام شرکت‌ها با ماهیت فعالیت مشابه بوده و سبب حذف موازی‌کاری و تعامل بیشتر میان شرکت‌ها شده است.

تولد کوثر

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر (سهامی عام) در شانزدهم خردادماه سال ۱۳۶۲ با نام شرکت «تصویران» در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، به ثبت رسید. نام این شرکت در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۱ به «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر» تغییر یافت و در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ به سهامی خاص تبدیل شد. شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در هفت حوزه کسب‌وکار شامل طیور گوشتی و تخم‌گذار، دام‌پروری سنگین و سبک، آبزی‌پروری و گلخانه و صنایع و خدمات کشاورزی و دام و طیور فعالیت می‌کند که در بخش طیور، در هر دو حوزه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار، سهم موثری در بازار در حوزه تولید جوجه یک‌روزه پدر و مادر گوشتی و تخم‌گذار در بازارهای هدف به دست آورده است. این شرکت در بخش طیور تخم‌گذار دارای امتیاز انحصاری نژاد «های لاین» است که از ویژگی‌های اقتصادی این نژاد می‌توان به کم‌خوراکی، تلفات کمتر و عدم نیاز به نوک چینی اشاره کرد که در نتیجه به صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های تولید در مقایسه با نژادهای مشابه منجر می‌شود. همچنین در اختیار داشتن نژاد «رأس» در مرغ گوشتی نیز یکی از مهم‌ترین مزایای این شرکت با سهم حدود ۷۰درصدی جوجه یک‌روزه مرغ مادر گوشتی کل کشور محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت در این حوزه، ارائه محصولات باکیفیت و قیمت رقابتی در بخش طیور تخم‌گذار است. همواره ارتباط قوی با مشتریان و داشتن دفاتر فروش یکی از مزایای این صنعت محسوب می‌شود که شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، در اکثر شهرهای استراتژیک این صنعت، دفتر فروش دارد و به همین جهت ارتباط با مرغداران و پولت‌کاران و حوزه طیور گوشتی که مشتریان اصلی شرکت محسوب می‌شوند بسیار بالاست. سیاست شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، همواره تمرکز بر توسعه حلقه‌های تولیدی بوده است ضمن اینکه دسترسی مناسب به بازارهای مصرف نیز یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت است. یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت در تمامی بخش‌ها و به‌خصوص بخش طیور، دارا بودن گروه خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری و همچنین تلاش در راستای درک تقاضا و نگاه مشتریان به نوع محصولات، تنوع محصولات و نحوه ارائه خدمات است.

مسوولیت اجتماعی در شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در راستای مسوولیت‌های اجتماعی در سال‌های اخیر حرکت‌های شایسته‌ای داشته است. نماینده هلدینگ کوثر در باب مسوولیت اجتماعی شرکت کوثر تاکید کرده است که مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها که در نیم‌قرن اخیر وارد ادبیات مدیریت کسب‌وکارها شده است، یک نگاه انسانی و اخلاقی به کسب‌وکارهاست. این بدان معناست که علاوه بر ذی‌نفعان شرکت، بقیه جامعه نیز از سود شرکت بهره‌مند می‌شوند. وی بر این باور است که این مفهوم پیش از آنکه از غرب وارد سیستم مدیریت شود در اسلام به آن پرداخته شده و آیه ۱۷۸ سوره بقره را شاهدی بر این مدعا می‌داند. ایشان سازمان کوثر را سازمانی همواره در صحنه معرفی می‌کند که با چراغ خاموش و بی‌سروصدا فعالیت‌های مسوولیت اجتماعی خود را انجام می‌دهد و کمک‌رسانی شرکت کوثر در زلزله کرمانشاه را مثالی از این فعالیت‌ها می‌داند.

در پی وقوع سیل در استان گلستان، شرکت خاوردشت، تامین ۲۷ هکتار زمین کشاورزی گندم را در دستور کار قرار داد و هزینه کاشت ۱۲ هکتار کود و سم را پرداخت کرد. از سوی دیگر این شرکت جبران هزینه شش هکتار زمین را بر عهده گرفت و هزینه کاشت ۱۲ هکتار بذر، کود و سم و هزینه کاشت هفت هکتار زمین را پرداخت کرد. شرکت اجداد سپیدان کوثر نیز در راستای انجام مسوولیت اجتماعی خود به تامین ۱۵ رأس دام سبک، مشارکت تا ۵۰ نفر دام، مشارکت در پرورش شتر، ۵۰ عدد کندو و زنبور عسل و ۱۰ رأس گوسفند را به استان گلستان اهدا کرد. شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد نیز در پی این حادثه یک تن شیر یا معادل آن وجه، دو رأس گوساله نر و چهار رأس دام سنگین برای استان گلستان در نظر گرفت. همچنین شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر یک دستگاه جوجه‌کشی خانگی به همراه آموزش‌های لازم برای این استان تامین کرد.

در پی وقوع سیل در استان لرستان نیز شرکت‌های کشت و صنعت شریف‌آباد، اجداد سیپدان کوثر، توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر، پیشگامان کشاورزی کوثر، اجداد زربال و شرکت اکسیر کوثر از حامیان مناطق سیل‌زده بودند. در پی این حادثه، شرکت اجداد سپیدان کوثر ۴۱ رأس دام سبک و ۲۱۸ کندوی عسل، شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر ۱۲۰۰ کیلو بذر لوبیا، ۱۵۰ کیلو بذر گندم به اضافه یک هکتار زمین، ۱۵۰ نهال گردو و یک دوره اجرای نشا به این استان اهدا کرد. همچنین شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد یک رأس گاو شیری و چهار رأس گوساله نر و ماده و شرکت آبزی اکسیر ۲۱۸ هزار قطعه بچه‌ماهی و شرکت اجداد زربال ۶۶ هزار جوجه یک‌روزه به این استان اهدا کردند. در این استان عمده کمک‌ها در منطقه الیگودرز و پل‌دختر بود.

وقوع سیل در خوزستان نیز این شرکت‌ها را راهی منطقه سوسنگرد و دشت آزادگان کرد. این مجموعه با مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان دیدار کرده و از مناطق سیل‌زده دیدن کردند. حضور در منزل جانباز متوفی محمد هیلچی، حضور در دامداری جانباز متوفی محمد هیلچی، حضور در هویزه، حضور در مزار مطهر شهدای گلگون‌کفن کربلای هویزه، بازدید از شهرستان حمیدیه، حضور در روستای سادات سیدخلیل از جمله اقدامات انجام‌شده در مناطق سیل‌زده استان خوزستان است. سیل در استان گلستان نیز سبب شد تا این مجموعه به کمک مردمان این استان بشتابند. در پی این حادثه شرکت خاوردشت ۲۷ نهاده کاشت و هزینه کاشت ۴۴ هکتار را تامین کرد.

هلدینگ کشاورزی کوثر ۵۴ رأس دام سبک، شرکت شریف‌آباد هزار کیلو شیر، توسعه مکانیزاسیون نیز سه دستگاه جوجه‌کشی را به استان گلستان اهدا کرده است. شرکت اجداد سپیدان نیز بالغ بر ۵۰۰ تن جو، ۲۱۹ کندوی عسل، ۸۴ دام سبک به این استان اهدا کرده و شرکت توسعه مکانیزاسیون پنج دستگاه جوجه‌کشی، پیشگامان کرمانشاه بالغ بر ۱۵۰ نهال گردو، ۷۵۰ بذر لوبیای قرمز، ۴۵۰ بذر لوبیای سفید، ۱۲۰۰ نشأ گوجه‌فرنگی، ۳۵۰ بذر گندم دیم و ۳۵۰ بذر گندم آبی به این استان اهدا کرده است. شرکت شریف‌آباد همچنین پنج دام سنگین، شرکت آبزی اکسیر ۱۸۰ هزار بچه‌ماهی ۱۰ گرمی و شرکت اجداد زربال ۲۵ هزار جوجه یک‌روزه به استان گلستان اهدا کردند. 

Untitled-2