رونق سبد محصولات  و پیشرفت در تحقق امنیت غذایی

 شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد، در این زمینه توضیحاتی ارائه می‌دهید؟

شرکت کشاورزی کوثر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های کشاورزی در سطح کشور است که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه طیور «مرغ گوشتی و عرضه گوشت مرغ و فرآورده‌های آن، مرغ تخم‌گذار»، بخش دامپروری «شامل پرورش دام سبک و دام سنگین، تولید شیر و فرآورده‌های لبنی»، آبزی‌پروری «شامل عرضه محصولات ماهیان گرمابی و سردابی، ماهیان خاویاری و تخم چشم‌زده» و همچنین در بخش زراعت و گلخانه و عرضه محصولات گلخانه‌ای، بخش دارویی و خدمات آزمایشگاهی تخصصی، در استان‌های مختلف کشور فعالیت دارد.

در حال حاضر کوثر سهم مهم و شایسته‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد. این تعدد و تنوع محصول در راستای تولید و توسعه بخش کشاورزی و دامپروری کشور است.

همچنین پس‌ از آنکه سازمان اقتصادی کوثر با رویکرد مردمی کردن اقتصاد و جلب مشارکت مردم، شرکت‌های تابعه خود را ملزم به ورود به بازار سرمایه کرد، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نیز با توجه به این سیاست، به‌سرعت وارد عمل شده و در اسفند سال گذشته این شرکت وارد بورس شد و این ورود یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات حوزه کشاورزی در بازار سرمایه به‌حساب می‌آید.

 در مورد شرکت‌های تابعه توضیحات بیشتری بفرمایید.

در یک نگاه کلی می‌توان شرکت‌های تابعه را در چهار دسته تعریف کرد. دسته اول شرکت‌هایی که به بلوغ کامل و نقطه بهینه اقتصادی خود رسیده‌اند که می‌توان به شرکت‌های مرغ اجداد زربال، ماهان، مرغک، کشت و صنعت شریف‌آباد، دیزباد و اشراق اشاره کرد. دسته دوم شرکت‌های تازه تاسیس که در سال‌های اخیر تاسیس ‌شده‌اند مانند شرکت آبزی اکسیر کوثر با فعالیت در حوزه آبزی‌پروری و پرورش ماهی و شرکت مجتمع تولیدی اجداد سپیدان کوثر که در حوزه دام سبک فعالیت می‌کند.

دسته سوم، شرکت‌هایی که در مرحله تاسیس و قبل از مرحله بهره‌برداری و پروژه‌محور هستند؛ شرکت پیشگامان کشاورزی کوثر که از ادغام شرکت‌های پیشگامان ایلام و پیشگامان کرمانشاه ایجاد شده و در حوزه فعالیت گلخانه مشغول به احداث گلخانه‌های هیدروپونیک در استان‌های مختلف هستند و اساسا بهره‌برداری از پروژه‌های این شرکت در سال ۱۳۹۹ و بعدازآن امکان‌پذیر بوده، به یکی از منابع پایدار سود گروه در سنوات آتی مبدل خواهد شد، در این دسته قرار دارند.

و در نهایت شرکت‌هایی که نقش پشتیبان گروه را دارند مانند شرکت‌های شیمی‌دارو کوثر، خوراک دام پارس، توسعه مکانیزاسیون کوثر و شرکت خدمات بازرگانی تحفه که نقش حمایت‌کننده و پشتیبانی دیگر شرکت‌های گروه را به عهده‌دارند.

 کشور ما در شرایط سختی قرار دارد و مشکلات زیادی بخش‌های تولیدی ما را درگیر خود کرده است، وضعیت شما در این شرایط به چه نحو است؟

با وجود مشکلات اقتصادی کلان کشور در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه، این شرکت با قدرت تمام مشغول فعالیت و تولید بوده و توانسته بخشی از دغدغه امنیت غذایی مردم را مرتفع کند؛ سرمایه‌گذاری کوثر در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گام برداشته و اکثر پروژه‌های بزرگ این مجموعه مصداق عینی اقتصاد مقاومتی بوده و حال نیز در سال جهش تولید محور تمام فعالیت‌های این شرکت در این راستاست که در اولین گام، بعد از تشکیل کارگروه فنی – تخصصی مرتبط با جهش تولید، استانداردسازی و تکمیل زنجیره تولید با بهره‌گیری از توان متخصصان و نخبگان دانشگاهی را مدنظر قرار داده است.

از دیگر طرق پشت سر گذاشتن موانع و چالش‌های تولید و رسیدن به جهش، تکیه‌بر ظرفیت‌های بومی تولید است که این شرکت با آینده‌نگری و به‌منظور کاهش تدریجی وابستگی به واردات جوجه‌های اجداد گوشتی از آبان سال گذشته احیای مرغ آرین را در دستور کار خود قرارداد؛ که خود یک پروژه مهم به‌شمار می‌رود.

 در این خصوص چه اقدامی صورت گرفته است؟

سازمان اقتصادی کوثر بنا بر درک مسوولیت برای احیای مجدد لاین آرین ظرفیت قابل‌توجهی از توان مالی، مدیریتی، امکانات مزارع و متخصصان مجرب و کارشناسان خود را برای این امر مهم به‌کار گرفته است.

از آبان ماه سال گذشته تا پایان امسال بالغ‌ بر ۱۱۰ هزار قطعه جوجه اجداد خط D آرین در مزارع این سازمان، تحت پرورش قرار گرفته که با عرضه جوجه‌های حاصل از آن و ایجاد زنجیره مشارکت با تولیدکنندگان موجب خواهد شد نزدیک به ۷۵۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی و درنهایت نزدیک به یک‌میلیون تن گوشت مرغ حاصل از نیمچه‌های گوشتی آرین معادل تا ۵۰ درصد کل نیاز سالانه کشور استحصال و به بازار مصرف ارائه شود.

 پس شما در حوزه طیور بسیار فعال هستید؟

ما نه‌تنها در حوزه طیور صاحب برندهای مهمی مثل اجداد زربال و مرغک هستیم، بلکه در حوزه‌های دیگر مثل پرورش دام سبک و سنگین نیز حرف برای گفتن داریم. به‌عنوان‌مثال یکی از پروژه‌های ما که در حال انجام است طرح گاومیش‌داری صنعتی ۲ هزار راسی مولد شیری واحد شوش استان خوزستان است که همکاران من سخت مشغول هستند که این پروژه به‌سرعت به سرانجام برسد.

 در حوزه آبزیان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شرکت آبزی اکسیر کوثر تنها مجموعه سازمان است که در حوزه آبزی‌پروری فعالیت می‌کند. این شرکت دارای دو مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در لرستان است که جزو بزرگ‌ترین مزارع تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در کشور است.

با توجه به سیاست کاهش وابستگی به واردات تا قطع نهایی آن در عرصه تامین امنیت غذای مردم کشور در فعالیت تولید آبزی‌پروری، شرکت آبزی اکسیر کوثر برحسب ماموریت محوله، تامین بخشی از این رسالت را به دوش گرفته و متعهد شده است، ظرفیت مزارع بزرگ خود (ماهیچال و احرار در استان لرستان) را به این امر اختصاص داده و با تولید بیش از ۱۵۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده طی یک سال و نیم آتی (۵۵ میلیون عدد تا پایان سال‌جاری و ۹۵ میلیون عدد طی سال آتی) با داشتن ویژگی‌های قابل‌رقابت با مشابه نمونه‌های وارداتی، نقش موثر خود را در تحقق این سیاست، ایفا کند.

 مهم‌ترین برنامه‌های آینده شرکت سرمایه‌گذاری کوثر چیست؟

در حوزه دام سبک و سنگین پروژه‌های مهمی داریم که به‌زودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند و همین‌طور در راستای سیاست تنوع‌بخشی به فعالیت‌های خود و عرضه محصولات متنوع پروتئینی به بازار، تصمیم به راه‌اندازی واحدهای پرورش بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین و کبک با مشارکت مردم را در دستور کار خود قرار داده است. برنامه‌ریزی در این امور به‌گونه‌ای صورت گرفته تا به یاری خدا طی پنج سال آتی ۱۰ درصد سهم بازار کشور به این مجموعه تعلق بگیرد.

p28 (2) copy

p28 (1) copy