طرح ملی  در مسیر خودکفایی  تولید گوشت قرمز

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش ٤٤ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

همچنین مقدار تولید گوشت در تیر ١٣٩٩ نسبت به ماه مشابه سال ١٣٩٨ برای گوسفند و بره ۴٦درصد، برای بز و بزغاله ٣٥ درصد، برای گاو و گوساله ٤٥ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٩٥ درصد افزایش داشته و برای شتر و بچه‌شتر ٢٤ درصد کاسته شده است.

نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ١٣٩٩ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ در حدود ١٩ درصد افزایش داشته است.

در همین راستا سید علی کریمی، سرپرست معاونت توسعه و سرمایه‌گذاری و همچنین مدیر زنجیره تولیدات دامی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در گفت‌وگویی از برنامه‌های این شرکت در حوزه دام سنگین اظهار کرد: ما در حوزه دام اعم از سبک و سنگین فعالیت داریم که در حوزه دام سنگین سه شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد و کشت و صنعت اشراق و شرکت جدید ماندگار کشت و صنعت کوثر از شرکت‌های فعال ما در این حوزه بوده که طرح‌های توسعه‌ای و جدید خوبی را در دست اجرا داشته و در این مسیر گام‌های مناسبی برداشته ‌شده است.

وی گفت: ازجمله این طرح‌ها، واحد سعدآباد اشراق واقع در شهرستان قرچک منطقه ورامین، به ظرفیت 3هزار رأس گوساله نر پرواری باهدف تولید سالانه حدود 720 تن گوشت قرمز خالص دام سنگین حاصل از گوساله‌های نر تولیدی از گله‌های اشراق و شریف‌آباد است که در زمینی به مساحت 13 هکتار و با سالن‌ها و جایگاه نگهداری به مساحت حدود 30 هزار مترمربع (مسقف و غیرمسقف) با سرمایه‌گذاری 410 میلیارد ریال در حال اقدام است. 50 درصد ظرفیت اسمی آن تاکنون فعال و الباقی تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد و این واحد با حداکثر ظرفیت به فعالیت‌های تولیدی تحت برنامه هدف اقدام خواهد کرد.

همچنین  با راه‌اندازی و تکمیل ظرفیت این واحد علاوه بر اهداف تولیدی مورد اشاره از آن به‌عنوان یک واحد نمونه در راستای برنامه‌های آموزشی و الگوسازی در سطح منطقه و کشور برای توسعه واحدهای صنعتی مشابه با نگرش افزایش بهره‌وری از منابع در اختیار هم استفاده شود.

 طرح ملی برای کاهش وابستگی و خودکفایی در تولید گوشت قرمز و کره حیوانی

کریمی با بیان اینکه بخشی از تامین نیاز کشور به مقدار حدود 35 هزار تن کره حیوانی و 150 هزار تن گوشت قرمز در سال و با صرف بیش از یک میلیارد دلار (خروج ارز از کشور جهت واردات آن) صورت می‌پذیرد، افزود: سازمان اقتصادی کوثر در راستای کمک به اهداف مدنظر با انجام بررسی‌ها و مطالعات فنی و اقتصادی لازم، جهت اجرای طرح‌های مشترک از طریق هم‌افزایی با دیگر نهادهای فعال در این حوزه و همچنین با همکاری نزدیک با مرکز اصلاح نژاد دام کشور و معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه برنامه‌ها و اهداف اصلاح نژادی گاوهای آمیخته- (دورگ) موجود در کشور (حدود 2/ 4 میلیون راس کل جمعیت فعلی این دام‌ها است) باهدف ارتقای پتانسیل دومنظوره‌سازی این دام‌ها شامل افزایش راندمان وزن و تولید گوشت از گوساله‌های نر حاصله و همزمان با افزایش چربی شیر این دام‌ها، اقدام کند؛ درنهایت طی حداکثر 4 تا 5 نسل، امکان تامین کل کسری نیاز کشور به گوشت قرمز و کره حیوانی از طریق یادشده مقدور شده و متعاقب آن از خروج سالانه بالغ‌بر یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا و به‌عنوان ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مراکز ذخایر ژنتیکی دام‌های اصیل دومنظوره شیری – گوشتی با محوریت نژاد سیمنتال از طریق طرح‌های مبتنی بر دانش‌بنیان با همکاری مراکز علمی ازجمله جهاد دانشگاهی کشور، جهت تولید و تکثیر جنین نژاد سیمنتال در سال جاری و سایر نژادهای موردنیاز ازجمله جرزی (باهدف افزایش تولید چربی شیر دام‌ها برای تولید کره حیوانی) و نژادهای گوشتی در آینده، اقدام خواهد شد. به همین منظور واحد تقی‌آباد ورامین (شرکت اشراق) به‌عنوان یک مجموعه تازه‌تاسیس و مدرن با ظرفیت هزار راس دام مولد شیری و 2 هزار راس جمعیت گله به این امر مهم اختصاص داده‌شده و در حال حاضر فعال‌شده و در نظر است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل ژنتیکی گله یادشده در راستای تحقق اهداف مدنظر برای توسعه نژاد اصیل سیمنتال اصلاح و ارتقای نژادهای آمیخته (دورگ کشور) با تامین دام‌دهنده مواد نر و ماده و محصولات ژنی (اسپرم و جنین) اقدام شود.

وی تاکید کرد:  طرح تکمیل ظرفیت واحد گاو شیری شریف‌آباد تا 4500 راس دوشا که منجر به افزایش تولید سالانه تا 18 هزار تن شیر و 550 راس گوساله نر و 550 راس تلیسه آبستن مازاد بر نیاز شده است، از دیگر اقدامات حوزه دام سنگین است که در حال  پیگیری است.

کریمی در نهایت گفت: طرح ایجاد واحد صنعتی و مدرن پرورش گاومیش شیری به ظرفیت 2هزار راس مولد و 4 هزار راس جمعیت گله توسط شرکت ماندگار کشت و صنعت کوثر در استان خوزستان باهدف تولید سالانه تا 10 هزار تن شیر گاومیش و محصولات لبنی مربوطه و هزار راس گوساله و 750 راس تلیسه مازاد بر نیاز و 300 راس گاومیش حذفی (جهت تولید گوشت) در دست اقدام است.