توانمندی کارکنان ذوب‌آهن اصفهان بزرگترین سرمایه کشور است

در برنامه بعد از انقلاب هم که بحث توسعه به طور جدی مطرح شد موضوع توسعه صنعت فولاد در واقع موضوع محوری برای توسعه صنعتی کشور بود.

علت عمده‌اش هم آن است که در ایران ذخایر معدنی بسیار زیادی است که خوشبختانه تاکنون توفیق پیدا کردیم تعدادی از معادن بزرگ سنگ آهن را اکتشاف و استخراج بکنیم.

اینها درکنار نیروهای انسانی متخصصی که در سال‌های گذشته در این صنعت توسعه و رشد پیدا کرده است، این مزیت را در اختیار ایران قرار داده که به صنعت فولاد به عنوان یک رشته مهم صنعتی توجه بکند. قبل از انقلاب با شروع فعالیت ذوب‌آهن این اتفاق رخ داد.

توسعه ذوب‌آهن به عنوان اولین واحد فولاد کشور و ساخت مجتمع فولاد مبارکه در دهه ۷۰ توسط دولت در اصفهان انجام شد. تنها نقطه ضعفی که می‌توان برای این دوره از توسعه صنعتی بر شمرد، آن است که تمام توسعه صنعت فولاد توسط بخش دولتی انجام شد و بخش خصوصی حضوری که در فولاد پیدا کرد در برنامه سوم بود و نقطه اصلی حضور این بخش خصوصی واحدهای نوردی فولاد بود.

من فکر میکنم با توانمندی که اکنون ایجاد شده است، علاوه بر ظرفیتی که وجود دارد و حضور بخش خصوصی و اعلام سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی در صنعت فولاد می‌تواند حضور جدی تری پیدا کند.

ذوب‌آهن اصفهان مهمترین واحد صنعتی ایران است. تکنولوژی آن شرقی و طبیعتاً بر اساس این تکنولوژی، نیروی انسانی در آن سهم زیاد داشته است. اصلاحات زیادی در ذوب‌آهن در سالهای قبل از انقلاب رخ داده است.

در یک مقطع کاهش نیروی انسانی در آن رخ داد ولی کارکنان ذوب‌آهن به دلیل توانمندی فنی و علیرغم این که کشش به سمت تولید فولاد به روش احیاء مستقیم بود، توانستند ذوب‌آهن را توسعه دهند. طرح توازن بیش از آن که متکی برمنابع طبیعی باشد بر این اساس طراحی شده است که یک نیروی انسانی قوی و جدی در ذوب‌آهن وجود دارد که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت و با آن می‌توان هم ذوب‌آهن اصفهان را توسعه داد و هم واحد‌های مشابه را.

جرقه‌های این توسعه هم زده شد و کارکنان ذوب‌آهن کوره بلندی در میبد و کردستان ایجاد کردند که این توانمندی، بزرگترین سرمایه‌ای است که در اختیار کشور قرارگرفته است. خوشبختانه بخش اصلی محصول ساختمانی کشور در ذوب‌آهن تولید می‌شود.

ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند خود را پیشتاز توسعه صنعت ساختمان در ایران بداند. ذوب‌آهن می‌تواند به عنوان پشتیبان جدی بخش صنعت، فولاد را با کیفیت مناسب تولید کند. اثرات توسعه ذوب‌آهن اصفهان برای حداقل استان اصفهان بسیار زیاد است.

من در زمانی که استاندار اصفهان بودم مکرر گفته‌ام ذوب‌آهن در صنعتی شدن اصفهان نقش اساسی داشته است. وقتی تاریخ صنعتی شدن اصفهان را بررسی کنیم بخش خصوصی در شهرک‌های مختلف صنعتی موفق شده واحدهای صنعتی ایجاد کند. از مقطعی در اصفهان این مساله پر رنگ شده که ذوب‌آهن در آن ایجاد گردید.