آینده«ذوب» در بازار سرمایه

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این خبر را به‌تازگی منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اعلام و خاطرنشان کرد که در این صورت شرایط شرکت برای ارتقا از بازار فرابورس به بازار بورس تا پایان سال فراهم خواهد بود. 

همچنین در حال حاضر صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه نیز با انتشار ۴۰ میلیون اوراق تبعی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با قیمت اعمال ۷۳۳۰ ریال در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۹ دورنمای مثبت این شرکت را به بازار سرمایه انعکاس داده است. اقدام دیگر شرکت ذوب‌آهن اصفهان، تاسیس صندوق بازار گردانی اختصاصی است که موافقت اصولی تاسیس این صندوق از سازمان بورس نیز دریافت شده و برنامه شرکت تقویت منابع مالی این صندوق جهت حمایت از سهام شرکت ذوب‌آهن است. از سوی دیگر، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مذاکره‌هایی با سهامداران عمده شرکت انجام داده تا آنها نیز با بازارگردانی سهام به ایجاد ثبات و تعادل در معاملات سهام شرکت در بازار سرمایه کمک کنند.

 علاوه بر تمام مواد یادشده، احتمال ورود ذوب‌آهن برای خرید سهام خزانه نیز وجود دارد که پس از انجام افزایش سرمایه، درباره ظرفیت‌های ناشی از سهام خزانه نیز تصمیم‌گیری می‌شود. علاوه بر این شرکت ذوب‌آهن در اوایل مردادماه سال‌جاری از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خود، پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۶ درصدی را داده تا سرمایه اسمی 1/ 6 هزار میلیارد تومانی این شرکت را به بیش از 3/ 8 هزار میلیارد تومان برساند. این تامین مالی 2/ 2 هزار میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و باهدف اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه در گردش شرکت جهت تامین مواد اولیه درخواست شده است. باوجود تمام این اخبار مثبت، اما باوجود فضای روانی نامطلوبی که طی یک ماه و نیم گذشته بر بازار سرمایه حاکم شده است، سبب شده که سهامداران هم‌اکنون در حال فروش سهم خود در قیمت‌های کمتر از ارزش ذاتی سهم هستند.

 ارزش ذاتی یک سهم

قیمت هر سهم «ذوب» هم‌اکنون به زیر 600 تومان رسیده است (تا 14 مهرماه 1399) است و ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که بهای این سهم بنیادی در این روزها تا چه اندازه به ارزش ذاتی خود نزدیک است؟ البته گفتنی است که سهم «ذوب» اوایل مردادماه به نزدیک 1100 تومان نیز رسید که این افزایش قیمت ناشی از اصلاح دسته‌جمعی شاخص در بازار سرمایه بود، اما با روند نزولی بازار سرمایه و اصلاح قیمت‌ها، این سهم نیز روند نزولی را در پیش گرفت. هرچند این روند نزولی هم‌اکنون سیر نزولی خود را از ارزش ذاتی سهام عبور داده و سهامداران ناشکیبا را به فروش این سهم واداشته است.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه به شمار می‌رود که با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را در سبد محصول خود دارد. این شرکت یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های تیرآهن در کشور به شمار می‌رود که بر اساس آمارهای ارائه‌شده، تمام خطوط ریلی و بیش از 60 درصد تیرآهن مصرفی کشور را به خود اختصاص داده است.

ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرده که بر اساس برنامه تولید، در سال 99 به میزان 90 (تا 100) هزار تن انواع ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌کند. ریل‌های تولیدی شامل انواع ریل‌های راه‌آهن و مترو در 4 تیپ مختلف خواهد بود. ریل‌ها در کارگاه نورد 650 (با ظرفیت اسمی 650 هزار تن انواع محصول) تولید می‌شوند. محصولات ذوب‌آهن در بازار در پروژه‌های بزرگی همچون برج تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته ‌است.

 بازارهای صادراتی

ذوب‌آهن اصفهان علاوه بر تامین نیاز داخلی به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادرات دارد. این شرکت در سال ٩٧ حدود 50 درصد محصولات خود را صادر کرده و در سال ٩٨ باوجود اعمال تحریم‌ها به‌ویژه در صنعت فولاد، صادرات خوبی را به ثبت رسانده است. این واحد فولادسازی در راستای تحقق افزایش سهم صادراتی خود به‌تمامی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی و برخی کشورهای همسایه که صادرات به آنها مستلزم داشتن گواهینامه CARES است، اقدام کرده که با دارا بودن این گواهینامه نخستین و تنها صادرکننده ایرانی است که محصولاتشان مطابق با استاندارد بوده در نتیجه در حال حاضر نخستین و تنها صادرکننده ایرانی دارای این گواهینامه است که بسیاری از محصولاتش مطابق استاندارد BS تولید و صادرشده است.

 رکوردهای ذوب‌آهن

ذوب‌آهن سال گذشته رکورد 2 تا 6 درصدی در بخش‌های مختلف ازجمله رکورد تولید روزانه دو کوره با 6/ 9 هزار تن، تولید ماهانه 244 هزار تن و تولید سالانه کک با 2/ 1 میلیون تن را به ثبت رساند. کک مهم‌ترین بخش قیمت تمام‌شده شرکت در زمینه انرژی است، درحالی‌که سایر فولادسازان از گاز استفاده می‌کنند، ولی ذوب‌آهن اصفهان به دلیل روش تولید کوره بلند از کک استفاده می‌کند، از این‌رو برای تامین کمی و کیفی کک و همچنین زغال‌سنگ، ناچار به واردات است که مجموع آنها 50 درصد قیمت تمام‌شده این شرکت را در برمی‌گیرد. در این زمینه آمار 512 کیلو به ازای هر تن چدن را در سال 98 به 510 کیلو رسانده است.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان با ظرفیت تولید 3 میلیون و 600تن مقاطع فولادی، طی سال‌های گذشته باوجود مسائلی چون تحریم‌ها و موانع صادراتی، گران‌شدن هزینه‌های تولید و کمبود مواد اولیه همچون سنگ‌آهن، همواره قادر شده است که به اهداف خود دست پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای خود را به‌پیش ببرد.

با وجود تمام شرایط بیان‌شده، وضعیت میزان تولید و فروش ذوب‌آهن اصفهان، طی سه سال گذشته به دلیل تحریم‌های جهانی با نوساناتی همراه بوده که به‌تدریج در حال بهبود است و تقریبا نیمی از فروش کل این شرکت از محل صادرات آن حاصل می‌شود. همچنین درآمد شرکت به دلیل افزایش قیمت ارز همراه با رشد بسیار چشمگیری بوده است. 

درآمد شرکت در سال 98 نسبت به سال 97 به میزان 50 درصد رشد داشته و در سه ماه نخست نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 39 درصد با افزایش همراه بوده است. به نظر می‌رسد که شرکت با توجه به وضعیت درآمدی و طرح‌های توسعه روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید ذوب‌آهن اصفهان، مربوط به کک، زغال‌سنگ و سنگ‌آهن است.