روح‌الله حسینی‌مقدم با اظهار این مطلب که یکی از کارکردهای مهم بازار سرمایه، تامین مالی و تهیه نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها و بخش خصوصی است، گفت: در حالی تحقق این موضوع بیشتر از بستر شرکت‌های تامین سرمایه فعال در بورس میسر است که تامین سرمایه بانک ملت در راستای تحقق شعار سال توانسته کمک قابل توجهی به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه به بررسی جزئیات اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: انتشار اوراق برای بخش خصوصی و تامین مالی بنگاه‌ها از کانال بازار سرمایه با حجم بیش از ۱۸۱ هزار میلیارد ریالی از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریورماه همراه شده که بخش عمده‌ای از این امر توسط تامین سرمایه بانک ملت صورت گرفته است. به‌طوری‌که ۹۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از این رقم از سوی تامین سرمایه ملت منتشر شده است.

به گفته حسینی‌مقدم، بیش از نیمی از این اوراق معادل ۵۴ درصد از کل تامین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه طی نیمه نخست سال جاری توسط «تملت» صورت گرفته است. این امر سبب شده تا تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان برترین شرکت تامین سرمایه در حوزه تامین مالی بخش خصوصی را در دوره ۶ ماه نخست سال ۹۹ به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات اوراق منتشر شده توسط شرکت گفت: تامین سرمایه بانک ملت در سال ۹۹ اقدام به انتشار اوراق سلف برای شرکت فولاد مبارکه طی سه مرحله کرده است؛ در هر کدام از این سه مرحله نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق با مشارکت این تامین سرمایه برای فولاد مبارکه منتشر شده است.

حسینی‌مقدم ادامه داد: انتشار ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق تبعی برای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، انتشار ۵ هزار میلیارد اوراق سلف برای شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند نیز از جمله دیگر موارد بوده است. البته انتشار اوراق نفتی مزبور طی دو مرحله صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که در یک مرحله نخست بالغ بر یک هزار و    ۵۰۰میلیارد ریال اوراق و در مرحله دیگر نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق برای این شرکت منتشر شده است.

وی در ادامه به انتشار دیگر اوراق نفتی صورت گرفته از سوی «تملت» برای بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۱۰هزار میلیارد ریال اوراق سلف برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان نیز در مردادماه امسال انجام شده است.

به گفته حسینی‌مقدم انتشار۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای شهرداری اصفهان و ۳هزار میلیارد ریال برای شهرداری شیراز از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط «تملت» در نیمه نخست سال جاری بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عملکرد مناسب شرکت سبب شده تا جایگاه اول در انتشار اوراق بدهی را حفظ کند، به عملکرد سال‌های گذشته در حوزه تامین مالی اشاره کرد و گفت: تامین سرمایه بانک ملت در سال ۹۸ موفق شد تا با انتشار ۳۰هزار میلیارد ریال برای بخش خصوصی، رشد ۲۶ درصدی انتشار اوراق بدهی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کند. این امر کسب سهم ۳/  ۲۵ درصدی در تامین مالی شرکتی و حفظ جایگاه اول صنعت را برای شرکت به دنبال داشت.  به گفته مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، شرکت در سال ۱۳۹۷ نیز تعداد هفت پروژه در مجموع به مبلغ ۲۳هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال را در کارنامه خود دارد. این عملکرد رشد ۳۵۵ درصدی انتشار اوراق بدهی و کسب سهم بازار ۲/  ۱۶ درصدی را برای «تملت» به همراه داشته است.

   نگاهی به عملکرد مالی «تملت» در نیمه نخست سال

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به بررسی عملکرد مالی شرکت پرداخت و گفت: شرکت در مدت یک ماهه شهریورماه از ارائه خدمات مشاوره مالی، بازارگردانی و سود اوراق بهادار، سود سپرده بانکی، مدیریت وجوه نقد، تعهد پذیره‌ نویسی و تعهد خرید سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸/  ۴۲ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. حسینی مقدم ادامه داد: این عملکرد سبب شده تا «تملت» در نیمه نخست سال ۹۹ بالغ بر ۲۸۳.۷ میلیارد تومان درآمد شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است. همچنین شرکت موفق شده در این بازه زمانی، سود خالص ۲۴۷ میلیارد تومانی را محقق کند که این رقم ۵۶ درصد از بودجه پیش‌بینی شده «تملت» برای کل سال ۹۹ است.

   افزایش سرمایه ۵۷درصدی در راه است

حسینی مقدم در ادامه به برنامه افزایش سرمایه تامین سرمایه بانک ملت و اخذ مجوز از سازمان بورس اشاره کرد و گفت: طبق برنامه هیات مدیره مقرر شده تا سرمایه «تملت» از رقم ۷۰۰ میلیارد تومان کنونی به ۱/  ۱ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی در ادامه با اشاره به این مطلب که افزایش سرمایه ۵۷درصدی مزبور از محل صرف سهام خواهد بود، گفت: تامین مالی این شرکت بورسی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی یا همان صرف سهام صورت می‌گیرد. هدف اصلی از این افزایش سرمایه نیز توسعه فعالیت‌های تامین مالی و بهبود نسبت‌های مقرر در دستورالعمل کفایت سرمایه نهادهای مالی خواهد بود.

060626